Reklamy suplementów bez lekarzy

Od stycznia przyszłego roku szykuje się rewolucja w telewizyjnych reklamach suplementów diety.

Publikacja: 24.11.2019 21:00

Reklamy suplementów bez lekarzy

Foto: Adobe Stock

Już w grudniu mogą się pojawić w telewizji pierwsze reklamy suplementów diety przygotowane według nowych, bardziej rygorystycznych reguł wchodzących w życie z początkiem przyszłego roku. Suplementów diety nie będą teraz mogli promować lekarze (w tym stomatolodzy), fizjoterapeuci ani farmaceuci. Reklamy będą musiały być opatrzone informacją, że nie jest to produkt leczniczy, i nie będzie ich można kręcić w gabinetach lekarskich ani w aptekach. To niektóre ze zmian, jakie wprowadzi porozumienie nadawców w sprawie zasad rozpowszechniania reklam suplementów diety. W poniedziałek w siedzibie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT) dokument podpiszą przedstawiciele większości stacji telewizyjnych, na czele z TVP, Polsatem i TVN.

Prace nad porozumieniem uzgodnionym z organizacjami producentów suplementów diety, którzy są w czołówce reklamodawców w Polsce, trwały od stycznia br. I nie były łatwe, jak przyznaje Monika Zagrajek, dyrektor generalna Polskiego Związku Producentów Leków bez Recepty, PASMI. Nadawcy i producenci suplementów diety nie mieli jednak innego wyjścia, niż przyjąć bardziej restrykcyjne zasady reklam suplementów. Podczas okrągłego stołu KRRiT w czerwcu 2018 r. usłyszeli, że jeśli się nie porozumieją w sprawie surowszych samoregulacji, to dostaną je w formie nowych, ostrzejszych przepisów prawnych.

– W Polsce największym problemem branży nie jest brak przepisów, ale brak wiedzy o tej kategorii żywności, jaką są suplementy diety. Dlatego zaakceptowaliśmy nowe zasady reklamy, które pomogą zwiększyć świadomość konsumentów – podkreśla Bartosz Demianiuk, prezes Krajowej Rady Suplementów i Odżywek.

Jak zaznacza, branża już wcześniej zrobiła duży krok w kierunku samoregulacji – w 2016 r. przyjęła kodeks dobrych praktyk reklamowych podpisany przez firmy, które łącznie mają ok. 80 proc. rynku. Teraz kodeks zostanie zaktualizowany o zapisy z porozumienia nadawców, które zacznie obowiązywać od stycznia 2020 r. i obejmie wszystkie firmy działające na rynku suplementów diety, które zechcą się promować w telewizji. W reklamach swoich produktów – obok obowiązkowej już teraz uwagi, że jest to suplement diety – będą musiały dodać informację, że nie ma on właściwości leczniczych, ale zawiera cenne dla zdrowia składniki, które wspomagają funkcje organizmu.

Producent, kierując reklamę do emisji, będzie za każdym razem musiał złożyć formalne oświadczenie, że spełnia ona standardy określone w porozumieniu nadawców.

Zdaniem prezesa Krajowej Rady Suplementów i Odżywek nowe regulacje powinny sprzyjać rynkowi tych produktów. – To dobry sposób, by pokazać, że jesteśmy odpowiedzialną społecznie branżą, która dba o rzetelne informowanie konsumentów – wyjaśnia Demianiuk. Według niego nowe regulacje mogą nawet przyspieszyć wzrost rynku, gdyż konsumenci, dokonując bardziej świadomych wyborów, mogą chętniej sięgać po suplementy. Według firmy badawczej PMR ich rynek wart w 2018 r. ok. 5,4 mld zł będzie rósł w najbliższych latach o ok. 5 proc. rocznie.

Już w grudniu mogą się pojawić w telewizji pierwsze reklamy suplementów diety przygotowane według nowych, bardziej rygorystycznych reguł wchodzących w życie z początkiem przyszłego roku. Suplementów diety nie będą teraz mogli promować lekarze (w tym stomatolodzy), fizjoterapeuci ani farmaceuci. Reklamy będą musiały być opatrzone informacją, że nie jest to produkt leczniczy, i nie będzie ich można kręcić w gabinetach lekarskich ani w aptekach. To niektóre ze zmian, jakie wprowadzi porozumienie nadawców w sprawie zasad rozpowszechniania reklam suplementów diety. W poniedziałek w siedzibie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT) dokument podpiszą przedstawiciele większości stacji telewizyjnych, na czele z TVP, Polsatem i TVN.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika