fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Handel

Świadomość ekologiczna rośnie

Polacy zmieniają zwyczaje zakupowe. Ekologia w sklepie to już nie tylko dodatek, ale poważny trend, na który reagują także sieci handlowe. To dopiero początek trendu obserwowanego na całym świecie
AdobeStock
Pandemia spowodowała zmiany nie tylko pod względem tego, gdzie robimy zakupy, ale także w jaki sposób. Polacy stawiają na coraz bardziej ekologiczne podejście, choć nie wiadomo, czy będą to trwałe zmiany w zachowaniach.

Zmiany w podejściu i świadomości konsumenckiej są coraz mocniej widoczne. W efekcie 59 proc. konsumentów już wybiera częściej produkty krajowe, 57 proc. unika tych szkodzących środowisku – wynika z badania ARC Rynek i Opinia dla Szkoły Głównej Handlowej. Ponadto 59 proc. badanych chętniej wybiera produkty krajowe niż z importu. W porównaniu z trzema europejskimi krajami – nasze postawy są bardziej świadome niż postawy Czechów, jednak mniej świadome niż Włochów i Niemców.

Ekokonsumenci

48 proc. przyznaje, że wybierając między dwoma podobnymi produktami ostatecznie wybierze, opierając się na kryteriach ekologicznych, 44 proc. bardziej zwraca uwagę, czy opakowania nadają się do recyklingu.

– Niezbywalnym prawem konsumenta jest prawo do wyboru i zaspokajania potrzeb, a świadome korzystanie z tego prawa wiąże się z odpowiedzialnością za podejmowane decyzje nabywcze. W okresie pandemii stajemy się bardziej refleksyjni i odpowiedzialni za nasze zachowania konsumenckie – mówi prof. Anna Dąbrowska, kierownik Katedry Badań Zachowań Konsumentów SGH.

– Polscy konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na takie tematy, jak: ekologia, nadmierny konsumpcjonizm czy prawa konsumenckie. To oznacza, że ta kropla drążąca od wielu lat skałę okazała się efektywna – mówi Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

Takie zmiany w zachowaniach to także efekt działań choćby sklepów, które często jeszcze przed obowiązkiem nałożonym ustawą same wprowadzały wiele nowych trendów. Choćby z eliminowaniem foliowych jednorazówek na rzecz trwalszych opakowań.

– Nowością są torby jutowe, które pilotażowo wprowadziliśmy w połowie października do 2,8 tys. sklepów. Analizujemy, czy klienci będą zainteresowani taką formą torby wielokrotnego użytku z materiałów naturalnych – mówi Jan Kołodyński z sieci Biedronka. – Zwiększyliśmy dostępność toreb papierowych, są dostępne już we wszystkich sklepach. Zostały dobrze przyjęte, co pokazuje siedmiokrotny wzrost sprzedaży, przy czterokrotnym zwiększeniu liczby placówek – dodaje.

Zmiany w sklepach

– W trzecim kwartale osiągnęliśmy wynik 4,65 tony mniej plastiku wykorzystanego do produkcji opakowań, co w połączeniu z pierwszym i drugim kwartałem daje nam wynik aż 7,85 tony plastiku mniej – podaje z kolei biuro prasowe Carrefour.

– Konsumenci z entuzjazmem odnoszą się do zmian, przykładem są woreczki bawełniane na warzywa. Niemal natychmiastowo zauważyliśmy znaczący wzrost ich sprzedaży – dodaje. Kolejny krok w kierunku Zero Waste to worki bawełniane na pieczywo, sieć wprowadziła także możliwość wykorzystania pudeł kartonowych po wystawionych na półki produktach. Carrefour w kolejnych sklepach ustawia także automaty do zakupów produktów chemicznych, jak szampony czy środki czyszczące do opakowań przyniesionych przez klientów.

Lidl z kolei wprowadził buty powstające z materiałów z recyklingu. – Oferowaliśmy je w sklepach stacjonarnych oraz na lidl-sklep.pl. Odnotowaliśmy dużą popularność tego produktu – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzecznik Lidl Polska.

Firmy idą o krok dalej w poszukiwaniu ekologicznych alternatyw, także dla doskonale znanych tacek do których pakowane są owoce, warzywa, ale głównie produkty mięsne. – Od kilku lat produkujemy już wkład absorbujący, który poprzez emisję CO2 wewnątrz opakowania wydłuża termin przydatności do spożycia mięsa, ryb czy również owoców. Takie wyroby wytwarzają też inne firmy za granicą, natomiast nasz nowy produkt jest przez nas opatentowany i nikt nie ma takiej technologii – mówi Aleksander Mackiewicz, prezes spółki Pomona, producenta opakowań.

– Od roku mamy w ofercie innowacyjny, ekologiczny i kompostowalny wkład absorbujący do opakowań, w 100 proc. ekologiczny. Jest tylko nieznacznie droższy od standardowego, ale biorąc pod uwagę nastawienie Komisji Europejskiej do plastiku i plan jego opodatkowania powoduje, że atrakcyjność naszego produktu wzrośnie – dodaje. W tej chwili rozwiązanie testuje już duży niemiecki producent żywności, Pomona ma zamówienie na niemal 30 mln sztuk.

– Czekamy aż zainteresują się nim polskie firmy, odchodzenie od plastiku otwiera przed naszym zakładem nowe możliwości – dodaje.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA