Naukowcy znaleźli pierwsze księżyce poza Układem Słonecznym?

Christ Fox i Paul Wiegert z Uniwersytetu Zachodniego w Kanadzie po analizie danych zebranych przez Kosmiczny Teleskop Keplera znaleźli sześć egzoplanet (planet leżących poza Układem Słonecznym), które mogą mieć księżyce. Dotychczas astronomowie nie odkryli żadnego księżyca krążącego wokół planety poza naszym układem planetarnym.

Aktualizacja: 30.06.2020 14:29 Publikacja: 30.06.2020 14:11

Naukowcy znaleźli pierwsze księżyce poza Układem Słonecznym?

Fox i Wiegert przyglądali się zjawisku określanemu mianem "wariacji czasu przejścia". Kiedy egzoplaneta krążąc wokół swojej gwiazdy przejdzie na tle jej tarczy obserwuje się chwilowe obniżenie ilości emitowanego przez gwiazdę światła. W przypadku, gdy na planetę oddziałuje grawitacja innego obiektu - innej planety lub właśnie księżyca, wówczas obserwuje się odchylenia dotyczące odstępów czasowych między kolejnymi obserwowanymi przejściami planety na tle tarczy gwiazdy.

Fox i Wiegert wybrali osiem egzoplanet z wariacjami czasu przejścia na tyle istotnymi, że mogą wskazywać na krążenie wokół nich egzoksiężyców.

W przypadku dwóch planet - po dalszych obliczeniach - okazało się że źródłem wariacji czasu przejścia jest inna planeta w danym układzie planetarnym. Jednak w przypadku pozostałych sześciu obliczenia nie wykluczyły, że wokół tych planet krążą księżyce.

- W tym momencie możemy nazwać je "kandydatami na egzoksiężyce" - powiedział Fox. - Wszystko pasuje bardzo ładnie, ale wciąż istnieje możliwość, że to inna planeta wywołuje ten efekt - dodał.

Bez dalszych obserwacji - jak podkreśla David Kipping z Uniwersytetu Columbia - odkrycie Foxa i Wiegerta może być równie dobrze odkryciem nowych egzoplanet. - Dość rzadko znajduje się obiekty, których wariacje czasu przejścia nie mogą być wyjaśnione obecnością egzoksiężyca - zaznacza.

Fox podkreśla jednak, że jeśli kolejne obserwacje potwierdzą, że wokół przynajmniej jednej z planet krąży egzoksiężyc będzie to "ekstremalnie ekscytujące".

Jak zaznacza myśląc o miejscach, w których może istnieć życie "myśli się zazwyczaj o planetach". - Ale te planety mogą mieć księżyce, na których życie też mogło się pojawić - dodaje.