Kolej inwestuje w modernizację głównej linii kolejowej łączącej Śląsk z portami Szczecina i Świnoujścia

Kolej inwestuje w modernizację głównej linii kolejowej łączącej Śląsk z portami Szczecina i Świnoujścia – tzw. Nadodrzanki.

Publikacja: 22.03.2016 09:28

Kolej inwestuje w modernizację głównej linii kolejowej łączącej Śląsk z portami Szczecina i Świnoujścia

Foto: Bloomberg

Tylko w rejonie Głogowa inwestycje pochłoną prawie 100 milionów złotych. Szybszy przejazd ma zapewnić m.in. przygotowywana modernizacja wiaduktów pomiędzy Zieloną Górą a Czerwieńskiem. Prace prowadzone przez Strabag maja się zakończyć w listopadzie. Efektem będzie zwiększenie wytrzymałości obiektów oraz przystosowanie ich do przejazdu pociągów z prędkością do 120 kilometrów na godzinę. Pozwoli to na sprawne prowadzenie m.in. ciężkich składów towarowych. Dzięki skróceniu czasu transportu obniżą się jego koszty.

Na całym dolnośląskim odcinku Nadodrzanki, czyli trasy nr 273 trwają prace rozpoczęte jeszcze w ubiegłym roku. Prowadzona jest modernizacja torów, peronów i wiaduktów. Inwestycje mają pozwolić na zlikwidowanie ograniczeń prędkości, wprowadzonych ze względu na zły stan torowiska.

Pomiędzy Rudną Gwizdanów a Głogowem zmienia się jeden z dwóch torów, wymiana obejmuje też 4 rozjazdy na stacji Grębocice i Krzepów. Zrewitalizowanych będzie 27 obiektów inżynieryjnych, poprawiony zostanie stan jezdni na 13 przejazdach kolejowo-drogowych. Prace obejmują również urządzenia zabezpieczenia ruchu kolejowego.

Z kolei pomiędzy Głogowem a Bytomiem Odrzańskim, oprócz przebudowy torów, prace obejmują przebudowę peronów na stacji Głogów Huta, Brzeg Głogowski, a także na przystanku Czerna. Nowe, wyższe i wygodniejsze perony będą miały zamontowane oświetlenie, nagłośnienie, monitoring, tablice informacyjne, gabloty na rozkłady jazdy i siedzenia. Zostanie przebudowanych pięć przejazdów kolejowych oraz naprawione 2 mosty i 3 wiadukty. Przebudowana zostanie sieć trakcyjna. Zakończenie prac o wartości ponad 47 mln zł przewidziano w listopadzie.

Inwestycje PLK pomogą zwiększyć punktualność pociągów jeżdżących po Nadodrzance. Dla kolei to właśnie poprawa punktualności pociągów towarowych jest teraz największym priorytetem. Tu opóźnienia liczy się nie w minutach, a w godzinach. Według UTK, w czwartym kwartale odsetek punktualnych pociągów wyniósł zaledwie 35 proc. Natomiast średni czas opóźnień sięgnął 551 minut. To zresztą i tak lepiej niż kwartał wcześniej, gdy towarowe składy opóźnione były przeciętnie o 10 godzin.

Nowe inwestycje mają poprawić sytuację na kluczowych liniach towarowych, likwidując powody dla licznych ograniczeń prędkości. Teraz średnia prędkość pociągów towarowych to ok. 20-30 km na godzinę. Inwestycje pozwolą ją zwiększyć do 40-50 km na godzinę – zapowiada PLK.

Tylko w rejonie Głogowa inwestycje pochłoną prawie 100 milionów złotych. Szybszy przejazd ma zapewnić m.in. przygotowywana modernizacja wiaduktów pomiędzy Zieloną Górą a Czerwieńskiem. Prace prowadzone przez Strabag maja się zakończyć w listopadzie. Efektem będzie zwiększenie wytrzymałości obiektów oraz przystosowanie ich do przejazdu pociągów z prędkością do 120 kilometrów na godzinę. Pozwoli to na sprawne prowadzenie m.in. ciężkich składów towarowych. Dzięki skróceniu czasu transportu obniżą się jego koszty.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego