- Wodozbiór od wielu lat nie był dostępny dla zwiedzających, zaś Biały Domek otwarty był tylko w części parterowej. Dla mnie szczególnie jest ważne, żeby Łazienki były miejscem otwartym, przestrzenią edukacji, inspiracji i odpoczynku wszystkich warszawiaków oraz turystów z Polski i z zagranicy – mówi dyrektor prof. Zbigniew Wawer.
Rewitalizacja przeprowadzona została w ramach projektu „Źródła przemian. Ochrona i udostępnienie historycznego dziedzictwa Łazienek Królewskich. Konserwacja i remont Białego Domku oraz Wodozbioru wraz z zabytkowym ogrodem w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie”. Prace trwały od 2017 do 2019 roku. Koszt realizacji wyniósł 16,5 mln zł. Sfinansowano ją z funduszy europejskich i dotacji MKiDN.
Pierwsza budowla królewska.
Biały Domek jest jednym z najbardziej unikatowych polskich zabytków XVIII-wiecznej architektury rezydencjonalnej, zachowanym niemal kompletnie. Ten niewielki, zbudowany na planie kwadratu, lekki i ażurowy pawilon, otoczony kanałem, powstał jako letnia willa królewska, łącząca rokoko i klasycyzm. Była to pierwsza architektoniczną realizacja Stanisława Augusta. Rezydowali tu goście z najbliższego otoczenia króla, głównie jego siostry.
Konserwatorzy przeprowadził kompleksową konserwację i restaurację dekoracji malarskich we wnętrzach Białego Domku, których twórcami byli Jan Bogumił Plersch oraz Jan Ścisło. Odsłonięto przy tym ukryte pod warstwami współczesnych przemalowań oryginalne partie polichromii oraz fragmenty malowideł znajdujących się w sypialni. Po renowacji będzie można zwiedzać także pierwsze piętro, dotychczas niedostępne, z kolekcją m.in. królewskich grafik z cyklu „Metamorfozy” oraz XVIII-wiecznym umeblowaniem.
Na parterze w najbardziej reprezentacyjnej Sali Jadalnej ściany dekorują groteski - ornamenty roślinne z wplecionymi postaciami ludzi i zwierząt. Są wśród nich symbole Czterech Kontynentów, Czterech Żywiołów, Czterech Pór Dnia oraz Znaki Zodiaku. Malowidła te przedstawiają symboliczny obraz świata i istniejącego w nim porządku. A dekoracja malarska w Gabinecie Ośmiokątnym imituje wnętrze altany ogrodowej, oplecionej gałązkami pnących róż z wkomponowanymi pejzażowymi scenami, które łączy temat wody, będącej symbolem Afrodyty.
Symbolika wody