Zdaniem krakowskich adwokatów, procedura karna nie zawiera skutecznych instrumentów dostępu do adwokata na etapie zatrzymania osoby przez organ ścigania w ciągu pierwszych 48 godzin. Art. 244 § 2 k.p.k. oraz art. 245 § 1 k.p.k. nie gwarantują realnego dostępu.
Osoby zatrzymane w pierwszych godzinach nie posiadają statutu ani podejrzanego, ani oskarżonego, a z punktu widzenia art. 42 ust. 2 konstytucji przysługuje im prawo do obrony.
- W pierwszych godzinach od zatrzymania, z reguły organy ścigania dokonują wstępnego tzw. przepytania osoby zatrzymanej, co znajduje odzwierciedlenie w tzw. "notatkach służbowych". Tego rodzaju dokument niejednokrotnie stanowi element akt sprawy - podkreśla ORA w Krakowie.
Przyjęcie argumentacji Ministerstwa Sprawiedliwości, iż osoba zatrzymana nie jest pozbawiona możliwości skorzystania z pomocy prawnej z urzędu, gdy nie może ponieść kosztów ustanowienia adwokata bez uszczerbku dla niezbędnego utrzymania siebie i rodziny, albowiem jako uczestniki postępowania karnego, nie będącej jego stroną może na podstawie art. 87 § 2 k.p.k. ustanowić pełnomocnika, a w trybie art. 78 § 1 k.p.k. w zw. z art. 88 zd. drugie k.p.k. wystąpić o wyznaczenie mu pełnomocnika, o takiej możliwości winna zostać poinformowana oraz zaznajomiona z listą adwokatów - w ocenie krakowskiej palestry - stoi w sprzeczności z jednoznaczną linią orzecznictwa Trybunału.
- Z tych tez względów powinno się wprowadzić w trybie pilnym listy adwokatów na wszystkich posterunkach policji, w celu zapewnienia realnego dostępu do adwokata, a tym samym zapewnienia rzetelnego prawa do obrony - uważają adwokaci.