Podstawa programowa kształcenia ogólnego to rozporządzenie ministra edukacji, w którym opisane jest, co uczeń powinien umieć z danego przedmiotu na danym etapie edukacji. Nauczyciel ma obowiązek zrealizowania w pracy z uczniami wszystkich treści zawartych w podstawie. To ona jest bazą do pisania programów nauczania i podręczników.
Skierowany do konsultacji projekt obejmuje podstawę programową kształcenia ogólnego dla przedszkola, 8-letniej szkoły podstawowej, szkoły branżowej I stopnia, szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz dla szkoły policealnej.
Właściwe konsultacje projektu podstawy poprzedziły prekonsultacje podstawy dla szkoły podstawowej, które trwały od 30 listopada do 9 grudnia. Jak podaje resort edukacji w czasie ich trwania napłynęło blisko 800 opinii do dokumentu.
W projekcie skierowanym w piątek do konsultacji zachowano w szkole podstawowej obecny podział na dwa etapy edukacyjne: pierwszy - tzw. wczesnoszkolny obejmujący klasy I-III oraz drugi - obejmujący klasy IV-VIII. W IV klasie rozpocznie się nauczanie przedmiotowe. Uczniowie będą mieli: język polski, język obcy nowożytny (w niższych klasach będzie jeden język obcy, w klasach wyższych dojdzie drugi), matematykę, informatykę, historię, wiedzę o społeczeństwie, przyrodę (jako wstęp do nauki biologii, fizyki, chemii i geografii), biologię, geografię, fizykę, chemię, muzykę, plastykę, technikę edukację dla bezpieczeństwa, wychowanie do życia w rodzinie i wychowanie fizyczne.
W stosunku do projektu skierowanego do prekonsultacji wprowadzono szereg zmian, m.in. zrezygnowano ze sztywnego podziału materiału, jaki miałby być realizowany w kolejnych klasach na poszczególnych etapach. Zamiast tego wyodrębniono w tych przedmiotach dwa etapy: w przypadku historii wyodrębniono IV klasę oraz klasy V-VIII, a języku polskim i matematyce podział na etapy jest inny: klasy IV-VI i VII-VIII.