fbTrack

Mars mógł mieć wilgotny klimat. Na powierzchni były jeziora?

NASA
Jak wyglądał Mars 3,5 miliarda lat temu? Zdaniem autorów publikacji w "Nature Geoscience", naukowców zaangażowanych w misję łazika NASA Curiosity realizowaną obecnie na Marsie, mogły się na jego powierzchni znajdować płytkie, silnie zasolone stawy i jeziora, które przechodziły przez okresy wysychania i podnoszenia się poziomu wody.

Naukowcy zinterpretowali dane zebrane przez łazik Curiosity na temat bogatych w sole mineralne skał znajdujących się na powierzchni Marsa, jako dowód na istnienie w przeszłości płytkich, silnie zasolonych stawów i niewielkich jezior na Czerwonej Planecie.

Ślady soli mineralnych są mają być wyznacznikiem zmian klimatu planety - środowisko marsjańskie zmieniło się w ich ramach z bardziej wilgotnego w mroźną pustynię, jaką Mars jest obecnie.

Naukowcy chcieliby teraz ustalić jak długo zajęły zmiany klimatu na planecie i kiedy dokładnie miały miejsce.

Sole mineralne odkryto w rejonie krateru Gale, w 150-metrowej warstwie skał osadowych określonej mianem wyspy Sutton, którą łazik Curiosity odwiedził w 2017 roku.

Zazwyczaj, gdy solanka wysycha, pozostają po nim kryształki czystej soli. Ale sole mineralne w rejonie wyspy Suttoon mają inny charakter - nie dość, że nie jest to czysta sól, to jeszcze są one zmieszane z glebą, co wskazuje, że krystalizowały się w wilgotnym środowisku - prawdopodobnie tuż pod powierzchnią płytkich stawów wypełnionych słoną wodą.

Oznacza to - zdaniem naukowców - że w przeszłości rejon krateru Gale wyglądał jak jeziora solankowe, które spotykane są w rejonie płaskowyżu Altiplano w Ameryce Południowej.

Źródło: NASA