24 sierpnia 2006 roku Międzynarodowa Unia Astronomiczna ograbiła Układ Słoneczny z jednej planety, odbierając Plutonowi status. Oznacza to, że nasz układ planetarny liczy obecnie osiem planet. Ta globalna grupa ekspertów astronomii ustanowiła definicję planety. Według niej planeta musi mieć największą siłę grawitacyjną i mieć zdolność do „oczyszczenia” swojej orbity z innych obiektów. Ponieważ grawitacja Neptuna wpływa na Plutona, a dodatkowo Pluton dzieli orbitę z zamrożonymi gazami i innymi obiektami w pasie Kuipera, oznacza to, że Pluton status planety utracił (zgodnie z definicją).

Philip Metzger, naukowiec UCF, współpracujący z uniwersyteckim Instytutem Kosmicznym Floryda, doniósł na łamach czasopisma „Icarus”, że ten standard klasyfikacji planet nie ma wsparcia w literaturze naukowej. Autor dokonał przeglądu literatury z ostatnich 200 lat i znalazł tylko jedno, odrzucone przez naukę, opracowanie z 1802 roku, które opierało się na związku orbity z klasyfikacją planety. „Definicja Międzynarodowej Unii Astronomicznej mówi, że podstawowy obiekt planetologii, planeta, ma być zdefiniowany na podstawie koncepcji, której nikt nie używa w swoich badaniach” - powiedział Metzger. I dodał, komentując definicję Unii: „To niechlujna definicja. Nie powiedzieli, co rozumieją przez „oczyszczenie” swojej orbity. Jeśli weźmiesz to dosłownie, wtedy nie ma planet, ponieważ żadna planeta nie „oczyszcza” swojej orbity.”

Metzger powiedział, że przegląd literatury potwierdził, że prawdziwy podział na planety i inne ciała niebieskie, takie jak asteroidy, nastąpił na początku lat 50-tych ubiegłego wieku, kiedy Gerard Kuiper opublikował artykuł, w którym dokonano rozróżnienia w oparciu o to, jak powstały. Metzger stwierdził, że definicja planety powinna być oparta na jej swoistych właściwościach, a nie na tych, które mogą ulec zmianie, takich jak dynamika orbity planety. „Orbity nie są one podstawowym opisem ciała niebieskiego, są one tylko jego opisem w obecnym czasie" - dodaje. Metzger sugeruje sklasyfikowanie planety w oparciu o to, czy jest wystarczająco duża, aby jej grawitacja pozwalała na to, aby przyjęła kształt kulisty.

Pluton jest kulisty, ma podziemny ocean, wielowarstwową atmosferę, związki organiczne, ślady starożytnych jezior… Jest jedyną planetą w Układzie Słonecznym, która ma geologię bardziej złożoną niż Ziemia.

Oddajcie Plutona! Chcemy mieć 9 planet! Wzywamy Międzynarodową Unię Astronomiczną do opamiętania i przywrócenia poprzedniego stanu!