Reklama
Rozwiń
Reklama

Brexit: zakupy ze strachu

Nawet 20 proc. więcej wydali na polską żywność Brytyjczycy na początku roku w obawie przed wczesnym brexitem. W przyszłości jednak eksporterzy mogą dużo stracić.

Aktualizacja: 27.08.2019 09:05 Publikacja: 26.08.2019 21:00

Brexit: zakupy ze strachu

Foto: Adobe Stock

Intensywne zakupy bojących się brexitu Brytyjczyków mogły podbić tegoroczne wyniki polskiego eksportu – wynika z analizy Santandera. W pierwszym kwartale 2019 r. wszyscy spodziewali się wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, najpierw na koniec marca, potem 12 kwietnia. Jednym z najbardziej prawdopodobnych efektów brexitu będą nawet kilkudniowe kolejki tirów na granicach, a co za tym idzie, braki świeżej żywności oraz leków. Wartość sprzedanej tam w pierwszym kwartale 2019 r. polskiej żywności skoczyła więc o 21 proc. – Brytyjczycy wciąż nie mają pewności co do scenariusza brexitu, wobec tego wiele firm zawczasu przygotowuje się, robiąc zapasy – mówi Grzegorz Rykaczewski, analityk sektora rolno-spożywczego w Santander Bank Polska. Jego zdaniem wskazują na to także dane dotyczące zamówień w II kwartale. Gdy kraj jednak nie opuścił Wspólnoty, fala zakupów się uspokoiła i spadła o ok. 20 proc. w porównaniu z poziomem z marca. Jednak i tak w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2019 r. nasi eksporterzy zarobili tam 1,18 mld euro, 12,4 proc. więcej niż przed rokiem.

RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskasz dodatkowo pełny dostęp do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie otrzymasz dostęp do NYT: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Biznes
Niemcy chcą embarga na stal z Rosji. To cios w koncerny oligarchów Kremla
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Biznes
Awaria sieci Play. Klienci nie mogą wykonywać połączeń
Biznes
Koniec turystycznego biznesu z Rosją. Republiki bałtyckie zamykają granice
Biznes
UE i Chiny łagodzą napięcia handlowe. Szczyt klimatyczny bez udziału USA?
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Biznes
ORLEN napędza transformację w Europie Centralnej
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama