Polska kolej hyperloop zbiera kapitał

W przyszłym roku ruszy budowa pełnowymiarowego toru testowego dla superszybkiej kolei lewitującej. Startup stojący za projektem zdobył nowego inwestora.

Aktualizacja: 08.12.2020 22:19 Publikacja: 08.12.2020 21:00

Polska kolej hyperloop zbiera kapitał

Foto: materiały prasowe

Promowana przez amerykańskiego wizjonera i miliardera Elona Muska idea próżniowej, magnetycznej kolei lewitujacej, mknącej z prędkością dźwięku, ma szansę rozwinąć się nad Wisłą. Spółka Hyper Poland, która zmieniła nazwę na Nevomo, szykuje się do stworzenia pełnoskalowego pola doświadczalnego dla swojej innowacyjnej technologii. Na razie startup nie podaje jeszcze, gdzie tor testowy miałby powstać, ale wiadomo, że jego budowa rozpocznie się w 2021 r.

Firma zbiera kapitał na rozwój projektu. Do grona inwestorów dołączył właśnie twórca sukcesu sieci aptek Gemini. W Nevomo zainwestował bowiem jego fundusz Hütter Private Equity. Piotr Hütter założył go po tym, jak kilka lat temu sprzedał Apteki Gemini amerykańskiemu Warburg Pincus.

Nevomo nie ujawnia konkretnej kwoty (chodzi o kilkaset tysięcy euro), ale wskazuje, że dzięki wsparciu Hütter PE firma w br. łącznie od inwestorów prywatnych zdobyła już blisko 4 mln zł (wcześniej startup przeprowadził dwie kampanie equity crowdfundingu na brytyjskiej platformie Seedrs).

– Inwestycja w Nevomo wpisuje się w szerszą strategię funduszu, który wspiera wyselekcjonowane projekty kwotą do 5 mln zł, zakładając wyjście z inwestycji w horyzoncie trzech–pięciu lat. Farmacja, nieruchomości, finanse oraz spółki z obszaru nowych technologii to najważniejsze obszary zainteresowania. Przy podjęciu decyzji o wsparciu Nevomo kluczowe znaczenie miał doświadczony międzynarodowy zespół oraz unikalna w skali świata technologia, która ma szansę zmienić oblicze transportu kolejowego – komentuje Piotr Hütter.

Jak wskazuje Przemysław Paczos, wiceprezes Nevomo, spółka wyraźnie nabiera rozpędu. – Postępy w opracowywaniu kolejnych prototypów silnika liniowego i lewitacji magnetycznej, pojawienie się w zespole doświadczonych ekspertów, takich jak Johannes Braun, odpowiedzialny za zbudowanie w rekordowym tempie linii maglev w Szanghaju, czy zaawansowane rozmowy z przyszłymi odbiorcami naszej technologii – wylicza Paczos.

Spółka dotąd finansowała swoją działalność, łącząc granty na prace badawczo-rozwojowe (m.in. 16,5 mln zł przyznane przez NCBR) i wsparcie aniołów biznesu. Teraz polski startup wraz z 12 konsorcjantami z ośmiu europejskich krajów (m.in. Niemiec, Hiszpanii i W. Brytanii) uzyskał kolejny grant, tym razem w ramach inicjatywy HyperNex (projekt ma stać się zalążkiem rynku technologii hyperloop w Europie). Michał Litwin, dyrektor ds. strategii Nevomo, podkreśla, że również w USA, na mocy dokumentu Departamentu Transportu „Droga do przyszłości transportu", projekty takie jak hyperloop mogą kwalifikować się do federalnej pomocy finansowej z tych samych programów, co projekty kolejowe. – Mamy więc do czynienia z jednoznacznymi deklaracjami władz amerykańskich i europejskich dotyczącymi finansowania tego typu technologii. Można mówić o rozpoczęciu rywalizacji o objęcie pozycji lidera w rozwoju nowego środka transportu – dodaje.

Promowana przez amerykańskiego wizjonera i miliardera Elona Muska idea próżniowej, magnetycznej kolei lewitujacej, mknącej z prędkością dźwięku, ma szansę rozwinąć się nad Wisłą. Spółka Hyper Poland, która zmieniła nazwę na Nevomo, szykuje się do stworzenia pełnoskalowego pola doświadczalnego dla swojej innowacyjnej technologii. Na razie startup nie podaje jeszcze, gdzie tor testowy miałby powstać, ale wiadomo, że jego budowa rozpocznie się w 2021 r.

Firma zbiera kapitał na rozwój projektu. Do grona inwestorów dołączył właśnie twórca sukcesu sieci aptek Gemini. W Nevomo zainwestował bowiem jego fundusz Hütter Private Equity. Piotr Hütter założył go po tym, jak kilka lat temu sprzedał Apteki Gemini amerykańskiemu Warburg Pincus.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Strajki bardzo zabolały Lufthansę. A to jeszcze nie koniec