Reklama

Centra miały wręcz doskonały tydzień otwarcia

Rok temu także od 4 maja ruszyły sklepy w centrach. W tym roku klientów było aż o 53 proc. więcej.

Aktualizacja: 13.05.2021 06:16 Publikacja: 12.05.2021 21:00

Centra miały wręcz doskonały tydzień otwarcia

Foto: Fotorzepa/ Robert Gardziński

Jak wynika z badania ShopperTrak Index Polska, w porównaniu z wcześniejszym tygodniem frekwencja w centrach skoczyła aż o niemal 80 proc. Ogółem od początku roku klientów w centrach jest wciąż o 20,8 proc. mniej.

Czytaj także: Centra handlowe grożą skargą do KE

Jeśli chodzi o pierwszy tydzień otwarcia, także Polska Rada Centrów Handlowych pokazuje świetne wyniki swoich firm członkowskich (to ok. 70 proc. centrów handlowych w Polsce).

– W porównaniu z tym samym okresem w 2020 r., czyli otwarcia handlu po pierwszym lockdownie, odwiedzalność w dni handlowe (bez niedzieli) była wyższa niemalże o połowę (42 proc.) – mówi Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych. – Pierwszego dnia po majówce – 4 maja w tym roku – wskaźnik odwiedzalności był aż o 74 proc. wyższy niż tego dnia w 2020 r. – dodaje.

Same centra również potwierdzają lepsze od oczekiwań wyniki. – Wizyty klientów w naszych obiektach w pierwszym tygodniu po ostatnim czwartym lockdownie to około 90 proc. wyniku z 2019 r. Dla porównania odwiedzalność w pierwszym tygodniu maja w 2020 r., czyli po pierwszym lockdownie, wyniosła niecałe 50 proc. w porównaniu z 2019 r. – mówi Rafał Kwiatkowski, członek zarządu i wiceprezes ds. operacyjnych w EPP. – Ważne, aby odwiedzalność przełożyła się na dobre obroty najemców, jak miało to miejsce w lutym tego roku, gdy według danych PRCH obroty w centrach osiągnęły poziom sprzed pandemii – dodaje.

Reklama
Reklama

– Centra M1 zanotowały średnio 20-proc. wzrost liczby klientów w skali całej Polski, w porównaniu z rokiem minionym. Liczymy, że ta wzrostowa tendencja utrzyma się w następnych dniach, jeśli tylko nie doświadczymy kolejnego lockdownu – mówi Jakub Jarczewski, rzecznik Metro Properties.

O zwyżkach mówi też Galeria Północna, gdzie 4 maja ruszył choćby nowy sklep sieci HalfPrice grupy CCC.

Większy ruch widać niezależnie od formatu. – Liczba klientów w centrach Factory wzrosła o ponad 60 proc. w porównaniu z 2020 r. Klientów było też więcej niż w 2019 r. Najpopularniejszymi dniami był wtorek i sobota. Rekordy obserwowaliśmy w dynamice sprzedaży – to dwucyfrowe zwyżki, zarówno w porównaniu z minionym rokiem, jak i rokiem 2019 – mówi Magdalena Chachulska, dyrektor operacyjna Neinver w Polsce.

W tle toczy się spór centrów z najemcami o czynsze. Rząd zaproponował obniżkę o 80 proc. stawek podczas lockdownów i 50 proc. przez trzy miesiące po ponownym otwarciu. Firmom handlowym, jak CCC czy LPP, takie rozwiązanie się podoba, rząd już propozycję przyjął, ale centra handlowe grożą pozwami.

Handel
Stało się – Prada ogłosiła, że przejęła rodzimego rywala Versace. „Transakcja dekady”
Handel
Black Friday jednak nie rozczarował, Polacy ruszyli na zakupy. Zwłaszcza online
Handel
Świetny pomysł czy powrót PRL? O przejęcie Carrefoura przez państwo zapytaliśmy biznes
Handel
Problemy Pumy: chińscy giganci sportowi mogą przejąć markę
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Handel
Sztuczna inteligencja pomoże w zakupach podczas Black Friday
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama