Brytyjski koncern farmaceutyczny GlaxoSmithKline (GSK) i amerykański gigant Pfizer szykują się do wielkiej fuzji. Nowo kupione marki mają zostać wchłonięte do jednej firmy, która skupiać się będzie na zdrowiu i pielęgnacji. Wśród nich znajdą się znane leki przeciwbólowe Panadol i Anadin, jak i pasta do zębów Aquafresh i pomadka do ust Chapstick.

Czytaj także: Pfizer podnosi ceny leków po kłótni z Trumpem 

Jak podały koncerny, po zatwierdzeniu transakcji przez akcjonariuszów i regulatorów, fuzja ma zakończyć się w drugiej połowie 2019 r. Roczna sprzedaż nowo powstałego giganta ma sięgać 12,7 mld dol.

GSK będzie miało 68 proc. udziałów w tej firmie, która będzie nosiła nazwę GSK Consumer Healthcare. Brytyjski koncern już w 2014 r. utworzył jednostkę GSK Consumer Healthcare, w której dotychczas 36,5 proc. udziałów posiadała szwajcarska firma Novartis. W marcu 2018 r. GSK postanowiło jednak odkupić od Novartis całość udziałów, przejmując pełną kontrolę nad firmą. Teraz fuzja z Pfizerem ma pomóc Brytyjczykom umocnić się w dziale zdrowotnym i stworzyć większą wartość dla inwestorów.