Mniej ludzi na zakupach w galeriach

W ostatnim tygodniu klientów w centrach było znowu 38,4 proc. mniej niż przed rokiem – wynika z badania ShopperTrak Index Polska, do którego dotarła „Rzeczpospolita". Optymizm konsumentów dość szybko wyparował.

Aktualizacja: 24.02.2021 06:08 Publikacja: 23.02.2021 21:00

Mniej ludzi na zakupach w galeriach

Foto: Shutterstock

Branża handlowa uderzana kolejnymi fazami lockdownu czekała z nadzieją na ponowne zdjęcie restrykcji i faktycznie zaraz po uwolnieniu handlu od 1 lutego wyniki były świetne. Ruch był tylko 26,7 proc. niższy niż rok wcześniej, ale to dość szybko zaczęło się zmieniać. W kolejnym tygodniu strata w ujęciu rocznym urosła już do 31,7 proc., by w ostatnim do 21 lutego wynieść już 38,4 proc.

Czytaj także: Handel słaby jak wiosną. Lockdown dobija sklepy

Koniec ożywienia

– Wyniki odwiedzalności stabilizują się na poziomach podobnych do tych osiąganych po poprzednich lockdownach. Przewidujemy, że w najbliższych tygodniach klientów będzie w galeriach o około 20–30 proc. mniej niż w roku ubiegłym, co pozwala na swobodne zachowanie dystansu i pozostałych obostrzeń bez konieczności np. ograniczania dostępu do obiektów – mówi Agata Samcik, rzecznik Polskiej Rady Centrów Handlowych.

– Widać wyraźne różnice w odwiedzalności bardzo dużych i średnich obiektów. Nieruchomości największe, o powierzchni przekraczającej 60 tys. mkw., odnotowały odwiedzalność o ok. 30 proc. niższą niż w roku ubiegłym. Większą popularnością cieszyły się centra średniej wielkości (20–40 tys. mkw.), które zanotowały odwiedzalność na poziomie ok. 80 proc. – dodaje.

Organizacja podaje, że tylko w wyniku trzeciego, przedłużonego do końca stycznia, lockdownu branża centrów handlowych straci kolejne ponad 6 mld zł obrotów. Łączna strata wyniesie ponad 32 mld zł.

Słabe wyniki oznaczają utrzymujący się konflikt części centrów handlowych z najemcami, którzy z racji tego, iż klientów jest sporo mniej, oczekują obniżek czynszów. – Duża część właścicieli centrów rozumie tę sytuację i jest skłonna do kompromisów, woląc nawet niższy czynsz, niż mieć pusty lokal – mówi mec. Tomasz Henclewski z Kancelarii Henclewski & Wyjatek, pełnomocnik spółki FERAX właściciela marki Gatta.

– Część tego niestety nie rozumie, stąd w tym tygodniu wycofujemy się z kilku lokali, w przyszłym tygodniu również kilka zostanie zamkniętych – dodaje.

Marka stawia na inne formy rozwijania sprzedaży, choćby przez sieci handlowe jak Biedronka, gdzie pojawiały się ponownie produkty Gatta na specjalnych stojakach.

Podobne negocjacje prowadzi teraz wiele innych firm, a ich efekty widać gołym okiem. Pustych lokali w centrach przybywa i choć nie można mówić o nagłym wzroście liczby pustostanów, co uniemożliwiają zawarte na wiele lat umowy, niemniej trend jest oczywisty i opuszczanych lokali będzie więcej, zwłaszcza w dużych centrach.

Znów walka o czynsze

Dane firm monitorujących sektor handlowy póki co pokazują, że tylko kilka procent powierzchni w centrach handlowych stoi pusta, jednak zmienia się to z tygodnia na tydzień.

– Wiele centrów handlowych jakby nie widziało pandemii, nie dopuszczają myśli, iż coś się zmieni. Są przekonani, że znowu tłumy będą przychodziły na zakupy – podaje przedstawiciel jednej z dużych marek odzieżowych, która wciąż rozwija handel online, zarówno przez własny sklep, jak i platformy marketplace. – Tego trendu nie da się odwrócić, ludzie do wygody się przyzwyczajają. Oczywiście ze sklepów stacjonarnych nie zrezygnują, ale będą w nich na pewno rzadziej – dodaje.

Wielu konsumentów, którzy rozpoczęli robienie zakupów online podczas pandemii, przy tym kanale zostanie, co zmieni obraz rynku także po odwrocie wirusa. – Stanowczo będziemy ewoluować w kierunku internetu i firmy odzieżowe mają dużo doświadczeń z tym związanych. Potrzebują oczywiście budowania nowych kompetencji cyfrowych i nabywania nowych umiejętności – mówi Sebastian Sadowski-Romanov, prezes ITRO Export Solutions. – Szczególnie dziś pomocne w rozwoju sprzedaży są social media i influencerzy, a klienci dziś już się przekonali do tego kanału zakupu. Wszyscy dziś dokonują zakupów w internecie.

Jeżeli nie zmienią się zasady najmu w galeriach handlowych, to wydaje mi się, że wiele firm zrezygnuje z mniej rentowych lokalizacji – dodaje.

Choć branża nadal zmaga się z kryzysem, to nowe galerie wciąż się pojawiają. W 2020 r. deweloperzy ukończyli budowę 430 tys. mkw. powierzchni w ramach różnych obiektów handlowych. Największymi projektami otwartymi w 2020 r. była Galeria Wiślanka w Żorach z 20 tys. mkw., Dekada w Nysie z 19,6 tys. mkw., Galeria Chełm w Chełmie z 17,5 tys. mkw., a także wielofunkcyjny projekt Elektrownia Powiśle w Warszawie z 15,5 tys. mkw. powierzchni handlowej. W tym samym czasie około 335 tys. mkw. zostało wycofanych z rynku – zamknięto starsze galerie Tesco i Auchan, centrum handlowe Sukcesja w Łodzi, a także część powierzchni zmieniło przeznaczenie.

Łowienie przez media społecznościowe

Trend na najbliższe lata to shoppertainment – to nie tylko zakupy, ale także rola mediów społecznościowych, zarówno w trakcie wyszukiwania produktu, jak i finalizowania transakcji. Chodzi także o nowe formy dotarcia do klienta, np. transmisje na żywo. Z badania Forrester Consulting dla platformy AliExpress wynika, że shoppertainment w Polsce jako trend interesuje 83 proc. konsumentów kupujących online. W Hiszpanii podobnie odpowiedziało 78 proc. badanych, we Francji – 67 proc., a w Wielkiej Brytanii – 59 proc. Moda na shoppertainment zaczęła się w Chinach, gdzie zakupy podczas transmisji mają rosnąć w najbliższe pięć lat średnio o 27,1 proc. rocznie. W 2025 r. ten rynek ma mieć wartość 543 mld dol.

Branża handlowa uderzana kolejnymi fazami lockdownu czekała z nadzieją na ponowne zdjęcie restrykcji i faktycznie zaraz po uwolnieniu handlu od 1 lutego wyniki były świetne. Ruch był tylko 26,7 proc. niższy niż rok wcześniej, ale to dość szybko zaczęło się zmieniać. W kolejnym tygodniu strata w ujęciu rocznym urosła już do 31,7 proc., by w ostatnim do 21 lutego wynieść już 38,4 proc.

Czytaj także: Handel słaby jak wiosną. Lockdown dobija sklepy

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Producent sprzętu Thermomix zwiększa sprzedaż
Handel
Sankcje odcinają rosyjski handel
Handel
Whirlpool tnie zatrudnienie. To może być dopiero początek
Handel
Ukraina liberalizuje politykę walutową
Handel
Bez alkoholu nie ma w Polsce grilla