Rynek komercyjny: jak są wyposażone biura

Hałas, brak prywatności i mało funkcjonalne części wspólne. Co jeszcze denerwuje najemców?

Aktualizacja: 29.07.2016 10:02 Publikacja: 29.07.2016 09:42

Rynek komercyjny: jak są wyposażone biura

Foto: Materiały inwestora

Hamish Potts, dyrektor działu reprezentacji najemcy w Knight Frank

Pracownicy korporacji biurowych w stolicy najczęściej marzą o szybkim dojeździe do pracy. Zmotoryzowani chcieliby łatwo i bez dodatkowych opłat zaparkować samochód, najlepiej przed biurem. Podobnie miłośnicy rowerów marzą o parkingach i prysznicach, których wciąż brakuje, choć z roku na rok jest coraz lepiej.

Latem najczęstszą łamigłówką jest odpowiednie ustawienie klimatyzacji. Gorące dyskusje i lodowate spojrzenia są na porządku dziennym zwłaszcza w open space'ach. Wiele miejsc pracy wymaga od panów stawienia się w garniturze i pod krawatem nawet w upał, co staje się źródłem ich nieustannych narzekań.

Czasem wydaje się, że osiągnęliśmy kompromis, ustawiliśmy klimatyzację i wtedy odzywa się ktoś, kto siedzi pod samym nawiewem lub pod oknem, gdzie słońce świeci mu prosto w monitor. Wygłosi apel o podkręcenie lub zmniejszenie temperatury.

Chcąc uniknąć nerwowych atrakcji, dobrze mieć nowoczesne systemy klimatyzacyjne, które zmniejszają liczbę silnych nawiewów na rzecz równomiernego strumienia świeżego powietrza w całym biurze.

Marzena Ciurzyńska, dyrektor działu zarządzania nieruchomościami w Colliers International

Mimo że właściciele nieruchomości dokładają wszelkich starań, aby budynki były coraz bardziej funkcjonalne, nowoczesne i estetyczne, najemcy niezmiennie domagają się większej liczby miejsc parkingowych – i dla nich, i dla gości.

Powodem frustracji najemców bywa też stan techniczny budynków, brak koniecznych inwestycji lub długi czas ich realizacji. Najbardziej pożądane są usprawnienia klimatyzacji, wentylacji, wind. Najemcy biurowi w coraz większym stopniu zwracają uwagę na środowisko pracy, na stosowane rozwiązania, przestrzeń socjalną, miejsca relaksu.

W  częściach wspólnych biurowców oczekują punktów aptecznych, paczkomatów, pralniomatów. Istotnym elementem dla najemców jest też poznanie i utrzymywanie dobrego kontaktu z właścicielem nieruchomości. Dobre relacje dają najemcom poczucie, że ich opinie na temat nieruchomości są ważne i mogą się przekładać na jeszcze lepsze funkcjonowanie biura.

Krzysztof Paul, prezes Unimor Development

Nowoczesne biurowce poprzez wykorzystanie zaawansowanych technologii i rozwiązań ekologicznych zapewniają najemcom komfort użytkowania i dogodne warunki pracy.

W dużych biurowcach w tym samym czasie przebywa jednak co najmniej kilkaset osób. Tak wielka liczba pracowników, którzy korzystają z infrastruktury biurowca, zawsze może powodować pewne niedogodności. Pracownicy biurowi najczęściej narzekają na hałas, brak prywatności i mało funkcjonalne części wspólne.

Aranżacja przestrzeni w układzie open space sprawia, że niektóre osoby mogą się czuć niekomfortowo. Ważne, aby podczas budowy biurowca uwzględnić możliwości zmiany układu pomieszczeń. Tak zrobiliśmy, projektując biurowiec Zefir w Gdańsku, gdzie zaoferowaliśmy szerokie możliwości aranżacyjne, a nawet wydzielenie niewielkich pomieszczeń.

Nie zapomnieliśmy też o przestrzeniach wspólnych, np. tarasach widokowych na dachu biurowca. Zadbaliśmy też o przemyślany logiczny układ holu głównego.

Hamish Potts, dyrektor działu reprezentacji najemcy w Knight Frank

Pracownicy korporacji biurowych w stolicy najczęściej marzą o szybkim dojeździe do pracy. Zmotoryzowani chcieliby łatwo i bez dodatkowych opłat zaparkować samochód, najlepiej przed biurem. Podobnie miłośnicy rowerów marzą o parkingach i prysznicach, których wciąż brakuje, choć z roku na rok jest coraz lepiej.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Rząd przyjął program tanich kredytów. Klienci już rezerwują odpowiednie mieszkania
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Nieruchomości
Wielki recykling budynków nabiera tempa. Troska o środowisko czy o portfel?
Nieruchomości
Opada gorączka, ale nie chęci
Nieruchomości
Klienci czekają w blokach startowych
Nieruchomości
Kredyty mieszkaniowe: światełko w tunelu