fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Komercyjne

W kilka lat chcemy zbudować portfel liczący kilkadziesiąt hoteli

materiały prasowe
Pracujemy ze światowymi markami, myślimy też o stworzeniu własnej – mówi Gheorghe Marian Cristescu, prezes Polskiego Holdingu Hotelowego.

Polski Holding Hotelowy powstał na początku tego roku na fundamencie spółki Chopin Airport Development. Jak dziś wygląda portfel PHH?

Polski Holding Hotelowy to spółka w 100 procentach państwowa. Jej celem jest zarządzanie obiektami hotelowymi należącymi do Skarbu Państwa. Naszą rolą jest także kształtowanie standardów na polskim rynku hotelarskim, wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań i optymalizacja działania obiektów.

Jako franczyzobiorca współpracujemy z czołowymi światowymi sieciami hotelowymi, takimi jak Marriott International, Hilton International, Best Western Hotels & Resorts, InterContinental Hotels Group oraz Louvre Hotels Group.

Obecnie w portfelu mamy trzy hotele w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska Chopina: Renaissance Warsaw Airport Hotel, Courtyard by Marriott Warsaw Airport i Hampton by Hilton Warsaw Airport. Do spółki należą również hotele położone bezpośrednio przy portach lotniczych w Gdańsku i Katowicach, czyli Hampton by Hilton Gdańsk Airport i Moxy Katowice Airport.

Ponadto w portfelu mamy wypoczynkowo-konferencyjny obiekt Best Western Hotel Jurata na Półwyspie Helskim i dwa hotele Golden Tulip Gdańsk Residence i Golden Tulip Międzyzdroje Residence.

Jakie są plany ekspansji?

W najbliższym czasie do PHH zostanie włączonych 13 hoteli należących do spółki AMW Hotele: Royal, Huzar, Reymont, Ikar, Iskra, Hetman, Kapitan, Rycerski, Kopernik, Belwederski, Mazowiecki, Wieniawa, Cassubia. W następnej kolejności przejmiemy również trzy hotele Gliwickiej Agencji Turystycznej – Zagroń, Ośrodek Wypoczynkowy Barbara i Zamek w Lesku, trzy hotele Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Usług Turystycznych (Katowice, Monopol w Zabrzu i Pionier w Bytomiu) oraz hotel należący do spółki Hotele Olsztyn – hotel Kopernik.

Wkrótce otworzą się hotele Moxy (Marriott) w Poznaniu i Holiday Inn Express Rzeszów (IHG). Ponadto PHH w ramach umowy z PHN o zarządzanie otworzy na przełomie 2020 i 2021 roku Moxy & Residence Inn w Warszawie.

Za kilka lat PHH będzie zarządzać kilkudziesięcioma różnorodnymi obiektami w całej Polsce.

Czy przejmowane obiekty wymagają znacznych nakładów na modernizację?

Naturalnie, jednak większość z tych obiektów znajduje się w bardzo dobrych miejscach, zgodnie z naszym biznesplanem inwestycje szybko się zwrócą. Będziemy wdrażać nowoczesne procedury, poprawiać rentowność i ewentualnie dostosowywać standard hotelu do wprowadzenia do nich marek sieci hotelowych.

Czy w ramach ekspansji planujecie inwestycje deweloperskie, czy tylko zakup istniejących obiektów?

Będziemy zarówno planować budowę nowych hoteli, jak i będziemy operatorami obiektów, które należą do innych spółek. Na razie kończymy dwie inwestycje - hotel Holiday Inn Express w Rzeszowie i Moxy w Poznaniu.

Wspomniał pan, że chętnie współpracujecie z zagranicznymi markami. Czy dla pozostałych obiektów planujecie wprowadzać własny, jednolity brand?

Pracujemy z najlepszymi międzynarodowymi sieciami franczyzowymi i nie zamierzamy tego modelu zmieniać, niektóre nowe hotele w naszym portfolio będą dołączone do sieci międzynarodowych. Ale rzeczywiście, pracujemy również nad planem stworzenia nowego polskiego brandu.

Na jakiej zasadzie PHH wybiera obiekty do portfela?

Przede wszystkim uzgadniamy to z naszym właścicielem i w zależności od danego rynku wprowadzamy nowe rozwiązania, tak aby zapewnić jak najlepszy wynik finansowy i zwrot z danej inwestycji.

Dobrym przykładem może być hotel Best Western Jurata, który przez wiele lat funkcjonował jako obiekt pracowniczy spółki Polskie Porty Lotnicze i przynosił znaczące straty, a dzisiaj w naszych rękach pracuje pełną parą i przynosi pozytywne wyniki finansowe.

Jak oceniacie koniunkturę na rynku? Nowych hoteli powstaje dużo, do tego prężnie rozwija się sektor condohoteli, jest też mnóstwo mieszkań do wynajęcia na krótko, przez platformy internetowe.

Polski rynek i koniunkturę oceniamy w dalszym ciągu pozytywnie, chociaż na niektórych rynkach, takich jak Warszawa i Trójmiasto, widzimy pewne zahamowanie dynamiki wzrostu średniej ceny za pokój czy obłożenia. Jest to związane z tym, że na każdym z tych rynków w krótkim czasie przybyło bardzo dużo nowych pokojów hotelowych. Moim zdaniem może to mieć chwilowy negatywny wpływ na rynek hotelarski.

Jeżeli chodzi o nasze hotele, my tej zmiany nie odczuliśmy, ale oczywiście z wyników otrzymanych z raportu firmy STR widzimy ten efekt.

Jeżeli chodzi o condo, czy bardziej Airbnb, oczywiście odczuwamy tę konkurencję. Niestety, nie odbywa się ona na tych samych warunkach, na jakich działają tradycyjne hotele, ale mam wielką nadzieję, że sposób działania Airbnb będzie wkrótce uregulowany, tak, aby wszystkie podmioty sektora hotelarskiego funkcjonowały na tych samych zasadach.

CV

Gheorghe Marian Cristescu jest związany z hotelarstwem od ponad 20 lat. Doświadczenie zawodowe zdobywał w polskich i międzynarodowych firmach, jak Radisson, Accor Hotels i Best Western. Od 2016 r. był prezesem Chopin Airport Development (CAD) – spółki powołanej przez Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze z misją budowy hoteli w sąsiedztwie lotnisk. CAD został w styczniu 2019 r. przekształcony w Polski Holding Hotelowy. Cristescu jest także przewodniczącym Społecznej Rady Turystyki przy Ministrze Sportu i Turystyki. ?

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA