fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Banki

Banki spółdzielcze integrują swoje systemy

Powstał system mogący zintegrować wszystkie banki obu zrzeszeń. Oznacza to, że może być on wykorzystywany przez wszystkie banki spółdzielcze w Polsce z korzyścią dla nich i ich klientów.

Z jednolitej platformy informatycznej BS API korzysta już praktycznie cała grupa 193 banków należących do zrzeszenia SGB. Zintegrowano sześć zróżnicowanych systemów, które blokowały rozwój całej grupy. Teraz – po raz pierwszy w historii banków spółdzielczych – mogą one udostępniać swoim klientom jednolitą ofertę, wspólne produkty i usługi.

To w ocenie przedstawicieli SGB diametralnie zmienia obraz polskiej bankowości spółdzielczej. Każdy z banków spółdzielczych zyskał dostęp do pełnej wiedzy o klientach. Każdy ma takie same możliwości udostępniania swoich usług w różnych kanałach relacji z klientami.

Przyśpieszenie prac nas BS API nastąpiło rok temu, gdy SGB-Bank i Bank BPS, dwa zrzeszenia polskich banków spółdzielczych, wraz z firmami informatycznymi obsługującymi sektor bankowości spółdzielczej oraz izbami gospodarczymi, podpisały list intencyjny dotyczący wzajemnej współpracy. Dzięki wykorzystaniu BS API banki spółdzielcze do końca 2019 roku dostarczyły swoim klientom komplet płatności mobilnych (BLIK, Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay i Fitbit Pay).

– Stworzenie BS API i uruchomienie pierwszego modułu tej platformy z aplikacjami do płatności mobilnych to była wielka rzecz dla polskiej bankowości spółdzielczej. Przełamaliśmy wieloletni marazm w rozwoju IT oraz daliśmy podwaliny do ogromnych zmian systemowych, których kolejnym etapem będzie aplikacja mobilna SGB Mobile, jedna z najnowocześniejszych aplikacji bankowych w naszym kraju, wyposażona w unikatowe rozwiązania technologiczne i funkcjonalności. Co najważniejsze – jako pierwsi odczują tę nową jakość sami klienci banków spółdzielczych - – komentuje Mirosław Skiba, prezes SGB-Banku.

Dzięki uniwersalnemu systemowi BS API banki spółdzielcze mają stać się wreszcie spójnym organizmem, wspierającym się w ramach wewnętrznej struktury, ograniczającym koszty i dającym nową jakość obsługi klientów. W lipcu klienci otrzymają testowaną właśnie aplikację SGB Mobile, ale z perspektywy samych bankowców równie mocno liczy się inny efekt współpracy. – BS API to platforma uniwersalna, która posłuży obu zrzeszeniom banków spółdzielczych. Stworzyliśmy mocno rozbudowaną wersję Polish API, pozwalając na integrację aż sześciu systemów wykorzystywanych w prawie 200 bankach spółdzielczych zrzeszenia SGB. Elastyczność tej platformy pozwala na integrację wszystkich banków obu zrzeszeń, co oznacza, że otrzymaliśmy system, który może być wykorzystywany przez wszystkie banki spółdzielcze w Polsce. Łącznie zatem ponad pięćset banków może wpiąć się do systemu, zasilać go własnymi danymi i pozyskiwać z niego spójne informacje – ocenia Błażej Mika, wiceprezes SGB-Banku.

Zdaniem spółdzielczych bankowców BS API ułatwi zaciąganie kredytów online, przyśpieszy obieg informacji i dokumentów, skróci procedury, uprości i uszczelni weryfikację danych. Platforma udostępni możliwość założenia konta bankowego zarówno z poziomu aplikacji mobilnej, jak i w kanałach www. Ułatwi też kontrolę nad procesem zarządzania finansami i zwiększy bezpieczeństwo klientów bankowości internetowej, dając im dostęp do Profilu Zaufanego i usługę Moje ID – bezpieczne narzędzie potwierdzania tożsamości online oparte na BS API.

Jednym z kluczowych elementów BS API jest fakt, że wszystkie banki obu zrzeszeń obsługują ci sami dostawcy usług informatycznych, co ułatwia integrację systemów i przyśpiesza procesy wdrożeniowe. Nie bez znaczenia jest zmniejszenie kosztów obsługi IT – utrzymanie różnorodnych systemów informatycznych, które nie były z sobą kompatybilne, utrudniało tworzenie wspólnej oferty banków spółdzielczych, ograniczało ich rozwój i zwiększało wydatki na infrastrukturę informatyczną.

– Udowodniliśmy, że bankowość spółdzielcza potrafi dotrzymać słowa. Zapowiadane zmiany stają się faktem. Nie ma żadnych opóźnień, nie ma – mimo pandemii – zagrożeń dla budowy wspólnego systemu, a jest natomiast wielka satysfakcja, że nasze zespoły informatyczne potrafiły osiągnąć tak wiele w tak rekordowo krótkim czasie. Jesteśmy spójni z naszymi deklaracjami – dodaje prezes Skiba.

To nie koniec prac nad rozwojem platformy – BS API czeka teraz intensywny rozwój, włączanie do systemu banków obu zrzeszeń, wdrożenie CRM i wielu nowych funkcji przydatnych dla klientów. Przed bankowością spółdzielczą jeszcze wiele wyzwań w sektorze informatycznym, ale podstawowe, fundamentalne działania został

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA