UOKiK: Yamaha zawyżała ceny sprzętu muzycznego

Pół miliona złotych to kara, która nałożył na spółkę Yamaha Music Europe prezes Urzędu ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny za zawyżanie sprzętu muzycznego.

Publikacja: 05.11.2020 15:30

UOKiK: Yamaha zawyżała ceny sprzętu muzycznego

Foto: Adobe Stock

Według ustaleń spółka uczestniczyła w zmowie cenowej i przez 13 lat uzgadniała ze sprzedawcami minimalne ceny odsprzedaży sprzętu muzycznego w sklepach internetowych w Polsce. Skutkiem czego konsumenci przepłacali za sprzęt.

- Począwszy od 2004 r. spółka ustalała ceny stosując określony wzór matematyczny, następnie wyznacznikiem cen minimalnych był dostępny w internecie cennik. Ponadto, przedstawiciele Yamaha Music Europe wyznaczali bezpośrednio sklepom internetowym minimalne ceny sprzedaży produktów - czytamy na stronie UOKiK.

Czytaj także: 1,7 mln zł kary dla Appol za opóźnione płatności dla sadowników

Chróstny podkreślił, że dystrybutorzy produktów spółki Yamaha Music Europe (Yamaha, Line 6 oraz Steinberg) mają prawo do dowolnego ustalania cen, po których chcą oferować je klientom.

- Yamaha nie tylko narzucała ceny, ale również monitorowała ich stosowanie, interweniując jeśli któryś z jej kontrahentów próbował sprzedawać sprzęt taniej – powiedział Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Kara dla Yamaha Music Europa mogłaby być dużo dotkliwsza. Spółka jednak współpracowała z urzędem w ramach programu leniency i dobrowolnie poddał się karze finansowej.

UOKiK zwrócił się do klientów sklepów ze sprzętem muzycznym. Przypomniał, że konsumenci, którzy kupili sprzęt muzyczny w internecie i ponieśli szkodę wskutek naruszenia przepisów przez Yamaha Music Europe, mogą domagać się zwrotu części pieniędzy na drodze sądowej.

Według ustaleń spółka uczestniczyła w zmowie cenowej i przez 13 lat uzgadniała ze sprzedawcami minimalne ceny odsprzedaży sprzętu muzycznego w sklepach internetowych w Polsce. Skutkiem czego konsumenci przepłacali za sprzęt.

- Począwszy od 2004 r. spółka ustalała ceny stosując określony wzór matematyczny, następnie wyznacznikiem cen minimalnych był dostępny w internecie cennik. Ponadto, przedstawiciele Yamaha Music Europe wyznaczali bezpośrednio sklepom internetowym minimalne ceny sprzedaży produktów - czytamy na stronie UOKiK.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP