Reklama
Rozwiń

Centra miały wręcz doskonały tydzień otwarcia

Rok temu także od 4 maja ruszyły sklepy w centrach. W tym roku klientów było aż o 53 proc. więcej.

Aktualizacja: 13.05.2021 06:16 Publikacja: 12.05.2021 21:00

Centra miały wręcz doskonały tydzień otwarcia

Foto: Fotorzepa/ Robert Gardziński

Jak wynika z badania ShopperTrak Index Polska, w porównaniu z wcześniejszym tygodniem frekwencja w centrach skoczyła aż o niemal 80 proc. Ogółem od początku roku klientów w centrach jest wciąż o 20,8 proc. mniej.

Czytaj także: Centra handlowe grożą skargą do KE

Jeśli chodzi o pierwszy tydzień otwarcia, także Polska Rada Centrów Handlowych pokazuje świetne wyniki swoich firm członkowskich (to ok. 70 proc. centrów handlowych w Polsce).

– W porównaniu z tym samym okresem w 2020 r., czyli otwarcia handlu po pierwszym lockdownie, odwiedzalność w dni handlowe (bez niedzieli) była wyższa niemalże o połowę (42 proc.) – mówi Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych. – Pierwszego dnia po majówce – 4 maja w tym roku – wskaźnik odwiedzalności był aż o 74 proc. wyższy niż tego dnia w 2020 r. – dodaje.

Same centra również potwierdzają lepsze od oczekiwań wyniki. – Wizyty klientów w naszych obiektach w pierwszym tygodniu po ostatnim czwartym lockdownie to około 90 proc. wyniku z 2019 r. Dla porównania odwiedzalność w pierwszym tygodniu maja w 2020 r., czyli po pierwszym lockdownie, wyniosła niecałe 50 proc. w porównaniu z 2019 r. – mówi Rafał Kwiatkowski, członek zarządu i wiceprezes ds. operacyjnych w EPP. – Ważne, aby odwiedzalność przełożyła się na dobre obroty najemców, jak miało to miejsce w lutym tego roku, gdy według danych PRCH obroty w centrach osiągnęły poziom sprzed pandemii – dodaje.

– Centra M1 zanotowały średnio 20-proc. wzrost liczby klientów w skali całej Polski, w porównaniu z rokiem minionym. Liczymy, że ta wzrostowa tendencja utrzyma się w następnych dniach, jeśli tylko nie doświadczymy kolejnego lockdownu – mówi Jakub Jarczewski, rzecznik Metro Properties.

O zwyżkach mówi też Galeria Północna, gdzie 4 maja ruszył choćby nowy sklep sieci HalfPrice grupy CCC.

Większy ruch widać niezależnie od formatu. – Liczba klientów w centrach Factory wzrosła o ponad 60 proc. w porównaniu z 2020 r. Klientów było też więcej niż w 2019 r. Najpopularniejszymi dniami był wtorek i sobota. Rekordy obserwowaliśmy w dynamice sprzedaży – to dwucyfrowe zwyżki, zarówno w porównaniu z minionym rokiem, jak i rokiem 2019 – mówi Magdalena Chachulska, dyrektor operacyjna Neinver w Polsce.

W tle toczy się spór centrów z najemcami o czynsze. Rząd zaproponował obniżkę o 80 proc. stawek podczas lockdownów i 50 proc. przez trzy miesiące po ponownym otwarciu. Firmom handlowym, jak CCC czy LPP, takie rozwiązanie się podoba, rząd już propozycję przyjął, ale centra handlowe grożą pozwami.

Handel
Trump przesunął deadline dla ceł na 1 sierpnia
Handel
Cła będą wyższe od zapowiadanych? Donald Trump: Zaczynamy wysyłać listy do krajów
Handel
Popularny japoński napój drożeje. Szykujcie się na coraz droższą matchę
Handel
Ostatnie chwile na wynegocjowanie pokoju w wojnie celnej Donalda Trumpa z Europą
Handel
Mrożonki kupujemy nie tylko w czasie upałów. Lody nie są jedynym hitem