Aldi odpowiada w sprawie rzekomego podrabiania czekolady

Dyskontowa sieć twierdzi, że prawa do używanej przez siebie marki ma od ponad 40 lat.

Aktualizacja: 09.10.2018 13:53 Publikacja: 09.10.2018 13:18

Aldi odpowiada w sprawie rzekomego podrabiania czekolady

Foto: Bloomberg

Kilka dni temu głośna zrobiła się sprawa podobieństw czekolad Alpen Gold Nussbiesser (marka Mondelez) i Orzechowa Château (marka własna sieci Aldi). Niektóre media sugerowały nawet, że Mondelez wystąpi na drogę sądową, jednak rzeczniczka polskiego oddziału Mondelez w rozmowie z „Rzeczpospolitą” stanowczo zaprzeczyła, by koncern od razu kierował się na drogę prawną.

Tymczasem Aldi przesłało do redakcji „Rzeczpospolitej” oświadczenie, z którego wynika, że prawa do marki sieć Aldi Nord zakupiła od Waldbaur Schokolade-und Kakaowerke w 1977 roku. W Polsce czekolada o zbliżonej do niemieckiej stylistyce opakowania pojawiła się już w 2008 roku.

Oświadczenie Aldi

W nawiązaniu do publikacji z dnia 3 października br., która ukazała się w portalu https://finanse.wp.pl/ w temacie sugerowanej zbieżności opakowania czekolady o nazwie Orzechowa marki własnej Château dostępnej w sieci sklepów ALDI z produktem Nussbeisser marki Alpen Gold, poniżej odpowiadamy na przedstawione w artykule informacje.

Czekolada Orzechowa Château jest polskim odpowiednikiem dostępnej w Niemczech czekolady Nussbeisser Château o identycznym składzie. Marka słowna Nussbeisser została w Niemczech zastrzeżona w biurze patentowym już w 1924 roku przez ówczesnego producenta, firmę Waldbaur Schokolade-und Kakaowerke GmbH/Stuttgart.

W 1977 roku ALDI Nord wykupił od producenta prawa do marki, a od 1981 czekolada ta występuje
w Niemczech pod marką własną Château w szacie graficznej niewiele różniącej się od dzisiejszej.
W ciągu tych niemal 40 lat produkt ten zdobył rozpoznawalność i uznanie wśród konsumentów.
W Polsce czekolada jest dostępna w zbliżonej do niemieckiej stylistyce opakowania od momentu pojawienia się sieci ALDI w Polsce w 2008 roku.

Ponadto, szata graficzna opakowania znana jest w niemal wszystkich krajach, w których ALDI Nord prowadzi działalność, w tym we Francji, Holandii i Hiszpanii. To właśnie stylistyka opakowania czekolady Nussbeisser sprzedawanej od dziesięcioleci w Niemczech przez ALDI Nord była inspiracją dla opakowania polskiej Orzechowej. Jak wspomniano Orzechowa jest obecna na polskim rynku od 10 lat i do tej pory nie podnoszono podobieństwa jej opakowania z innymi produktami.

W związku z powyższym, nie jest prawdą, że ALDI w Polsce skopiował opakowanie produktu markowego. Jeśli chodzi o dalszy rozwój tematu, dyskusję na łamach mediów w tym zakresie chcielibyśmy przenieść w bardziej sprzyjający porozumieniu klimat.

Wygląda na to, że historia dwóch czekolad może być bardzo interesująca.

Kilka dni temu głośna zrobiła się sprawa podobieństw czekolad Alpen Gold Nussbiesser (marka Mondelez) i Orzechowa Château (marka własna sieci Aldi). Niektóre media sugerowały nawet, że Mondelez wystąpi na drogę sądową, jednak rzeczniczka polskiego oddziału Mondelez w rozmowie z „Rzeczpospolitą” stanowczo zaprzeczyła, by koncern od razu kierował się na drogę prawną.

Tymczasem Aldi przesłało do redakcji „Rzeczpospolitej” oświadczenie, z którego wynika, że prawa do marki sieć Aldi Nord zakupiła od Waldbaur Schokolade-und Kakaowerke w 1977 roku. W Polsce czekolada o zbliżonej do niemieckiej stylistyce opakowania pojawiła się już w 2008 roku.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Biden chce uderzyć w Chiny. Wzywa do potrojenia ceł na metale
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Handel
Pęka handel Chin z Rosją. Kreml po prośbie w Pekinie
Handel
Drożyzna zmienia gusta konsumentów w Polsce. Cena ma znaczenie
Handel
Polacy pokochali diamenty. Jubilerzy zacierają ręce
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Handel
Koniec z alkoholem na stacjach benzynowych? Premier Tusk rozważa ten pomysł