Dziecko kończące wychowanie przedszkolne dodaje i odejmuje w zakresie 10, pomagając sobie liczeniem na palcach; zna cyfry oraz drukowane małe i wielkie litery. Interesuje się czytaniem – układa proste wyrazy z liter i potrafi je przeczytać. Tak zakłada rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Obecnie w programie zerówki nie ma nauki ani liter, ani cyfr.
Zmiana to konsekwencja nowelizacji ustawy o systemie oświaty znoszącej obowiązek szkolny dla sześciolatków i wprowadzającej taki obowiązek dopiero dla siedmiolatków. Już podczas prac nad projektem tej noweli minister edukacji informowała, że do zerówek ma wrócić nauka czytania, pisania i liczenia.
Nowe przepisy dotyczące edukacji w przedszkolach mają wejść w życie 1 września, czyli z początkiem roku szkolnego 2016/2017.
Skorygowany też zostanie program edukacji wczesnoszkolnej. Ta część nowelizacji wejdzie jednak w życie rok później, by objąć przyszłorocznych zerówkowiczów.
Projekt wprowadza także zmiany w edukacji dzieci z niepełnosprawnościami. W przedszkolu będą mogły mieć obniżone wymagania dotyczące znajomości języków obcych, w zależności od indywidualnych predyspozycji dziecka. Nauka języków nie zawsze ma być dla nich obowiązkowa.