Rekordowy wzrost produkcji AGD

Nawet producenci są zaskoczeni doskonałymi wynikami, które w pierwszym kwartale zbliżyły się do 7,5 mln sztuk sprzętu. To aż 30 proc. więcej niż rok temu.

Aktualizacja: 29.04.2021 06:22 Publikacja: 28.04.2021 21:00

Rekordowy wzrost produkcji AGD

Foto: Fotorzepa, Grzegorz Hawalej

W samym marcu produkcja wzrosła aż o 50 proc. i nie jest to związane z negatywnym efektem pandemii sprzed roku. – Ograniczenia w pracy fabryk zaczęły się dopiero w kwietniu 2020 r. W efekcie niższej bazy za 2020 r. wyniki za drugi kwartał tego roku mogą pokazać jeszcze wyższe wzrosty niż te rekordy, jakie widzimy po pierwszym kwartale – mówi Wojciech Konecki, prezes APPLiA Polska, organizacji producentów AGD.

W poszczególnych kategoriach zwyżki są jeszcze wyższe, kwartalna produkcja zmywarek wzrosła o 36 proc., a suszarek do ubrań aż 73 proc. – Branża coraz mocniej odczuwa problemy z zaopatrzeniem w stal czy podzespoły, co jest głównym zagrożeniem dla poziomu produkcji – przestrzega Konecki.

Polska jest największym producentem sprzętu AGD w Europie, działa u nas 35 fabryk, z których w 2020 r. wyjechało 30 mln sztuk sprzętu, z czego 24 mln to duże AGD. Ponad 90 proc. produkcji trafia na eksport. – Mamy okres utrzymującego się wysokiego popytu. Co oczywiście jest dobrą informacją dla producentów, ale wymaga wytężonej pracy i koordynacji z dostawcami, przy czym niestety sytuacja światowa powoduje, że z wieloma komponentami jest kłopot – mówi Zygmunt Łopalewski, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej na region w Whirlpool.

– Pandemia trwa, a dla wielu ludzi dom jest wciąż miejscem pracy, nauki i odpoczynku. W związku z tym stale rośnie znaczenie komfortu w naszych mieszkaniach. Możemy się spodziewać, że ten trend utrzyma się również po okresie pandemii. Z uwagą monitorujemy, jak zmieniają się potrzeby konsumentów – mówi Krzysztof Nagodziński, członek zarządu BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego.

Producentom pomagają zarówno wyniki sprzedaży w Polsce, jak i na rynkach eksportowych. Koniunktura na AGD trwa, w 2020 r. sprzedaż krajowa wzrosła ponad 10 proc., do 7 mln sztuk, a wartościowa 16 proc., do niemal 9 mld zł. W tym roku nadal rośnie w dwucyfrowym tempie, co pomaga producentom.

– Pierwszy kwartał 2021 roku (podobnie zresztą jak cały 2020 r.) był najlepszym w historii pod względem ilości wyprodukowanych lodówek i pralek w fabryce Samsung we Wronkach – mówi Olgierd Bałtaki, dyrektor w Samsung Electronics Manufacturing Poland. – Pomimo rekordów produkcji wyniki mogłyby być jeszcze lepsze, gdyby nie zostały wprowadzone restrykcje wynikające z globalnego ograniczenia podaży stali czy podzespołów elektronicznych – dodaje.

47 proc. Polaków deklaruje na najbliższe miesiące wzrost wydatków na elektronikę, meble czy sprzęt sportowy – wynika z badania GfK. Rok temu, gdy pandemia się zaczynała, większość konsumentów chciała oszczędzać. Dzisiaj dominuje chęć wydawania, a deklarujących wzrost wydatków jest ponaddwukrotnie więcej niż rok temu.

– W pierwszym kwartale popyt na AGD w Polsce był rzeczywiście bardzo duży, szczególnie styczeń i luty mogły zadziwić obserwatorów rynku. Cały czas produkujemy na pełnych mocach i realizujemy założenia, jakie przyjęliśmy w ambitnym budżecie na ten rok – mówi Michał Rakowski, członek zarządu Grupy Amica ds. finansowych i personalnych.

W samym marcu produkcja wzrosła aż o 50 proc. i nie jest to związane z negatywnym efektem pandemii sprzed roku. – Ograniczenia w pracy fabryk zaczęły się dopiero w kwietniu 2020 r. W efekcie niższej bazy za 2020 r. wyniki za drugi kwartał tego roku mogą pokazać jeszcze wyższe wzrosty niż te rekordy, jakie widzimy po pierwszym kwartale – mówi Wojciech Konecki, prezes APPLiA Polska, organizacji producentów AGD.

W poszczególnych kategoriach zwyżki są jeszcze wyższe, kwartalna produkcja zmywarek wzrosła o 36 proc., a suszarek do ubrań aż 73 proc. – Branża coraz mocniej odczuwa problemy z zaopatrzeniem w stal czy podzespoły, co jest głównym zagrożeniem dla poziomu produkcji – przestrzega Konecki.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Kończy się czas wielkich promocji w sklepach. Specjalne oferty w innych kanałach
Handel
Żabka szuka franczyzobiorców na ukraińskich portalach
Handel
Brexit uderza w import żywności. Brytyjczycy narzekają na nowe przepisy
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu