Park rozrywki pełen technologii przyszłości

Park Alvernia Planet ma być źródłem intensywnych, wielozmysłowych, immersyjnych przeżyć. Odwiedzający będą eksplorować gwiezdne miasteczko misji kosmicznej i obce wszechświaty, odkrywając ich tajemnice, kulturę, cywilizacje, biologię, ale i potęgę ziemskiej nauki i rozwiązań technologicznych - mówi Magdalena Sroka, prezes Alvernia Planet, wcześniej wiceprezydent Krakowa odpowiedzialna za turystykę

Publikacja: 10.10.2018 21:00

Magdalena Sroka, prezes zarządu Alvernia Planet

Magdalena Sroka, prezes zarządu Alvernia Planet

Foto: materiały prasowe

„Rzeczpospolita": Jest pani nową szefową tzw. gwiezdnego miasteczka w Alwerni. Ma pani pomysł na jego zagospodarowanie. Jak wyglądają szczegóły projektu?

Magdalena Sroka: Alvernia Planet to nazwa projektu, którego celem jest przekształcenie futurystycznego kompleksu położonego w miejscowości Nieporaz w gminie Alwernia w wielki, unikatowy park rozrywki i edukacji. Ma on być oparty na najnowocześniejszych rozwiązaniach, głównie wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, jak również wykorzystywać hologramy, optical art, iluzję świetlną i inne innowacyjne narzędzia audiowizualne. Będzie to miejsce, które skupi wokół siebie ludzi i firmy związane z technologiami jutra.

Dlaczego właśnie wirtualna i rozszerzona rzeczywistość?

Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość (VR /AR) to już nie science fiction, lecz technologie, które dynamicznie się rozwijają i wkrótce będą częścią codziennego życia, a korzystanie z nich stanie się tak oczywiste jak dzisiaj korzystanie z internetu. Eksperci nie mają wątpliwości, że rynek AR i VR ma przed sobą świetlaną przyszłość, a analitycy firmy Gartner mówią wprost, że to kluczowe technologie najbliższych lat i wymieniają je obok sztucznej inteligencji i internetu rzeczy. Obie technologie mają potencjał, aby poprawić jakość życia, pracy i zabawy, zacierając granice między wirtualnymi i fizycznymi światami.

materiały prasowe

Prognozy dotyczące przyszłości rynku VR i AR są obiecujące.

Wartość rynku wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości rośnie w imponującym tempie. Według prognoz Goldman Sachs za osiem lat, tj. w 2025 r., wartość rynku VR zwiększy się do 35 mld dolarów (ponad 2 mld dol. w 2017 r.). Za niemal jedną trzecią tego rynku będą odpowiadać gry komputerowe, a na kolejnym miejscu znajdzie się m.in. segment wydarzeń na żywo (eventy, targi, imprezy masowe). Dynamicznie rośnie też rynek AR, czyli rzeczywistości rozszerzonej.

Perspektywy drzemiące w technologiach wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości dostrzegają międzynarodowi giganci, tacy jak Apple (wprowadził rozszerzoną rzeczywistość w systemie iOS11, przejął Prime Sense za 360 mln dolarów – twórcę sensorów 3D), Faceboook (zainwestował 2 mld dolarów w zakup Oculusa, producenta gogli VR) czy Google (kupił Magic Leap za 542 mln dolarów – producenta urządzeń AR). W projekty tego typu zaangażowali się też inni potentaci, m.in. Sony, Samsung, Microsoft, Amazon.

Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość to technologie, które znajdują zastosowanie nie tylko w branży rozrywkowej i usługowej, ale też w nauce, medycynie, nieruchomościach, logistyce, marketingu czy turystyce.

Skąd pomysł na park rozrywki?

Bez wątpienia najważniejszym źródłem inspiracji dla tego pomysłu jest samo miejsce – niezwykła, zachwycająca, unikatowa architektura dawnego Alvernia Studios była stworzona przez geniusza idealistę, zachwyca swoją oryginalnością, spójnością, detalami i rozmachem. Tożsamość tego miejsca jest niezwykle silna i od zawsze wzbudza ono wielkie zainteresowanie wszystkich, którzy mieli jakikolwiek kontakt z tym obiektem. Stąd pomysł na jego udostępnienie, w poszanowaniu jego historii i wizji, która powołała go do życia. To pomysł, który zrodził się na styku działań dwóch wielkich wizjonerów polskiej kultury, mediów i gospodarki Stanisława Tyczyńskiego i Grzegorza Hajdarowicza.

Parki rozrywki to jedne z najczęściej odwiedzanych atrakcji turystycznych. Największe na świecie przyciągają rocznie po kilkanaście milionów ludzi. Największy w Europie, podparyski Disneyland, w 2017 r. odwiedziło 15 mln osób. Zapotrzebowanie na tego typu rozrywkę jest więc duże, a ludzie jako istoty społeczne chętnie spędzają czas razem.

Alvernia Planet to projekt, który wychodzi naprzeciw tym potrzebom, oferując możliwość wspólnego spędzania czasu wolnego z przyjaciółmi, rodziną, znajomymi.

Jaka jest idea projektu?

To park nowej generacji, w którym wykorzystując możliwości, jakie dają nowoczesne technologie, w tym wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, będzie można wspólnie bawić się, grać, uczyć się, świętować. To miejsce, które ma oferować interaktywne, wciągające i wyjątkowe przeżycia niemożliwe do doświadczenia gdzie indziej.

Park Alvernia Planet ma być intensywnym, wielozmysłowym, immersyjnym przeżyciem, w którym uczestnicy eksplorują gwiezdne miasteczko misji kosmicznej i obce wszechświaty, odkrywając ich tajemnice, kulturę, cywilizacje, biologię, ale i potęgę ziemskiej nauki i rozwiązań technologicznych. Pobudzają zmysły, uczestniczą w zabawie, rozbudzają ciekawość świata i przekraczają możliwości ludzkiej percepcji. To zachwycające i mocne doświadczenie ma mieć moc przemiany. Każda misja, która jest indywidualnie przypisana do uczestnika, ma być wyzwaniem i przygodą. To miejsce, w którym najnowsze osiągnięcia nauki konfrontują się z futurystycznymi wizjami jej rozwoju.

Czy Alwernia zmieni obraz mapy turystycznej w Polsce?

To inwestycja, która w istotny sposób wpłynie na deglomerację ruchu turystycznego na Śląsku i w Małopolsce. Stworzy obszarowy produkt turystyczny i będzie istotnym katalizatorem kolejnych inwestycji w regionie.

Przemysły czasu wolnego jako immamentny element przemysłów kreatywnych są niezwykle ważne dla dalszego rozwoju i podniesienia konkurencyjności aglomeracji Kraków-Katowice. Oba miasta i oba województwa właśnie w rozwoju przemysłów kreatywnych, innowacyjności, ale i wzmocnieniu sektora B+R widzą swoją przyszłość i szanse nie tylko na podniesienie konkurencyjności, ale i podnoszenie jakości życia mieszkańców.

Ogromne znaczenie dla powodzenia tej inwestycji ma życzliwość i zrozumienie lokalnych władz dla wagi i znaczenia tego projektu. Szczególnie otwartość i wyobraźnia burmistrza Alwerni Tomasza Siemka i mądre partnerowanie podmiotom, które chcą się rozwijać w Alwerni, dają im poczucie stabilności, transparentności i zrozumiałości procedur i bezpieczeństwa inwestycyjnego.

Jak konkretnie korzyści płyną z tej inwestycji dla gminy, regionu?

Planowane przedsięwzięcie ze względu na swój charakter i skalę projektu będzie miało niewątpliwie pozytywny wpływ na rozwój gminy i regionu w wielu aspektach. Najważniejsze to korzyści społeczne: pobudzenie rynku pracy, wzrost dochodów, nowe miejsca pracy zarówno bezpośrednio w obrębie parku (wg założeń min. 350 osób), jak i pośrednio w ramach przedsięwzięć, które zwykle towarzyszą dużym atrakcjom turystycznych (baza noclegowa, gastronomia, transport, inne usługi towarzyszące).

Dostrzegam też korzyści ekonomiczne – pojawi się szansa na pozyskanie nowych inwestycji, które byłyby lokowane w bliższym lub dalszym sąsiedztwie parku, zwiększenie wpływów z podatków i opłat lokalnych oraz korzyści wizerunkowe – promocja gminy i regionu, również na arenie międzynarodowej, kreowanie wizerunku gminy atrakcyjnej turystycznie, wspierającej innowacyjność i nowe technologie.

Alvernia Planet stworzy też perspektyw dla promowania i rozwoju lokalnych atrakcji turystycznych (ścieżki rowerowe, piesze szlaki turystyczne, czy też inicjatywy takie jak np. niedawno uruchomione wycieczki drezynami w Regulicach), które byłyby doskonałym uzupełnieniem dla atrakcji oferowanych przez park rozrywki.

Kiedy możliwe jest wielkie otwarcie Alverni Planet?

Nasze plany są ambitne, zakładamy, że park zostanie otwarty w 2021 roku.

—rozmawiał Andrzej Stec

Magdalena Sroka

Krakowianka, menedżerka kultury, producentka i koordynatorka wydarzeń kulturalnych, festiwalowych, rozrywkowych i sportowych. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego (filologia polska, specjalizacja: teatrologia). Była związana z Biurem Festiwalowym Kraków 2000, współtworzyła pierwszą strategię promocji Krakowa. Twórczyni Krakowskiej Komisji Filmowej i Regionalnego Funduszu Filmowego w Krakowie oraz ekspertka Kongresu Kultury Polskiej. Dyrektorka Krakowskiego Biura Festiwalowego. Wiceprezydent Krakowa ds. kultury, promocji miasta, turystyki i sportu (2010–2015), dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (2015–2017). Od czerwca 2018 r. prezes spółki Alvernia Planet, będącej częścią międzynarodowej grupy Gremi International.

„Rzeczpospolita": Jest pani nową szefową tzw. gwiezdnego miasteczka w Alwerni. Ma pani pomysł na jego zagospodarowanie. Jak wyglądają szczegóły projektu?

Magdalena Sroka: Alvernia Planet to nazwa projektu, którego celem jest przekształcenie futurystycznego kompleksu położonego w miejscowości Nieporaz w gminie Alwernia w wielki, unikatowy park rozrywki i edukacji. Ma on być oparty na najnowocześniejszych rozwiązaniach, głównie wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, jak również wykorzystywać hologramy, optical art, iluzję świetlną i inne innowacyjne narzędzia audiowizualne. Będzie to miejsce, które skupi wokół siebie ludzi i firmy związane z technologiami jutra.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Czasy są niepewne, firmy nadal mało inwestują
Biznes
Szpitale toną w długach, a koszty działania rosną
Biznes
Spółki muszą oszczędnie gospodarować wodą. Coraz większe problemy
Biznes
Spółka Rafała Brzoski idzie na miliard. InPost bliski rekordu
Materiał partnera
Przed nami jubileusz 10 lat w Polsce