Warszawskie lotnisko, pomimo ciszy nocnej, będzie miało nowe kierunki i nowych przewoźników. Oprócz rejsów do Singapuru nowością jest pojawienie się tam czarterowej linii Ryanair Sun, która wystartuje z biurami podróży Grecos i TUI. Odnoga niskokosztowej linii irlandzkiej, swój pierwszy lot jeszcze w kwietniu wykona na grecką wyspę Zakyntos i wyspecjalizuje się w tym roku właśnie w kierunkach greckich. Poleci także do Aten, Chani i Heraklionu na Krecie, Kefalonii, na Kos Korfu, do Salonik, a poza Grecją tylko na Majorkę. Na tych wszystkich lotniskach Ryanair Sun będzie mógł – w razie potrzeby – korzystać ze wsparcia technicznego firmy-matki.
Michał Kaczmarzyk, były prezes PPL, a obecnie szef Ryanair Sun, nie ma wątpliwości, że kierowany przez niego przewoźnik szybko się rozwinie w Polsce. Docelowo chciałby mieć w naszym kraju postawionych 25 samolotów i udział w rynku sięgający 25 proc. Na razie największymi graczami na polskim rynku czarterowym są Enter Air, który operuje także we Francji i Wielkiej Brytanii, Small Planet Airlines i czeski Travel Service.
Prosto z regionów
Latem z Krakowa poleci już 21 przewoźników do 85 portów lotniczych, a port w Balicach umocni swoją pozycję drugiego po Chopinie lotniska w Polsce. W sezonie pojawią się tam trzy nowe linie niskokosztowy Flydubai, ukraińska UIA oraz YanAir. A dodatkowo już 26 marca Norwegian zaczął stąd latać do Helsinek, dzień później Ryanair ruszył do Burgas w Bułgarii.
Wysyp nowości ma w swoim rozkładzie lotnisko we Wrocławiu. Wizz Air, który podstawił tam swój drugi samolot, poleci stamtąd do Bari, Miluzy, Göteborga, Kutaisi i Porto, Air France do Paryża na lotnisko Charles'a de Gaulle'a. Do Aten, Podgoricy i Faro poleci Ryanair, a do Stuttgartu Eurowings. To ostatnie połączenie jest wyraźnie wpływem inwestycji Daimlera na Dolnym Śląsku i popytu na podróże na tej trasie. Warto zauważyć, że Eurowings zdecydował się otworzyć to połączenie, mimo dotkliwego braku maszyn, który znacznie ogranicza rozwój niskokosztowej linii Lufthansy. Niemcy liczyli, że uda im się przejąć część floty upadłego Air Berlin, ale nie zgodził się na to niemiecki urząd ds. konkurencji. – Nowe połączenie do Stuttgartu, to przede wszystkim dobra wiadomość dla biznesu. Przedstawiciele rozwijającego się biznesu motoryzacyjnego na Dolnym Śląsku zyskali oczekiwane bezpośrednie loty – mówił Dariusz Kuś, prezes wrocławskiego lotniska
Atrakcyjne kierunki dojdą w Gdańsku, m.in Ryanair poleci stamtąd do Aten, a łotewski Air Baltic właśnie zainaugurował rejsy do Rygi. Z kolei rzeszowska Jasionka rozwija siatkę przede wszystkim na południe. Po uruchomieniu rejsów LOT do Tel Awiwu Ryanair wystartuje do Aten i do Burgas.
W Lublinie swoją bazę zamknął Wizz Air, w czerwcu więc znikną z rozkładu loty do Doncaster i Liverpoolu, ale nadal będzie można podróżować do Tel Awiwu, tyle że nie Wizz Airem, ale LOT-em. Pojawi się także Burgas.