Santorini, jedna z wysp leżących na morzu Egejskim leżąca w archipelagu Cyklad, jest jedną z największych atrakcji turystycznych Grecji. W jej niezwykłym krajobrazie wulkanicznym zespół europejskich i amerykańskich naukowców odkrył miejsca, które są niezwykle podobne do tych ukształtowanych przez erupcje wulkanów na Marsie. Miejsca te zostały odkryte na Santorini w jednej z zatok wyspy, po zbadaniu zalegających tam skał bazaltowych.

Santorini jest obecnie jednym z najpopularniejszych miejsc turystycznych w basenie Morza Śródziemnego, ale 3600 lat temu ucierpiała na skutek jednej z największych erupcji wulkanicznych zanotowanych w historii. W zatoce leżącej na południu wyspy, w miejscu znanym jako Kaldera Santorini, naukowcy z Uniwersytetu Rolniczego w Atenach odkryli skały bazaltowe, które są odpowiednikiem tych znajdujących się na Marsie, w kraterach Gusiew i Gale, a ich skład chemiczny i mineralogiczny przypomina to, co znaleziono w meteorytach marsjańskich oraz próbkach marsjańskich skał.

- Mikroskopia optyczna i analizy geochemiczne pokazują, że skały te są realnymi analogami dla właściwości materiałów obecnych na powierzchni Marsa -  mówi jedna z autorek badania, Anezina Solomonidou, z Europejskiego Centrum Astronomii Kosmicznej (ESAC) będącego częścią Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA).

- Ponadto ten obszar wyspy jest łatwo dostępny i oferuje doskonałą logistykę pobierania próbek, testowania i kalibracji instrumentów, szkolenia w terenie oraz inne działania związane z obecnymi i przyszłymi poszukiwaniami na Marsie - dodaje.