fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

#RZECZoBiznesie: Czy prezes-muzyk uratuje ukraińskie koleje?

Maciej Zienkiewicz
Dzisiejszy program #RZECZoBiznesie prowadził Paweł Rożyński. Jego gośćmi byli: Wojciech Balczun, były prezes PKP Cargo i muzyk zespołu rockowego "Chemia" i nowy szef ukraińskich kolei, Jacek Tokarski, partner w firmie doradczej Hotel Professionals oraz Monika Krześniak-Sajewicz, dziennikarka "Rzeczpospolitej"

W dzisiejszym programie rozmawialiśmy z Wojciechem Balczunem, byłym prezesem PKP Cargo i muzykiem zespołu rockowego "Chemia", który zostanie szefem ukraińskich kolei, giganta zatrudniającego 300 tys. osób.

To trudna misja, bo przedsiębiorstwo jest w złej sytuacji finansowej i wymaga restrukturyzacji. Jakie plany ma polski menedżer? Czy muzyczna pasja pomaga w biznesie?

Bardziej menedżer czy muzyk? Jako zodiakalny bliźniak oba te elementy są dla mnie równie ważne - mówi Wojciech Balczun, przyznając, że odchodząc z PKP Cargo być może zbyt radykalnie zadeklarował, że koniec z biznesem. - Muzyka nigdy mi się nie znudzi - podkreślił. - Na szczęście mam wsparcie kolegów, którzy nie każą mi wybierać miedzy muzyka a biznesem - mówi Balczun.

Czy bycie muzykiem grającym ciężki rok nie przeszkadza w biznesie?

Balczun przyznał, że obawiał się, że jego pasja może być przeszkodą, zwłaszcza kiedy startował w międzynarodowym konkursie na szefa ukraińskich kolei. Udało mu się pokonać 30 kandydatów w dwóch etapach konkursu będącego pod nadzorem międzynarodowych instytucji.

- To ogromne wyzwanie, ale także ryzyko osobiste - podkreśla Wojciech Balczun, dodając, że ta firma wymaga wielkich restrukturyzacji, ale także ogromnych inwestycji. Największym problemem z jakim się będzie musiał zmierzyć to także ogromna korupcja panująca w ukraińskim biznesie. Zdaniem prezesa ukraińskich kolei rząd ma tego świadomość i liczy on na wsparcie władz w Kijowie.

Kiedy formalna nominacja?

- Dziś podpisałem zgodę na powołanie mnie na funkcję - powiedział Balczun. Zapowiedział, że stanowisko obejmie w połowie maja, ale wymaga ono jeszcze akceptacji przez premiera, którego na Ukrainie jeszcze nie ma po dymisji dotychczasowego szefa rządu.

Czy Ukraiński nie mają obaw? Restrukturyzacja PKP Cargo wymagała redukcji zatrudnienia.

-Już są obawy ze strony związków zawodowych, które obawiają się radykalnych zwolnień - powiedział Wojciech Balczun, ale zapowiedział, że najpierw konieczny jest dokładny audyt spółki i dopiero po nim będzie mógł przedstawić konkretny program restrukturyzacji.

Nowy prezes ukraińskich kolei zapewnia, że Ukraińcu chcą zmian i ich oczekują.

- Mam też świadomość, że to projekt na czas określony - podkreślił. To może potrwać bardzo krótka, ale może okazać się sukcesem. Może też przetrzeć szlaki kolejnym polski menedżerom.

Bycie muzykiem to nieustające trenowanie mózgu. Granie na instrumencie zmusza szare komórki do działania i to bardzo pomaga także w prowadzeniu biznesu.

Drugim gościem był Jacek Tokarski, partner w firmie doradczej Hotel Professionals.

Połowa hoteli w Polsce znajduje się w trudnej sytuacji finansowej, a mimo to buduje się kolejne, m.in. najbardziej ekskluzywny Raffles w Warszawie. Jak wyjaśnić ten paradoks? Gdzie buduje się nowe hotele? Jakie sieci zagraniczne wchodzą do Polski? Czy spadną ceny?

Dlaczego tak wiele polskich hoteli ma problemy finansowe? Część z nich ma kiepska lokalizacje, są zbyt małe lub są źle zarządzane - mówi Jacek Tokarski.

Jednak jego zdaniem perspektywy polskich hoteli są coraz lepsze. Polacy coraz częściej decydują się na wakacje w kraju, głownie z obawy o bezpieczeństwo w krajach do których dotychczas jeździli.

Jaki hotele są najpopularniejsze? - Każdy rodzaj hoteli znajdzie klientów - podkreśla Tokarski. W Warszawie zaczyna brakować hoteli budżetowych, których oferta jest skierowana do biznesmenów w podróżach służbowych.

- Nie spodziewamy się spadku cen w hotelach, chyba tylko w tych najgorzej zlokalizowanych - mówi Jacek Tokarski. Ceny raczej rosną, zwłaszcza na takich rynkach jak Warszawa, Kraków...

Trzecim gościem była Monika Krześniak-Sajewicz, dziennikarka "Rzeczpospolitej".

Rozmowa dotyczyć będzie ustawy frankowej. Kancelaria Prezydenta w środę poinformowała o powołaniu zespołu ekspertów do opracowania nowej wersji projektu ustawy frankowej. Kiedy projekt będzie w końcu gotowy? Jakie przyniesie konsekwencje dla banków i ich klientów?

- Nowa wersja ustawy, która ma być przedstawiona przez zespół, ma być gotowa na przełomie maja i czerwca - mówi Monika Krzesniak-Sajewicz. W pracach zespołu ma brać udział duże grono ekspertów, tak by nie powtórzyły się problemy z pierwszego projektu.

Pierwszy projekt ustawy frankowej bardzo rozbudził nadzieje "frankowiczów". - Trudno będzie teraz opracować ustawę, która ich nie rozczaruje - uważa Monika Krześniak-Sajewicz. Z drugiej strony komisja będzie musiała brać pod uwagę sytuację banków.

Najbardziej prawdopodobne jest zwrócenie "frankowiczom" spreadów - co wyliczono na sumę kilkunastu milionów złotych. Drugą opcją byłoby oddanie bankowi mieszkania w zamian za darowanie długu. Najmniej prawdopodobne wydaje się przeliczenie kredytu we frankach na kredyt w złotych po tzw. kursie sprawiedliwym. To jednak byłoby bardzo kosztowne dla banków.

Czy powstanie program wsparcia kredytobiorców w złotówkach?

Pomoc frankowiczom jest kontrowersyjna. Nie wszyscy skorzystają na ustawie w taki sam sposób. Najbardziej na pomocy skorzystałyby osoby, które zaciągnęły w latach 2007-2008. No i oczywiście problemy ze spłatą kredytu maja nie tylko frankowicze, ale również złotówkowicze.

Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA