Postępowanie uruchomiono po zawaleniu się w sierpniu 2018 dwóch przęseł wiaduktu w Genui, co spowodowało śmierć 43 osób. Ruch 5 Gwiazd będący wówczas w rządzie koalicyjnym zapowiedział odebranie licencji Atlantii, największemu operatorowi płatnych autostrad.

Prokuratura poinformowała o aresztowaniu 13 września 3 pracowników filii Atlantii, Autostrade per l'Italia i działu obsługi SPEA za fałszowanie raportów o stanie 2 innych wiaduktów po tragedii w Genui. Pięciu innym osobom i zewnętrznemu doradcy zakazano wtedy pracy na pewien czas. Prokuratura objęła teraz śledztwem ok. 30 osób, o 9 poinformowała wcześniej, sprawdza dokumenty dotyczące 9 wiaduktów — powiedziały Reuterowi dwie osoby. Zgodne z włoskim prawem, śledztwo ma wstępny charakter i nie musi zakończyć się postawieniem oskarżeń.

Nakaz aresztowania 9 osób z 13 września uznaje obie filie, Autostrade i SPEA odpowiedzialne za wprowadzenie w błąd resortowych inspektorów o stanie bezpieczeństwa elementów sieci autostrad. Osoby te objęto śledztwem na podstawie „wyłącznie logiki komercyjnej, która była ważniejsza od zagwarantowania bezpieczeństwa infrastruktury autostrad".

Obie filie Atlantii są też głównymi podejrzanymi w śledztwie dotyczącym wiaduktu w Genui, ale nie przyznają się do winy i twierdzą, że regularne inspekcje pod nadzorem przedstawicieli władz wskazywały, iż wiadukt jest bezpieczny. Atlantia nie jest oficjalnie podejrzana w śledztwie dotyczącym raportów o bezpieczeństwie wiaduktów; odmówiła komentarza, odwołała się do komunikatu Autostrade z 16 września, że nie ma problemu bezpieczeństwa wiaduktów, które zostały też sprawdzone przez firmę zewnętrzną.

Śledztwo ws bezpieczeństwa rozrosło się do odrębnego postępowania po katastrofie w Genui. Prokuratura zleciła podsłuch telefonów pracowników Atlantii, zdobyła dowody fałszowania raportów o stanie bezpieczeństwa sieci drogowej. Śledztwo dotyczy też sposobów zarządzania oceną ryzyka w Atlantii, nadzoru nad filiami. We wrześniu prokuratura zajęła dokumenty w centrali Atlantii w Rzymie, aby poznać system wewnętrznych kontroli i nadzoru nad Autostrade i SPEA.