- sprawozdania roczne z wykonania planu finansowego samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, instytucji kultury i innych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych (z wyłączeniem m.in. przedsiębiorstw i spółek prawa handlowego), dla których organem założycielskim jest dana jednostka samorządu terytorialnego oraz
- informację o stanie mienia tej jednostki.
Informacja o stanie mienia powinna zawierać m.in. dane dotyczące przysługujących danej jednostce praw własności, innych niż własność praw majątkowych oraz posiadania, a także dane o zmianach w stanie mienia komunalnego, w powyższym zakresie, od dnia złożenia poprzedniej informacji. W uchwale Kolegium RIO w Kielcach z 29 kwietnia 2014 r. (sygn. 61/2014, Dz.Urz. woj. święt. z 2014 r. poz. 1573) zwrócono uwagę, że z obowiązku przedstawienia przez wójta radzie gminy powyższych dokumentów nie można wywodzić prawa lub obowiązku rady podejmowania uchwały o ich przyjęciu.
Wyodrębnienie funduszu sołeckiego
Gmina może tworzyć jednostki pomocnicze (np. sołectwa). W ustawie o funduszu sołeckim przyjęto, że rada gminy rozstrzyga o wyodrębnieniu w budżecie gminy środków stanowiących ten fundusz. Następuje to przez podjęcie uchwały, w której rada wyraża zgodę albo nie wyraża zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego. Uchwała podjęta po 31 marca roku poprzedzającego rok budżetowy, którego dotyczy, jest nieważna.
Uchwała o wyrażeniu zgody na wyodrębnienie funduszu ma zastosowanie do kolejnych lat budżetowych następujących po roku, w którym została podjęta (np. podjęta w 2019 roku – ma zastosowanie do 2020 roku i kolejnych lat). Podejmując uchwałę o wyrażeniu zgody na wyodrębnienie w budżecie środków funduszu sołeckiego nie można więc ograniczyć tego wyodrębnienia do jednego roku (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 24 września 2015 r., sygn. I SA/Ol 414/15, LEX nr 1929434). Natomiast uchwała o niewyrażeniu zgody na wyodrębnienie funduszu ma zastosowanie wyłącznie do roku budżetowego następującego po roku, w którym została podjęta (np. podjęta w 2019 roku – ma zastosowanie do 2020 roku).
Gmina otrzymuje z budżetu państwa zwrot, w formie dotacji celowej, części wydatków wykonanych w ramach funduszu. Zasadą jest, że wydatki wykonane w ramach funduszu podlegają zwrotowi w wysokości: 40 proc., 30 proc. bądź 20 proc. tych wydatków – w zależności od stosunku kwoty bazowej w gminie (obliczonej jako iloraz wykonanych dochodów bieżących tej gminy za rok poprzedzający rok budżetowy o 2 lata i liczby mieszkańców zamieszkałych na obszarze tej gminy, według stanu na 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy o 2 lata) do średniej kwoty bazowej w kraju.