Badanie opublikował Uniwersytet Strathclyde w Glasgow w Szkocji.
Naukowcy ankietowali ponad 1000 uczniów w wieku 12-16 lat, przede wszystkim z Polski, Rumunii i Litwy. Ponad 3/4 z nich, 77 proc., stwierdziło, że miało w szkole do czynienia z przejawami rasizmu, ksenofobii, nękania i gnębienia ze strony innych uczniów.
Według 49 proc. badanych uczniów ta sytuacja nasiliła się po referendum dotyczącym brexitu.
Według ankietowanych uczniów takie zachowania spotykały ich nie tylko ze strony rówieśników, ale także ze strony nauczycieli. Ci mieli swoje opinie wyrażać na przykład podczas lekcji lub ignorować przypadki takich zachowań zgłaszanych przez uczniów.
Z kolei, jak podkreślają autorzy badania, przypadki nękania czy doświadczania rasizmu lub ksenofobii bardzo rzadko są przez ofiary takich zachowań zgłaszane. Uczniowie albo są przekonani, że nauczyciele w ogóle nie będą interweniować, lub że o wszystkim wiedzą i celowo nie reagują.