Kolej odzyskuje ładunki i pasażerów

W 2018 r. liczba pasażerów zwiększyła się do 310,3 mln z 303,6 mln rok wcześniej. O 4,3 proc. do 250 mln ton wzrosła masa przewożonych towarów.

Publikacja: 31.01.2019 20:00

Kolej odzyskuje ładunki i pasażerów

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik

Kolej ma za sobą dobry rok. Jak podał w czwartek Urząd Transportu Kolejowego (UTK), to najlepszy wynik od 16 lat. W porównaniu z rokiem poprzednim frekwencja zwiększyła się o 6,7 mln osób.

Czytaj także: Więcej pasażerów, jest zysk

Największa liczba podróżnych skorzystała z Przewozów Regionalnych – 81,2 mln osób. Drugie pod względem ilości pasażerów były Koleje Mazowieckie z wynikiem 59,7 mln podróżnych, a trzecim największym przewoźnikiem okazało się PKP InterCity, które przewiozło 46,1 mln osób. Niewiele mniejszą frekwencję odnotowały PKP SKM – 42,2 mln osób.

Zyskuje InterCity

Z danych UTK wynika, że InterCity było liderem pod względem wzrostu frekwencji: przewiozło w ub.r. o 3,2 mln pasażerów więcej niż w 2017 r. (wzrost o 7,7 proc.). Najszybciej przybywało podróżnych w okresie lipiec–listopad 2018 r., kiedy wzrost w poszczególnych miesiącach liczony r./r. wynosił od 10 do 12 proc. Za 12 miesięcy razem frekwencja zwiększyła się o 8 proc., przy tym 2018 r. okazał się dla spółki trzecim z rzędu, który PKP InterCity zakończyło dodatnim wynikiem finansowym. Prognozowany zysk netto wynosi ok. 190 mln zł.

Spory wzrost liczby pasażerów odnotowały także Przewozy Regionalne – o ponad 1,3 mln do poziomu 81,2 mln. Ostatni raz ten przewoźnik przewiózł ponad 80 mln pasażerów w 2013 r. Natomiast wśród przewoźników regionalnych i aglomeracyjnych największe wzrosty miały Koleje Wielkopolskie (o ponad 2,6 mln), Koleje Dolnośląskie (o 2,3 mln), Łódzka Kolej Aglomeracyjna (o prawie 0,9 mln), Warszawska Kolej Dojazdowa (o prawie 0,9 mln) oraz Koleje Małopolskie (o blisko 0,7 mln).

Ubiegły rok przyniósł także poprawę wyników w przewozach towarowych. Pociągami przetransportowano ponad 250 mln ton towarów, co w porównaniu z rokiem 2017 stanowi wzrost o 4 proc. UTK podaje, że ostatni tak znaczący wynik osiągnięty został w 2011 r., w którym przewieziono 249 mln ton.

Przybyło kontenerów

Do wzrostu przyczyniły się rozkręcające się inwestycje w infrastrukturze: zarówno przy modernizacji torów, jak i budowie dróg. Dzięki nim zwiększyła się ilość przewożonych kruszyw i materiałów budowlanych. Zwiększyły się także kolejowe przewozy intermodalne. W ich przypadku decydujący okazał się wzrost przeładunku kontenerów w polskich portach. Przykładowo gdański terminal DCT przeładował w ub.r. rekordową ilość ponad 1,9 mln kontenerów (standardowych 20-stopowych). UTK zakłada, że inwestycje w modernizacje torów zwiększą jej konkurencyjność, co miałoby przełożyć się na kolejne wzrosty przewozów. – Poprawiający się stan infrastruktury kolejowej powinien wpłynąć na możliwość zapewnienia lepszej oferty przez przewoźników towarowych, a to z kolei powinno przyczynić się do wyrównania szans przewoźników drogowych i kolejowych – twierdzi Ignacy Góra, prezes UTK.

Kolej notuje znaczące wzrosty liczby pasażerów od czterech lat. Jeśli w 2014 r. z kolei skorzystało 269,1 mln osób, to w 2015 r. już 280,3 mln, w 2016 r. 292,5 mln, w 2017 r. 303,6 mln. Ale utrzymanie takiego tempa w najbliższych kilkudziesięciu miesiącach może okazać się trudne. Z jednej strony magnesem dla podróżnych będzie coraz lepszy tabor i rosnąca liczba połączeń. Przykładowo InterCity od nowego rozkładu jazdy na sezon 2018/2019 zwiększyło liczbę uruchamianych każdego dnia pociągów o 23 składy. Tylko w ub.r. przewoźnik podpisał umowy dotyczące zakupu lub unowocześnienia taboru na ponad 2 mld zł. – Jestem przekonany, że 2019 r. przyniesie kolejny postęp w rozwoju spółki, m.in. pod względem realizowanych inwestycji taborowych – zapowiada Marek Chraniuk, prezes PKP InterCity. W sumie spółka ma zainwestować w pociągi 7 mld zł. Także inni przewoźnicy dokonują zakupów: m.in. warszawska Szybka Kolej Miejska zamówiła w ub.r. 21 pociągów, 14 pociągów kupuje Łódzka Kolej Aglomeracyjna, 71 pociągów kupią Koleje Mazowieckie, na nowsze wymieniają składy Koleje Śląskie.

Na plus kolei trzeba także zaliczyć zmiany poprawiające obsługę pasażerów: PKP inwestuje 1,5 mld zł w budowę i modernizację ok. 200 dworców, wprowadziło ofertę wspólnego biletu, zapowiada wprowadzenie w przyszłości odpraw bagażowych dla pasażerów jadących pociągiem na lotnisko.

Z drugiej strony na torach właśnie zaczyna się górka inwestycyjna. – W 2019 r. wykonamy prace o wartości ok. 11 mld zł – informuje Ireneusz Merchel, prezes zarządzającej infrastrukturą spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. W kolejnych dwóch latach nakłady będą przekraczać 12 mld zł.

Pociągi mogą zwolnić

Co prawda, inwestycje przyniosą duże efekty – do końca tego roku zmodernizowanych zostanie ok. 1400 km torów, blisko 300 peronów, na ponad 800 przebudowywanych przejazdach kolejowo-drogowych poprawi się bezpieczeństwo. Ale rosnąca skala robót oznacza czasowe zamykanie coraz większej ilości fragmentów linii. – Obecnie mamy na sieci ponad 150 miejsc budów, które są uwzględnione w planowaniu rozkładu jazdy. Już w 2018 r. prawie trzykrotnie zwiększyła się liczba zamknięć torowych w porównaniu do roku poprzedniego – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik PLK. Zaznacza jednak, że przewozy wzrosły, a punktualność pozostaje na poziomie z poprzedniego roku.

Przybywa jednak objazdów, co wydłuża podróże. A to może oznaczać osłabianie konkurencyjności kolei wobec samochodów. Zwłaszcza że przybywa nowych odcinków dróg ekspresowych, a część autostrad nie jest objęta opłatami.

Opinia dla „rz"

Michał Beim, ekspert Instytutu Sobieskiego

Wyniki przewozów pasażerskich podbiły koleje regionalne. Przykładem może być Wielkopolska czy Dolny Śląsk. To jest element, który także w obecnym roku będzie poprawiał frekwencję, bo w metropoliach jest duże zainteresowanie dojazdami koleją. Natomiast na wzrost w przewozach towarowych składa się m.in. dobra koniunktura, a także rosnące znaczenie Polski na Nowym Jedwabnym Szlaku. Choć te pociągi z Chin nie odgrywają jeszcze takiej roli jak rosnące przewozy kruszywa na budowy.

1,5 mld zł na lepsze dworce

Program Inwestycji Dworcowych na lata 2016–2023 jest pierwszym tak dużym tego rodzaju przedsięwzięciem w historii polskiej kolei. Tylko w 2018 r. do użytku oddano dworce: Jawor, Strzelin, Poznań Główny (Dworzec Zachodni), Poznań Garbary, Żarów, Siechnice, Święta Katarzyna, Smardzów Wrocławski. Rok wcześniej – Olsztyn Zachodni i Miechów. Obecnie na różnym etapie zaawansowania jest ok. 160 projektów. Wkrótce ma być ogłoszona lista kolejnych 100 dworców do modernizacji. Blisko miesiąc temu CUPT PKP podpisały siedem umów o wartości 605 mln zł na modernizację i budowę 59 obiektów. W pierwszej kolejności mają być remontowane dworce wzdłuż korytarzy, gdzie są modernizowane linie kolejowe.

Kolej ma za sobą dobry rok. Jak podał w czwartek Urząd Transportu Kolejowego (UTK), to najlepszy wynik od 16 lat. W porównaniu z rokiem poprzednim frekwencja zwiększyła się o 6,7 mln osób.

Czytaj także: Więcej pasażerów, jest zysk

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów
Transport
Francuscy kontrolerzy w akcji. Odwołane loty także z Polski
Transport
PKP Cargo traci udziały w polskim rynku
Transport
W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje