Reklama
Rozwiń
Reklama

Brexit: zakupy ze strachu

Nawet 20 proc. więcej wydali na polską żywność Brytyjczycy na początku roku w obawie przed wczesnym brexitem. W przyszłości jednak eksporterzy mogą dużo stracić.

Aktualizacja: 27.08.2019 09:05 Publikacja: 26.08.2019 21:00

Brexit: zakupy ze strachu

Foto: Adobe Stock

Intensywne zakupy bojących się brexitu Brytyjczyków mogły podbić tegoroczne wyniki polskiego eksportu – wynika z analizy Santandera. W pierwszym kwartale 2019 r. wszyscy spodziewali się wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, najpierw na koniec marca, potem 12 kwietnia. Jednym z najbardziej prawdopodobnych efektów brexitu będą nawet kilkudniowe kolejki tirów na granicach, a co za tym idzie, braki świeżej żywności oraz leków. Wartość sprzedanej tam w pierwszym kwartale 2019 r. polskiej żywności skoczyła więc o 21 proc. – Brytyjczycy wciąż nie mają pewności co do scenariusza brexitu, wobec tego wiele firm zawczasu przygotowuje się, robiąc zapasy – mówi Grzegorz Rykaczewski, analityk sektora rolno-spożywczego w Santander Bank Polska. Jego zdaniem wskazują na to także dane dotyczące zamówień w II kwartale. Gdy kraj jednak nie opuścił Wspólnoty, fala zakupów się uspokoiła i spadła o ok. 20 proc. w porównaniu z poziomem z marca. Jednak i tak w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2019 r. nasi eksporterzy zarobili tam 1,18 mld euro, 12,4 proc. więcej niż przed rokiem.

Dodatkowe -10% na BLACK WEEK

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Week - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskujesz:

- Roczny dostęp do The New York Times, w tym do: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

- RP.PL — rzetelne i obiektywne źródło najważniejszych informacji z Polski i świata z dodatkową weekendową porcją błyskotliwych tekstów magazynu PLUS MINUS.

Reklama
Biznes
Dziennikarka „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” wyróżniona nagrodą „ESG Angels”
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
InPost wspiera polską AI, słabe kredyty w Polsce i kłopoty rosyjskich firm
Biznes
Tak Polska zyskuje na programie ramowym UE Horyzont Europa
Biznes
Jak skutecznie budować długofalową siłę marki
Biznes
Centra handlowe jako przestrzeń dla młodych
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama