Katarzyna Tencza ocenia, że proces przemian technologiczych w hotelarstwie jest jednak bardzo szybki. – Niektóre innowacje wydawać się mogą dość futurystyczne i kojarzą się bardziej z science fiction niż z ogólnodostępnymi, standardowymi usługami – mówi. – Aplikacja, jaką wykorzystuje na przykład sieć Best Western France, ściągana przy potwierdzeniu rezerwacji, daje gościom jednocześnie dostęp do takich usług jak śniadanie, spa, centrum biznesowe, mobilny kiosk z gazetami.
Ekspertka Walter Herz mówi, że kilka inteligentnych pokoi uruchamia w hotelu Sanlitun w Pekinie InterContinental Hotel Group we współpracy z chińską firmą Baidu. – Goście mówiący do inteligentnego głośnika mogą poprosić o informacje dotyczące podróży między hotelem a lotniskiem, zamówić usługi hotelowe oraz kontrolować temperaturę, klimatyzację czy oświetlenie. System ma być zainstalowany w 100 apartamentach w 40 obiektach IHG w Chinach – podaje. – Obsługa hotelowa wychodzi dziś znacznie poza ściany pokoju, dlatego Grupa Marriott zainwestowała także w serwis rezerwacyjny PlacePass, który ułatwia gościom znalezienie wycieczek i lokalnych atrakcji. Sieć Accor testuje z kolei aplikację AccorLocal, która umożliwi podróżnym i lokalnym mieszkańcom m.in. zamawianie kwiatów, poszukiwanie miejsca do przechowywania rzeczy, rezerwację zajęć z trenerem personalnym, zamawianie kuriera czy pralni chemicznej. W tym roku aplikacja ma być dostępna w całej Europie, a za rok zyskać zasięg globalny.
Segment hotelowy adaptuje również rozwiązania VR. – Wirtualna rzeczywistość umożliwia cyfrowe przeniesienie potencjalnych klientów do hotelu lub docelowego miejsca podróży. Technologia wykorzystuje obrazy, dźwięki i doznania fizyczne, aby użytkownicy czuli się tak, jakby byli fizycznie obecni, nie w świecie wirtualnym, ale rzeczywistym – wyjaśnia Tencza. – System pozwala zanurzać się w środowisku cyfrowym podczas odtwarzania filmów 360 stopni.