Zarządzeniem z 5 lipca 2017 r. regionalny dyrektor ochrony środowiska (RDOŚ) w Gdańsku ustanowił rezerwat przyrody „Zielone", obejmujący 17 ha obszar w rejonie Łąk Karwieńskich, w gminie Krokowa.
Obecnie w Polsce istnieje prawie 1,5 tys. rezerwatów przyrody, zajmujących łącznie ponad 168 tys. ha. Jest to najbardziej rygorystyczna forma ochrony przyrody, wiążąca się z największymi ograniczeniami działalności człowieka. Otuliny pełnią ważną rolę dodatkowej ochrony, a ich ustanowienie następuje bezpośrednio w akcie powołującym rezerwat.
Otoczenie rezerwatu
Zarządzenie RDOŚ, ustanawiające wokół rezerwatu „Zielone" otulinę o powierzchni 59,55 ha, w istocie powtarzało obowiązujące dotychczas zarządzenie ministra leśnictwa i przemysłu drzewnego z 1983 r. w sprawie uznania za rezerwaty przyrody. Tak, jak poprzednio, rezerwat „Zielone" miał obecnie służyć zachowaniu wiciokrzewu pomorskiego i siedlisk przyrodniczych. Jego ochrona wymagała ustanowienia otuliny z uwagi na stosunki wodne oraz na fakt, że teren rezerwatu nie jest otoczony kompleksem leśnym, przez co jest bardziej narażony na działalność człowieka, chociażby turystyczną.
Zarządzenie zaskarżyła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku spółka z o.o., posiadająca nieruchomości na terenie otuliny. Zarzuciła RDOŚ, że wydając zarządzenie, ustanawiające obszar otuliny, złamał zasadę zrównoważonego użytkowania składników przyrody, zawartą w ustawie o ochronie przyrody. Nie konsultując zarządzenia ze społeczeństwem, naruszył przepisy ustawy z 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. A także prawa spółki, wynikające z konstytucji i kodeksu cywilnego.
Zdaniem spółki, ustalając granice rezerwatu, nieprawidłowo ustanowiono obszar otuliny i błędnie określono sposoby jego zagospodarowania, wprowadzając zakaz zabudowy. Znaczenie ochronne dla rezerwatu mają bowiem tereny południowe i zachodnie, natomiast ochroną objęto obszary północne i północno-zachodnie, nie mające wpływu na przyrodę rezerwatu. W konsekwencji spółka zwróciła się o uchylenie zarządzenia w części, dotyczącej objęcia otuliną terenu, gdzie znajdują się jej nieruchomości, powtórzenie procedury ustanowienia rezerwatu i wyłączenie z otuliny nieruchomości spółki.