W sklepach zaczyna brakować rowerów. A ceny nadal rosną

Polska gospodarka jest czwartym pod względem produkcji rowerów krajem w Europie. W ubiegłym roku wartość eksportu rowerów przekroczyła 1 mld zł - o 20 proc. więcej niż w 2019 roku. Popytowi na jednoślady sprzyja pandemia, bo dla wielu osób jest to jedyna forma aktywnego wypoczynku na wolnym powietrzu. W sklepach jednak zaczyna brakować sprzętu ze względu na problemy z dostawami części z Azji - informuje Business Insider Polska.

Aktualizacja: 15.04.2021 10:21 Publikacja: 15.04.2021 09:44

W sklepach zaczyna brakować rowerów. A ceny nadal rosną

Foto: Bloomberg

Andrzej Łabędź, który prowadzi na warszawskich Szczęśliwicach sklep i serwis rowery PROFIbike, mówi, że popyt na rowery w pandemii wzrósł. Na jednoślady przesiada się obecnie znacznie więcej Polaków, niż jeszcze przed pandemią.

- Myślę, że zainteresowanie rowerami wzrosło w czasie pandemii o ok. 25 proc. O tyle też wzrosły średnio ceny rowerów - mówi.

Właściciel PROFIibike dodaje także, że sklepy i sprzedawcy mają ogromny problem z towarem. Mimo zwiększonego zapotrzebowania producenci cierpią z powodu braku dostaw podzespołów - takich jak części od firmy Shimano. Serwisy także to odczuwają. Andrzej Łabędź mówi, że jego serwis poszukuje także części na różnego rodzaju sklepach internetowych, ale ich dostępność jest praktycznie żadna.

- Generalnie rowerów brakuje. Jak składaliśmy we wrześniu i w październiku zamówienia na sezon 2021 - bo tak wygląda cykl zamówień w naszej branży - to od blisko 90 proc. importerów słyszeliśmy, że są w stanie zrealizować jedynie 40 proc. zamówienia - mówi.

Sieć Decathlon także odnotowała zwiększone zainteresowanie ze strony klientów zakupem nowego roweru. W komentarzu przesłanym redakcji Business Insider Polska pisze, że wzrost zainteresowania rowerami jest zdecydowanie większy niż w poprzednich latach i utrzymuje się na poziomie dwucyfrowym – w 2021 roku sprzedaż może przekroczyć 20 proc. w stosunku do roku poprzedniego.

Z danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego wynika, że Polska jest czwartym producentem rowerów w Unii Europejskiej. W latach 2015-2019 produkowanych było w Polsce średnio 1,12 mln rowerów. W 2020 r. nastąpił jednak spadek produkcji do 750 tys. Zmniejszenie produkcji związane jest z utrudnionym dostępem do komponentów sprowadzanych z Chin, szczególnie dotyczy to najczęściej stosowanych w polskich rowerach przerzutek firmy Shimano. Pierwsze miesiące 2021 r. wskazują na wynik podobny do ubiegłorocznego. Łącznie w styczniu i w lutym wyprodukowano 154 tys. rowerów, a w zeszłym roku w tym samym okresie 155 tys.

Rośnie także eksport polskich rowerów. Przekroczył on w 2020 roku wartość 1 mld zł, co stanowi 20-procentowy wzrost względem 2019 r Rośnie także znaczenie nowej kategorii – rowerów z silnikiem elektrycznym. Ich eksport wzrósł od 2018 r. (kiedy nałożono antydumpingowe cła na produkty z Chin) 15-krotnie, a w porównaniu z 2019 r. – 2,5-krotnie i osiągnął wartość 321 mln zł, odpowiadając niemal za jedną trzecią wywozu wszystkich rowerów.

W UE Polska jest 6. najważniejszym dostawcą rowerów do innych państw członkowskich i 9. w kategorii rowerów elektrycznych.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Skarbówka ściągnęła z TVN wysoką karę KRRiT za reporaż o Karolu Wojtyle
Biznes
Sieci 5G w Polsce zrównały zasięg
Biznes
System kaucyjny zbudują sprytni, a nie duzi, gracze
Biznes
Praktycznie o przyszłości otwartego oprogramowania. Konferencja Open Source Day 2024 już 18 kwietnia
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Biznes
Są unijne kary za łamanie sankcji wobec Rosji. Więzienie i ogromne grzywny