Trwająca od roku pandemia w znacznym stopniu zmieniła styl życia Polaków. Zasada „zostań w domu" w połączeniu z izolacją lub kwarantanną, zamkniętymi obiektami sportowymi i pracą zdalną spowodowała, że Polacy zaczęli się mniej ruszać. I boleśnie to odczuli.

Z raportu „Kapitał zdrowia 2020. Pandemia: punkt zwrotny dla benefitów pracowniczych" wynika, że w czasie lockdownu więcej niż co druga badana osoba zaobserwowała u siebie zmniejszenie aktywności fizycznej aż o 53 proc. Z kolei 63 proc. zauważyło wydłużenie czasu spędzanego na siedząco, a 35 proc. częściej sięgało po jedzenie między posiłkami, co przyczyniło się do zwiększenia masy ciała.

– Na własnej skórze poczuliśmy negatywne konsekwencje braku odpowiedniej ilości ruchu. Zdaliśmy sobie też sprawę, jak ważną rolę w utrzymaniu zdrowego stylu życia odgrywa sport – mówi, opierając się na badaniach MultiSport Index 2020, Emilia Rogalewicz, członek zarządu Benefit Systems. – Polacy, którzy w czasie pandemii ograniczyli aktywność fizyczną, wskazują, że zauważyli negatywny wpływ zmiany nawyków na swoje samopoczucie (74 proc.), zdrowie (65 proc.) i sylwetkę (61 proc). Na bazie tych doświadczeń aż 73 proc. aktywnych mieszkańców Polski mówi wprost, że nie chce rezygnować ze sportu, niezależnie od dalszego przebiegu pandemii – dodaje.

Rzeczywistość pandemiczna i większa troska o zdrowie zmieniły także spojrzenie na pracę i oczekiwania wobec niej. Obecnie aż 60 proc. pracowników oczekuje od pracodawców większego wsparcia w zakresie zdrowego i aktywnego stylu życia. Jednak 47 proc. uważa, że pracodawcy nie podejmują wystarczających działań w zakresie wspierania aktywności fizycznej.

Tymczasem co czwarty pracownik w kraju deklaruje, że świadczenia wspierające aktywność fizyczną pracowników będą dla niego kluczowe w przyszłości, 44 proc. – że świadczenia pozapłacowe wspierające profilaktykę zdrowotną, do której zalicza się również regularnie uprawiana aktywność fizyczna, będą miały dla nich największe znaczenie w najbliższym czasie.

Zmiana oczekiwań pracowników spowodowała, że w firmach zaczęto inaczej patrzeć na prozdrowotne benefity. – Kluczowym trendem w rzeczywistości postcovidowej będzie dalszy rozwój holistycznego podejścia do zdrowia, w tym szczególny nacisk na profilaktykę, której niezwykle ważnym elementem jest regularna aktywność fizyczna – mówi Emilia Rogalewicz. I dodaje, że już 41 proc. decydentów w polskich firmach uważa, że w przyszłości promocja aktywności fizycznej będzie kluczowym działaniem wspierającym zdrowie pracowników, podobnie jak budowanie ich odporności fizycznej (39 proc.) oraz psychicznej (42 proc.).

W okresie pandemii 82 proc. firm w zwiększyło wydatki na zdrowie pracowników. Co dziesiąty decydent zapewniający benefity prozdrowotne, w tym wspierające aktywność fizyczną, np. karty sportowe, zauważa długofalową poprawę zdrowia pracowników (9 proc.).