fbTrack

Archeologia

Pingwin wielkości człowieka. Znaleziono olbrzymią skamielinę

AFP
Skamieniałe szczątki ogromnego pingwina, który osiągał wielkość dorosłego człowieka, znaleziono na Wyspie Południowej, największej wyspie Nowej Zelandii.

Wyniki odkrycia ogłosili dziś naukowcy. Znalezione szczątki należały do ptaka morskiego, który miał 163 cm i ważył 80 kilogramów. Był około czterokrotnie cięższy i o 40 cm wyższy od pingwinów cesarskich.

Badacze nazwali ptaka "crossvallia waiparensis". Ustalono, że zwierzę polowało u wybrzeży Nowej Zelandii 66-56 milionów lat temu.

Odkrycia dokonał w ubiegłym roku amator, który interesuje się skamielinami. Mężczyzna trafił na ślad nogi ptaka.

Vanesa De Pietri z Muzeum Canterbury powiedziała, że to drugi gigantyczny pingwin z epoki paleocenu, który został znaleziony w tym regionie.

- To dodatkowo utwierdza naszą teorię, że pingwiny osiągały duże rozmiary na początku swojej ewolucji - powiedziała.

Zdaniem naukowców duże pingwiny wyginęły wraz z pojawieniem się dużych drapieżników, takich jak foki i wieloryby.

Nowa Zelandia była domem także dla innych wymarłych dużych ptaków. Na wyspie mieszkały nielotne ptaki Moa, które sięgały 3,6 m wysokości oraz orły Haasta - ich rozpiętość skrzydeł wynosiła około trzech metrów.

Zaledwie w zeszłym tygodniu Muzeum Canterbury ogłosiło odkrycie papugi mierzącej metr wysokości. Ptak żył około 19 mln lat temu.

Źródło: AFP