Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) zaplanowała przebudowę torów na stacjach portowych Gdańska (około 70 km) i Gdyni Port (130 km). Przebudowane zostaną rozjazdy oraz przejazdy kolejowo-drogowe. Na stacjach zwiększy się liczba torów zelektryfikowanych. – Poprawa warunków dla transportu towarów jest jednym z głównych naszych celów w obecnej perspektywie finansowej 2014–2020. Możliwa będzie większa obsługa dłuższych i cięższych składów, czyli przeładunek większej ilości towarów – mówi Ireneusz Merchel, prezes PLK.
W Gdańsku przebudowa systemu sterowania zapewni sprawniejszą obsługę stacji: Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Zaspa Towarowa. Do roku 2020 mają zostać także zmodernizowane linie wyprowadzające ruch pociągów w głąb kraju. Wcześniej sfinalizowano inną inwestycję ważną dla Gdańska: modernizację linii z Pruszcza Gdańskiego do gdańskiego portu. Dzięki niej sześciokrotnie zwiększono przepustowość trasy. Kluczową częścią przedsięwzięcia była budowa nowego mostu przez Martwą Wisłę. Dwutorowa przeprawa o długości 122 metrów umożliwiła pociągom przejazd z prędkością 100 km/h.
W Gdyni konieczna będzie przebudowa torów, która umożliwi wjazd cięższych pociągów, a także pozwoli obsługiwać składy o długości 740 metrów. Trzeba zmodernizować system sterowania ruchem, w planach jest budowa nowego Lokalnego Centrum Sterowania na stacji Gdynia Port. Ale kluczowe dla usprawnienia ruchu pociągów będą prace poprawiające przepustowość na trasie 201 Maksymilianowo–Gdynia Główna. Zostanie zelektryfikowana, a na najbardziej obciążonych odcinkach dobudowany będzie drugi tor. Efektem inwestycji ma być utworzenie nowego połączenia z portem, na które zostaną przekierowane pociągi towarowe, odciążając Trójmiejski Węzeł Kolejowy.
Inwestycje wokół dwóch portów w Gdyni i Gdańsku oraz prace na trasie Bydgoszcz–Trójmiasto przyczynią się do poprawy obsługi towarowych przewozów intermodalnych. – Zwiększy to znacząco sprawność i bezpieczeństwo ruchu na liniach tworzących korytarz Morze Bałtyckie–Morze Adriatyckie. Jednocześnie skróci się czas podróży oraz poprawi obsługa na stacjach i przystankach – powiedział Merchel. Modernizację torów zaplanowano także w zespole portowym Szczecin–Świnoujście. Przebudowanych zostanie około 160 kilometrów torów, ponadto dwa wiadukty i most. Zmieniony i unowocześniony zostanie system sterowania ruchem kolejowym oraz urządzenia telekomunikacyjne. W porcie w Świnoujściu planowana jest budowa trzech torów zdawczo-odbiorczych o długości ok. 2 kilometrów. Efektem będzie sprawniejsza obsługa towarów, możliwość wjazdu cięższych i dłuższych składów. Prace będą prowadzone m.in. na terenie terminala kontenerowego Ostrów Grabowski. Realizacja przedsięwzięcia planowanego do roku 2020 będzie finansowana w ramach unijnego instrumentu finansowego CEF.