fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Covid-19

Nowe dane dotyczące skuteczności szczepionki Johnson & Johnson. „Zauważalnie łagodniejsze skutki uboczne”

AFP
Jednodawkowa szczepionka firmy Johnson & Johnson ma ogólną skuteczność 72 proc. w Stanach Zjednoczonych i 64 proc. w Republice Południowej Afryki, gdzie dominuje bardziej zaraźliwy wariant koronawirusa - wynika z analiz amerykańskiej Agencji Żywności i Leków (FDA).

Szczepionka w 85 proc. zapobiegała też ciężkiemu przebiegowi Covid-19 w Stanach Zjednoczonych i 82 proc. w RPA. Oznacza to, że u osoby zaszczepionej jest znacznie mniejsze ryzyko hospitalizacji lub śmierci z powodu choroby.

FDA może już w sobotę zatwierdzić szczepionkę Johnson & Johnson do użytku w USA, o ile zgodzi się na to w głosowaniu panel doradczy ds. szczepionek, po omówieniu nowo opublikowanych dokumentów.

Szczepionkę Johnson & Johnson można przechowywać w normalnych temperaturach chłodniczych przez co najmniej trzy miesiące, co znacznie ułatwia jej dystrybucję, w porównaniu z preparatami firm Moderna i Pfizer/BioNTech. Te ostatnie nie tylko muszą być przechowywane w ujemnych temperaturach, ale też wymagają podania dwóch dawek.

Szczepionka Johnson and Johnson ma niższy wskaźnik skuteczności niż szczepionki firmy Moderna i Pfizer/BioNTech (ok. 95 proc.). Jednak w Republice Południowej Afryki preparat Johnson & Johnson jest jak dotąd zdecydowanie najskuteczniejsza. Novavax miał 49-procentową skuteczność w RPA, z kolei małe badanie szczepionki AstraZeneca w tym kraju wykazało, że w ogóle nie zapewnia ona dużej ochrony przed południowoafrykańskim wariantem.

Opublikowane dokumenty z badania, w którym wzięło 45 tys. osób, przedstawiają też dowody na to, że szczepionka Johnson & Johnson jest bezpieczna, z zauważalnie łagodniejszymi skutkami ubocznymi niż w przypadku preparatów Pfizera i Moderny, oraz bez żadnych doniesień o ciężkich reakcjach alergicznych.

Źródło: rp.pl/ NYT
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA