PLK zmodernizują połączenia kolejowe z portami

Kolej zainwestuje 1,4 mld zł w poprawę dostępu do trójmiejskich portów. Efektem będzie obsługa dłuższych i cięższych pociągów, co pozwoli na wzrost przeładunków.

Aktualizacja: 09.05.2018 22:12 Publikacja: 09.05.2018 21:41

PLK zmodernizują połączenia kolejowe z portami

Foto: 123RF

Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) zaplanowała przebudowę torów na stacjach portowych Gdańska (około 70 km) i Gdyni Port (130 km). Przebudowane zostaną rozjazdy oraz przejazdy kolejowo-drogowe. Na stacjach zwiększy się liczba torów zelektryfikowanych. – Poprawa warunków dla transportu towarów jest jednym z głównych naszych celów w obecnej perspektywie finansowej 2014–2020. Możliwa będzie większa obsługa dłuższych i cięższych składów, czyli przeładunek większej ilości towarów – mówi Ireneusz Merchel, prezes PLK.

W Gdańsku przebudowa systemu sterowania zapewni sprawniejszą obsługę stacji: Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Zaspa Towarowa. Do roku 2020 mają zostać także zmodernizowane linie wyprowadzające ruch pociągów w głąb kraju. Wcześniej sfinalizowano inną inwestycję ważną dla Gdańska: modernizację linii z Pruszcza Gdańskiego do gdańskiego portu. Dzięki niej sześciokrotnie zwiększono przepustowość trasy. Kluczową częścią przedsięwzięcia była budowa nowego mostu przez Martwą Wisłę. Dwutorowa przeprawa o długości 122 metrów umożliwiła pociągom przejazd z prędkością 100 km/h.

W Gdyni konieczna będzie przebudowa torów, która umożliwi wjazd cięższych pociągów, a także pozwoli obsługiwać składy o długości 740 metrów. Trzeba zmodernizować system sterowania ruchem, w planach jest budowa nowego Lokalnego Centrum Sterowania na stacji Gdynia Port. Ale kluczowe dla usprawnienia ruchu pociągów będą prace poprawiające przepustowość na trasie 201 Maksymilianowo–Gdynia Główna. Zostanie zelektryfikowana, a na najbardziej obciążonych odcinkach dobudowany będzie drugi tor. Efektem inwestycji ma być utworzenie nowego połączenia z portem, na które zostaną przekierowane pociągi towarowe, odciążając Trójmiejski Węzeł Kolejowy.

Inwestycje wokół dwóch portów w Gdyni i Gdańsku oraz prace na trasie Bydgoszcz–Trójmiasto przyczynią się do poprawy obsługi towarowych przewozów intermodalnych. – Zwiększy to znacząco sprawność i bezpieczeństwo ruchu na liniach tworzących korytarz Morze Bałtyckie–Morze Adriatyckie. Jednocześnie skróci się czas podróży oraz poprawi obsługa na stacjach i przystankach – powiedział Merchel. Modernizację torów zaplanowano także w zespole portowym Szczecin–Świnoujście. Przebudowanych zostanie około 160 kilometrów torów, ponadto dwa wiadukty i most. Zmieniony i unowocześniony zostanie system sterowania ruchem kolejowym oraz urządzenia telekomunikacyjne. W porcie w Świnoujściu planowana jest budowa trzech torów zdawczo-odbiorczych o długości ok. 2 kilometrów. Efektem będzie sprawniejsza obsługa towarów, możliwość wjazdu cięższych i dłuższych składów. Prace będą prowadzone m.in. na terenie terminala kontenerowego Ostrów Grabowski. Realizacja przedsięwzięcia planowanego do roku 2020 będzie finansowana w ramach unijnego instrumentu finansowego CEF.

Z usprawnieniem dojazdu do portów wiążą się także inwestycje na liniach kolejowych w głębi kraju, zwłaszcza na terenie Śląska. Chodzi m.in. o modernizację linii Toszek Północ–Rudziniec Gliwicki–Stare Koźle. To trasa na styku Śląska z Opolszczyzną, którędy prowadzi szlak towarowy w kierunku Szczecina, Świnoujścia oraz Gdyni. Zaplanowano wymianę torów i sieci trakcyjnej, a także remont ośmiu przejazdów kolejowo-drogowych. Wyremontowanych zostanie 18 wiaduktów i 5 mostów, a rozjazdy wymienione. Prowadzone prace mają zlikwidować ograniczenia prędkości, które wynikają ze złego stanu torów. Dzięki nowym urządzeniom sterowania możliwe będzie także zwiększenie liczby przejeżdżających trasą pociągów.

Natomiast na Dolnym Śląsku kluczową inwestycją jest remont Nadodrzanki – linii prowadzącej z południa do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Jej modernizacja pozwoli na przyspieszenie pociągów do 120 kilometrów na godzinę. Ponadto tor zostanie przystosowany do prowadzenia znacznie cięższych składów towarowych niż obecnie. —Adam Woźniak

Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) zaplanowała przebudowę torów na stacjach portowych Gdańska (około 70 km) i Gdyni Port (130 km). Przebudowane zostaną rozjazdy oraz przejazdy kolejowo-drogowe. Na stacjach zwiększy się liczba torów zelektryfikowanych. – Poprawa warunków dla transportu towarów jest jednym z głównych naszych celów w obecnej perspektywie finansowej 2014–2020. Możliwa będzie większa obsługa dłuższych i cięższych składów, czyli przeładunek większej ilości towarów – mówi Ireneusz Merchel, prezes PLK.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego
Transport
Strajki bardzo zabolały Lufthansę. A to jeszcze nie koniec
Transport
Koleje Dużych Prędkości w ramach CPK zbudują polskie firmy
Transport
Czy Dreamlinerami można latać bezpiecznie? Boeing w ogniu pytań
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Boom na rynku rowerów. Coraz większą popularnością cieszą się elektryczne