Opóźniony lot, zgubiony bagaż, brak miejsca na pokładzie samolotu - co robić

Lot się opóźnia, walizka przylatuje uszkodzona, w tej sytuacji możesz cierpliwie czekać na działania linii lotniczej lub wziąć sprawy w swoje ręce. Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada, co robić, gdy linia lotnicza zawodzi.

Aktualizacja: 25.07.2019 15:37 Publikacja: 25.07.2019 15:07

Opóźniony lot, zgubiony bagaż, brak miejsca na pokładzie samolotu - co robić

Foto: Adobe Stock

Lot się opóźnia więcej niż 2 godz.

Jeżeli lecisz na krótkim dystansie do 1500 km (np. Warszawa-Londyn) po tym czasie poproś linię lotniczą o voucher na posiłek i napój. Jeżeli odmówi, zachowaj rachunki i wyślij ich kopię przewoźnikowi z prośbą o zwrot. W przypadku dłuższych dystansów „prawo do opieki" przysługuję po trzech lub czterech godzinach.

Czytaj także: Słoneczka przy hotelach nie znaczą tego samego co gwiazdki

Lot opóźnia się więcej niż 5 godz.

Masz dość czekania, bądź podróż straciła sens? Jeżeli lot opóźnia się o więcej niż 5 godzin, masz prawo z niego zrezygnować i zażądać darmowego lotu powrotnego do miejsce rozpoczęcia podróży.

Zbliża się noc, a samolot wciąż nie odleciał

Jeżeli lot zostanie przeniesiony na następny dzień, przewoźnik powinien wydać Ci voucher na nocleg, zagwarantować przejazd do i z hotelu oraz wyżywienie.

Pasażerowie, których lot opóźnił się o więcej niż 3 godziny lub został odwołany mogą ubiegać się o odszkodowanie w kwocie od 250 do 600 euro. Rekompensata nie przysługuje, gdy lot został przesunięty z powodu nadzwyczajnych okoliczności (np. zła pogoda, destabilizacja polityczna).Tutaj sprawdzisz wysokość rekompensaty, jaka Ci przysługuje: https://konsument.gov.pl/kalkulator-praw-pasazerow-linii-lotniczych/

Jesteś na lotnisku, a okazuje się, że zabrakło dla Ciebie miejsca

Rzadko dochodzi do takiej sytuacji, gdy kupiłeś wycieczkę w biurze podróży. Częściej, gdy lot został zarezerwowany na własną rękę. Pasażerom, którzy nie zmieścili się na pokład z powodu sprzedaży zbyt dużej liczby biletów przysługują określone prawa: przebukowanie na lot w najbliższym terminie, w razie konieczności nocleg i wyżywienie, a także odszkodowanie od 250 do 600 euro.

Mój bagaż rejestrowany został zniszczony

Po odebraniu bagażu udaj się do biura reklamacji bagażowych, które często znajduje się w pobliżu taśm. Miejsce to powinno być oznaczone na lotniskowych tablicach informacyjnych. Otrzymasz tam raport z uszkodzenia tzw. PIR – zachowaj go! Wykonaj też kilka zdjęć w celach dowodowych. W terminie 7 dni wyślij pisemną reklamację linii lotniczej. Nie zwlekaj do powrotu z wakacji. Aby otrzymać zwrot za walizkę, musisz ją wycenić. Najlepiej, jak wyślesz linii rachunek.

Mój bagaż nie przyleciał

Zgłoś to w biurze reklamacji bagażowych – zachowaj potwierdzenie w postaci raportu PIR. W czasie oczekiwania na opóźnioną walizkę możesz zakupić rzeczy pierwszej potrzeby (bieliznę, kosmetyki, ubrania na zmianę) – zatrzymaj rachunki. Po odbiorze bagażu masz 21 dni na reklamację. Musisz samodzielnie wycenić swoją szkodę, najczęściej będą to rachunki za zakupione w czasie oczekiwania rzeczy. Jeżeli bagaż się nie znajdzie, wyślij reklamację przewoźnikowi w ciągu 21 dni od lotu. Wówczas możesz zażądać zwrotu za rzeczy znajdujące się w walizce.

Nie wiem, gdzie wysłać reklamację...

Warto wtedy skorzystać z zestawienia formularzy skarg, przegotowanego przez ECK Polska. Zawiera ono linki do formularzy reklamacyjnych najbardziej popularnych europejskich linii lotniczych: https://konsument.gov.pl/misc/faq-support/formularz-skarg/

Czy jest miejsce, gdzie znajdę te wszystkie informacje

- Informacje o prawa pasażera znajdują się na stronie ECK:

https://konsument.gov.pl/prawa-pasazerow/, a także;

- w ECC-Net Travel App, bezpłatnej aplikacji, gdzie znajdziesz odpowiedzi na pasażerskie problemy w kilku językach:

https://konsument.gov.pl/ecc-aplikacja/.

Lot się opóźnia więcej niż 2 godz.

Jeżeli lecisz na krótkim dystansie do 1500 km (np. Warszawa-Londyn) po tym czasie poproś linię lotniczą o voucher na posiłek i napój. Jeżeli odmówi, zachowaj rachunki i wyślij ich kopię przewoźnikowi z prośbą o zwrot. W przypadku dłuższych dystansów „prawo do opieki" przysługuję po trzech lub czterech godzinach.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP