Inwestorzy stawiają na małe centra i parki handlowe

2,5 mld euro to ubiegłoroczna wartość inwestycji na polskim rynku handlowym. To najlepszy wynik od 2006 roku.

Aktualizacja: 09.03.2019 10:39 Publikacja: 09.03.2019 10:28

Galeria Libero

Galeria Libero

Foto: materiały prasowe

- Ponad 400 tys. mkw. powierzchni handlowej ma trafić na rynek do końca tego roku. Największym budowanym obiektem jest warszawska Galeria Młociny (70 tys. mkw.) - podaje firma doradcza Cushman & Wakefield. W 2018 roku oddano do użytku ok. 420 tys. mkw. Zasoby powierzchni handlowej powiększyły się o 3 proc., osiągając poziom 14,7 mln mkw.

- Prawie 30 proc. nowej podaży stanowiły małe centra i parki handlowe o powierzchni poniżej 20 tys. mkw. - podaje Cushman & Wakefield. - Natomiast ok. 60 tys. mkw. to rozbudowy istniejących centrów i parków handlowych. W 2018 roku wartość transakcji na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce przekroczyła 7,2 mld euro. Sektor nieruchomości handlowych odpowiada za 2,5 mld euro. To najlepszy wynik od 2006 roku. Znaczny udział miała sprzedaż portfela 28 aktywów przez Apollo Rida/AXA/ARES grupie Chariot Top Group za ok. 1 mld euro. Była to jednocześnie największa transakcja zawarta na rynku handlowym w Polsce.

Wartość transakcji inwestycyjnych w sektorze handlowym w czwartym kwartale ubiegłego roku przekroczyła 360 mln euro. Na wynik wpłynęła przede wszystkim sprzedaż kompleksu handlowego Wars Sawa Junior firmie Atrium European Real Estate za 301,5 mln euro. - Pozostałą część wygenerowały transakcje dotyczące mniejszych obiektów, głównie parków handlowych - tłumaczą eksperci firmy Cushman & Wakefield.

- Stopy kapitalizacji dla najbardziej atrakcyjnych centrów handlowych obniżyły się do 4,25 proc. Obiekty przy głównych ulicach handlowych są wyceniane przy rentowności na poziomie 5 proc., a stopy kapitalizacji w przypadku najlepszych parków handlowych i magazynów handlowych utrzymują się na stabilnym poziomie i wynoszą odpowiednio 6,75 i 7 proc. - komentuje Aleksandra Sierocińska, konsultant w dziale rynków kapitałowych w Cushman & Wakefield.

Centra handlowe z blisko 75-procentowym udziałem niezmiennie pozostają dominującym formatem rynku powierzchni handlowych w Polsce. Zgodnie z danymi na koniec 2018 r. w Polsce działa 460 centrów handlowych o łącznej powierzchni prawie 11 mln mkw. - Zasoby powiększyły się w minionym roku o ponad 270 tys. mkw., z czego 85 proc. to otwarcia nowych centrów handlowych (łącznie 12 obiektów), resztę stanowiły rozbudowy działających już galerii - czytamy w raporcie.

- Uwzględniając wszystkie formaty w 2018 roku otwarto łącznie ponad 360 tys. mkw. powierzchni handlowej w 27 nowych obiektach, z czego 12 zasiliło rynki mniejszych miast i miejscowości o populacji poniżej 100 tys. mieszkańców.

- Nasycenie powierzchnią handlową jest tam wciąż mniejsze niż w średnich i dużych miastach, a mniejsza konkurencja i wysoki potencjał zakupowy mieszkańców decydują o atrakcyjności tych lokalizacji. Dodatkowo ok. 60 tys. mkw. dostarczono w ramach rozbudowy istniejących centrów i parków handlowych - mówi Małgorzata Dziubińska, dyrektor w dziale doradztwa i badań rynkowych w Cushman & Wakefield, autorka podsumowania.

W dużych aglomeracjach w 2018 roku powstało dziesięć nowych obiektów handlowych, z czego cztery to średniej i dużej wielkości centra handlowo-rozrywkowe (Forum Gdańsk – 62 tys. mkw., Galeria Libero w Katowicach – 45 tys. mkw., Gemini Park Tychy – 36,6 tys. mkw. i Nowa Stacja Pruszków – 27 tys. mkw.).

- Nowa podaż powierzchni handlowej w Polsce będzie w najbliższych latach opierać się głownie na małych obiektach typu convenience i mixed-use oraz parkach handlowych - komentuje Anna Oberc, dyrektor operacyjny działu powierzchni handlowych w Cushman & Wakefield. - W mniejszych miastach nadal widzimy duży potencjał do rozwoju, jednak nasycenie rynku wielkopowierzchniowymi galeriami handlowymi w dużych miastach jest – w mojej opinii – wystarczające. Galeria Młociny, której otwarcie planowane jest w najbliższym czasie, będzie jednym z nielicznych projektów tego formatu - dodaje.

Ponad 600 tys. mkw. powierzchni handlowej jest w trakcie budowy lub ma ważne pozwolenie na budowę. Prawie 75 proc. ma trafić na rynek do końca 2019 roku.

- Ponad 400 tys. mkw. powierzchni handlowej ma trafić na rynek do końca tego roku. Największym budowanym obiektem jest warszawska Galeria Młociny (70 tys. mkw.) - podaje firma doradcza Cushman & Wakefield. W 2018 roku oddano do użytku ok. 420 tys. mkw. Zasoby powierzchni handlowej powiększyły się o 3 proc., osiągając poziom 14,7 mln mkw.

- Prawie 30 proc. nowej podaży stanowiły małe centra i parki handlowe o powierzchni poniżej 20 tys. mkw. - podaje Cushman & Wakefield. - Natomiast ok. 60 tys. mkw. to rozbudowy istniejących centrów i parków handlowych. W 2018 roku wartość transakcji na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce przekroczyła 7,2 mld euro. Sektor nieruchomości handlowych odpowiada za 2,5 mld euro. To najlepszy wynik od 2006 roku. Znaczny udział miała sprzedaż portfela 28 aktywów przez Apollo Rida/AXA/ARES grupie Chariot Top Group za ok. 1 mld euro. Była to jednocześnie największa transakcja zawarta na rynku handlowym w Polsce.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Rząd przyjął program tanich kredytów. Klienci już rezerwują odpowiednie mieszkania
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Nieruchomości
Wielki recykling budynków nabiera tempa. Troska o środowisko czy o portfel?
Nieruchomości
Opada gorączka, ale nie chęci
Nieruchomości
Klienci czekają w blokach startowych
Nieruchomości
Kredyty mieszkaniowe: światełko w tunelu