Reklama

Polska opóźnia akcję sprawdzania samochodów z Dieselgate

Elżbieta Bieńkowska, od 2014 roku komisarz UE ds. przemysłu i przedsiębiorczości w rozmowie z Anną Słojewską

Publikacja: 30.09.2018 16:28

Polska opóźnia akcję sprawdzania samochodów z Dieselgate

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Mijają trzy lata od wybuchu Dieselgate, gdy okazało się, że Volkswagen, a może też inne koncerny, instalował na masową skalę oprogramowanie zaniżające wyniki emisji spalin. Czy można powiedzieć, że wszystko, co dziś w Europie zjeżdża z taśm produkcyjnych, już spełnia normy ekologiczne? I że te samochody bardziej trujące, z podejrzanym oprogramowaniem, zostały naprawione?

Jeśli chodzi o nowe samochody, to wprowadzone już regulacje i te zaakceptowane, które wkrótce wejdą w życie, nie pozwolą już na powtórkę z afery. Natomiast jeśli chodzi o samochody do naprawy, to nie jesteśmy usatysfakcjonowani poziomem sprawdzania samochodów w niektórych krajach w ramach tzw. akcji przywoławczych. Przeciętnie w Europie poziom sprawdzenia wynosi 77 proc. Są kraje, w których sięga on 100 proc., ale w naszej części Europy — Polsce Rumunii i Słowacji — to jest w okolicach 40 proc. Czyli mniej niż połowa samochodów, z urządzeniami nielegalnie obniżającymi wyniki emisji spalin jest sprawdzona. Mówi się o zanieczyszczeniu powietrza, a przecież samochody są trzecim tego źródłem. Więc trzeba coś z tym zrobić, rząd musi współpracować z koncernami. Akurat z ich strony nie ma problemu, po trzech latach od wybuchu afery ich zachowanie jest dużo mniej aroganckie.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Biznes
Trump w Londynie, 4 mld na cybertarczę i zapowiedź głębokich reform w Niemczech
Biznes
Rosyjskie ambicje kosmiczne. Konkurent Starlinka w fazie testów?
Biznes
Potężny atak hakerski. Wyciekły dane logowania ponad 140 tysięcy kont Polaków
Biznes
Sankcje na Rosję opóźnione, spór CDU–SPD i propozycja reparacji Prezydenta
Biznes
Co dalej z prezesem UKE? Zanosi się na bezkrólewie
Reklama
Reklama