Więcej pasażerów, jest zysk

Po zrealizowaniu wartych 7 mld zł inwestycji tabor PKP Intercity będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany. 94 proc. pociągów będzie klimatyzowanych, w co najmniej 77 proc. pojawi się wi-fi.

Publikacja: 30.01.2019 21:00

Więcej pasażerów, jest zysk

Foto: Fotorzepa/Roman Bosiacki

PKP Intercity ma za sobą rekordowy rok. Pociągi przewiozły w 2018 r. ponad 46 mln podróżnych. W porównaniu z rokiem poprzednim to wzrost o 8 proc. Ubiegły rok dla PKP Intercity był trzecim z rzędu okresem dodatniego wyniku finansowego. Prognozowany zysk netto wynosi ok. 190 mln zł.

Poprawiające się wyniki umożliwiają realizację największego programu inwestycyjnego w historii spółki: „PKP Intercity – kolej dużych inwestycji". Przewidziany na lata 2016–2020 – z perspektywą do roku 2023 – wart jest ok. 7 mld zł. Po jego zakończeniu tabor PKP Intercity będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany. 94 proc. pociągów będzie klimatyzowanych, w co najmniej 77 proc. pasażerowie skorzystają z bezprzewodowego internetu.

W każdym pociągu znajdzie się przestrzeń przystosowana dla osób poruszających się na wózkach, będą wydzielone miejsca na rowery. – Zmiany w transporcie należą do najbardziej widocznych w polskiej gospodarce. W perspektywie 2023 roku polska kolej będzie nowoczesna, szybka i konkurencyjna również wobec zagranicznych przewoźników – podkreśla Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Więcej nowych wagonów

Znaczną część programu inwestycyjnego zrealizowano w 2018 r. Wartość podpisanych lub rozszerzonych umów na zakup lub unowocześnienie taboru przekroczyła 2 mld zł. Od grudnia pasażerowie mogą korzystać m.in. ze zmodernizowanych wagonów dostarczonych przewoźnikowi przez H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Podpisany w 2017 r. i rozszerzony w październiku ub. roku kontrakt o wartości 410 mln zł przewiduje modernizację i przegląd 90 wagonów typu 111A.

W ub. roku rozszerzono umowę na modernizację 163 wagonów w Pesa Bydgoszcz, zamówiona została modernizacja kolejnych 82 pojazdów.

Nowością na polskich torach będzie 60 wagonów typu Combi, także z Pesy. Będą to wielofunkcyjne, przedziałowe wagony o podwyższonym standardzie, z wydzielonymi przedziałami rodzinnymi. Zaplanowano w nich przestrzeń dla osób niepełnosprawnych, a także miejsca dla ich opiekunów. Wagony posiadać będą automatyczne drzwi przedziałowe, podłogi bez progów. Dla podróżnych z wadami wzroku przewidziano oznaczenia Braille'a, pojawią się one także w toaletach.

Duże nakłady przeznaczone zostaną na lokomotywy. Pod koniec maja zeszłego roku PKP Intercity podpisało umowę z firmą Newag na zakup 20 lokomotyw elektrycznych Griffin, z opcją na dodatkowych dziesięć pojazdów. Wartość zamówienia przekracza 367 mln zł. Jeśli przewoźnik skorzysta z prawa opcji, kontrakt będzie wart przeszło 551 mln zł.

Nowe pojazdy będą mogły jechać z prędkością 160 km/h, co pozwoli efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe przystosowane do większych szybkości. Będą to najnowocześniejsze lokomotywy elektryczne w Polsce. Mają obsługiwać połączenia w całym kraju, m.in. na trasach Przemyśl–Lublin–Warszawa–Bydgoszcz–Gdynia–Kołobrzeg i Suwałki–Białystok–Warszawa–Poznań–Szczecin.

Do obsługi taboru zostało zakupionych sześć pojazdów szynowo-drogowych typu Crab 1500E za blisko 2,7 mln zł. Craby są rozwiązaniem, które sprawdza się w zamkniętych halach, gdyż zastosowany w nich napęd elektryczny jest bezemisyjny i redukuje hałas. Pojazdy obsługują tabor w zakładach PKP Intercity w Gdyni, Krakowie oraz Przemyślu.

Pendolino z wi-fi

W ub. roku podpisano umowę z Alstom Konstal na montaż i utrzymanie wi-fi w 20 pociągach Pendolino. Pierwszy z nich wyjechał na tory 28 grudnia br. Do czerwca 2019 roku wi-fi zostanie zamontowane w dziesięciu składach, a do listopada bezprzewodowy internet będzie dostępny już we wszystkich pendolinach.

– Rok 2018 był dla nas niezwykle intensywny zarówno z powodu liczby zrealizowanych inwestycji, jak również nowych rozwiązań, które udało nam się wdrożyć. Jestem przekonany, że 2019 r. przyniesie kolejny postęp w rozwoju spółki m.in. pod względem realizowanych inwestycji taborowych – mówi Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.

Większość modernizacji oraz nowych zakupów w 2018 r. było realizowanych w ramach programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko 2014–2020" dla projektów „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity" oraz „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnianie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity".

Podpisane w kwietniu i w czerwcu 2018 r. umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych pozwoliły uzyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej w wysokości 654 mln zł. W planach spółki na 2019 r. znalazła się m.in. modernizacja ponad 150 wagonów oraz przetargi związane z modernizacją 10 wagonów na wagony gastronomiczne, zakupem 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych, 10 nowych lokomotyw manewrowych, a także modernizacją 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych i 20 lokomotyw. Te ostatnie mają być dostosowane do prędkości 160 km/h.

Przybywa połączeń

Wraz z modernizacjami i zakupami nowego taboru PKP Intercity zwiększa liczbę połączeń. Od nowego rozkładu jazdy na sezon 2018/2019 liczba uruchamianych każdego dnia pociągów zwiększyła się o 23 składy. To oznacza, że średnio na trasy codziennie wyjeżdżają 383 pociągi.

Wprowadzane w ub. roku udogodnienia i nowe rozwiązania dotyczyły także połączeń zagranicznych. W nowym rozkładzie znalazł się pociąg IC Nightjet relacji Wiedeń–Budapeszt–Wrocław–Berlin, który umożliwia w ciągu dnia dojazd do Berlina oraz w nocy do Wiednia, Bratysławy i Budapesztu.

Pociąg IC „Przemyślanin" z Przemyśla prowadzi grupę wagonów do Berlina, które są przełączane do IC Nightjet w Raciborzu. Dzięki temu mieszkańcy województw podkarpackiego, małopolskiego, śląskiego, dolnośląskiego, opolskiego i lubuskiego mogą dojechać bezpośrednio do stolicy Niemiec.

Pociąg IC „Cracovia" relacji Kraków–Praga prowadzi grupę wagonów do Budapesztu. Nowością w ofercie jest IC „Sobieski" z Krakowa do Wiednia.

W ub. roku PKP Intercity rozszerzyło sprzedaż online biletów na pociągi łączące Warszawę i Trójmiasto z Berlinem na takich samych zasadach, jakie obowiązują w połączeniach krajowych. To duże ułatwienie dla pasażerów, ponieważ zniesiony został obowiązek wydruku biletów kupionych przez internet. Podróżni mogą je teraz okazać konduktorowi na ekranie smartfona lub tabletu.

Zakupu biletów przez internet dokonuje już większość osób jeżdżących pociągami PKP Intercity. W roku 2018 z tej formy skorzystało blisko 50 proc. podróżnych, ale łączny udział kanałów samoobsługowych (internet, aplikacje mobilne, biletomaty) stanowi ponad 54 proc. sprzedaży.

W tym roku PKP Intercity będzie kontynuować współpracę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR), ale w nieco innym kierunku niż planowano wcześniej. Rozpoczęte w 2017 r. rozmowy dotyczyły uruchomienia wspólnego projektu dla stworzenia innowacyjnych pojazdów szynowych, a ich efektem było podpisanie w lutym 2018 r. listu intencyjnego z harmonogramem prac. Wykonawcy mieli być wyłaniani w drodze zamówień publicznych, z preferowaniem polskich środowisk naukowych i firm.

Jednak decyzja o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego i powołanie zespołu zadaniowego do realizacji tzw. komponentu kolejowego w CPK zmieniły założenia współpracy z NCBiR. Zdecydowano, że w ramach wspólnego przedsięwzięcia mają zostać zaprojektowane i zakupione nowoczesne innowacyjne i konfigurowalne elektryczne zespoły trakcyjne (EZT).

Według założeń planowany tabor powinien spełniać oczekiwania w zakresie m.in. prędkości konstrukcyjnej nie mniejszej niż 250 km/h i pojemności ok. 400 miejsc siedzących. Innowacyjne pojazdy mają być zabudowane w standardzie pociągów dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych, umożliwiających zmianę zestawienia składu (wydłużenie, skrócenie, wymiana członów). We wszystkich trzech standardach wykorzystana zostanie jedna platforma z możliwością zastosowania trzech różnych aranżacji drzwi wejściowych i wnętrza. Wygląd tego ostatniego będzie projektowany na podstawie opinii klientów.

W październiku ub. roku PKP Intercity i NCBiR opublikowały ogłoszenie dotyczące dialogu technicznego. Ma on wskazać możliwości m.in. konfigurowania EZT i zastosowania systemu automatycznej wymiany bagażu wraz z dokonywaniem lotniczej odprawy pasażerów i bagażu w pociągu. Rozwiązania te znajdą zastosowanie przy obsłudze CPK.

FLIRT-y dobrze sobie radzą

W grudniu 2018 r. zakończył się okres trzyletniej gwarancji 20 pociągów typu FLIRT, należących do PKP Intercity. Przez ten czas przejechały one łącznie 20 mln km. To średnio milion kilometrów na każdy pociąg. FLIRT-y obsługują trasy dalekobieżne, takie jak Warszawa–Bydgoszcz, Olsztyn–Kraków (przez Warszawę i Kielce), Gdynia–Katowice (przez Łódź i Bydgoszcz), Kraków–Szczecin (przez Łódź, Kutno i Poznań). Największą popularnością cieszyły się połączenia pomiędzy Olsztynem i Warszawą, Krakowem i Łodzią oraz z Bydgoszczy do stolicy. Od czasu rozpoczęcia eksploatacji do końca ubiegłego roku pociągi przewiozły łącznie 11,2 mln podróżnych. Wyprodukowane w siedleckim zakładzie firmy Stadler pojazdy FLIRT to pociągi bardzo dobrze wyciszone i wygodne. Posiadają bezstopniowe przejścia, ergonomicznie zaprojektowane przedziały wielofunkcyjne, przystosowane do przewożenia rowerów i wózków oraz klimatyzację. W składach znajduje się nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring wideo, gniazdka do ładowania urządzeń mobilnych, dostęp do wi-fi, przedziały barowe, nowoczesne toalety oraz udogodnienia dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Pociągi te spełniają także najwyższe normy bezpieczeństwa. W przetargu na zakup jednostek przewoźnik zawarł również usługę utrzymania floty, która jest realizowana przez producenta. W ciągu trzech lat wykonał on 1444 przeglądy planowej obsługi technicznej.

Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów
Transport
Francuscy kontrolerzy w akcji. Odwołane loty także z Polski
Transport
PKP Cargo traci udziały w polskim rynku
Transport
W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje