fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Komercyjne

Wpływ pandemii na Atrium

materiały prasowe
Wyniki finansowe za II kwartał w dół, od maja galerie wracają do funkcjonowania.

Atrium European Real Estate, właściciel 26 galerii handlowych w Polsce, Czechach, na Słowacji i w Rosji, w I połowie 2020 r. miał 71 mln euro przychodów z najmu, o 22 proc. mniej rok do roku. Wpływ wprowadzonego w Polsce ustawowego zwolnienia najemców z płacenia czynszów w czasie lockdownu spowodował obniżenie przychodów o 12 mln euro. Ściągalność czynszów wyniosła 76 proc., z czego 97 proc. w I kwartale i 53 proc. w II kwartale. Marż operacyjna skurczyła się z 95,8 do 90 proc. z uwagi na zmiany prawne w Polsce oraz inne działania wspierające najemców (w zamian za przedłużenie umów). Dochód operacyjny z najmu (EPRA) zmniejszył się o 14 proc., do 52 mln euro.

Grupa szacuje, że na dziś działa 92 proc. powierzchni handlowych w Polsce, Czechach, na Słowacji. Wskaźnik odwiedzin w pierwszym tygodniu lipca wyniósł 73 proc. stanu sprzed roku. W czerwcu obroty najemców były na poziomie 77 proc. wobec czerwca 2019 r.

Włączając Rosję, gdzie luzowanie obostrzeń rozpoczęło się później i jedna galeria jest wciąż zamknięta, obecnie działa 87 proc. powierzchni.

Atrium nie rezygnuje z wypłacania cokwartalnych dywidend, wprowadziła jednak możliwość otrzymania wypłaty w akcjach, z czego w przypadku dywidendy za II kwartał skorzystali właściciele 39 proc. papierów.

Spółka koncentruje się na największych aglomeracjach, dlatego niedawno sprzedała pięć regionalnych centrów handlowych w Polsce.

- Pandemia miała i ma wpływ na nasz biznes. Wraz ze znoszeniem obostrzeń od maja 87 proc. naszych galerii, licząc powierzchnią najmu, działa, obserwujemy powrót wskaźnika odwiedzin i obrotów najemców do poziomów sprzed pandemii – skomentował Liad Barzilai, prezes Atrium Group. – Stawiliśmy czoła wyzwaniom, podejmując szybkie działania, jak negocjacje z najemcami i restrukturyzacja zadłużenia obligacyjnego. Wsparciem jest jakość nieruchomości w portfelu i mocny bilans. Pandemia przyspieszyła trendy, które mają wpływ na naszą branżę i skłoniły nas do przyjęcia strategii przemodelowania portfela. Mocno wierzymy w to, że centra w dużych aglomeracjach, służące lokalnym społecznościom, pozostaną istotne dla sprzedawców i konsumentów. Kontynuujemy dywersyfikację działalności, stawiając na mieszkania na wynajem w Polsce i Czechach - podsumował.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA