Reklama

Alfabet kampanii. Od aniołków do tuskobusu

Alfabet kampanii. Gaz łupkowy, drogie przedszkola i wojaże premiera – tym żyliśmy przez ostatni miesiąc

Publikacja: 06.10.2011 21:49

To nieprawda, że tegoroczna kampania była nudna. Wydarzyło się bardzo wiele.

A

niołki Kaczyńskiego. Najwyraźniej PiS bez aniołków nie potrafi funkcjonować. W tej kampanii zostały nimi młode, atrakcyjne dziewczyny, które z plakatu namawiały do głosowania na PiS. Ich wygląd, wypowiedzi i miejsca na listach stały się przedmiotem wnikliwych analiz.

B

illboardy, których miało nie być. PO stoczyła bohaterski bój o to, żeby zakazać tej formy promocji. Niestety, Trybunał Konstytucyjny zniweczył te wysiłki i dlatego billboardy wszystkich partii politycznych, jak w każdej kampanii, królują na ulicach. Szczególnie rzucają się w oczy te ufundowane przez PO: "Tusk czy Kaczyński – Ty wybierzesz premiera", i wykupione przez PiS: "Tusk = Palikot w rządzie".

Reklama
Reklama

C

zarny koń wyborów. Każde z mniejszych ugrupowań chciało nim zostać. Liderzy PJN Paweł Kowal i Marek Migalski nawet sfotografowali się z karym rumakiem. Ale ich partii to nie pomogło, bo czarnym koniem tych wyborów został Ruch Janusza Palikota, który ma szansę wedrzeć się do Sejmu.

D

rużyna. W tym roku oznacza grupę znanych ludzi, a jej posiadanie umożliwia wejście do Sejmu. Drużynę mają Donald Tusk i Jarosław Kaczyński, a nawet Grzegorz Napieralski. Nie ma jej Palikot, bo na jego listach są mało znane osoby.

F

rekwencja. Przed każdymi wyborami politycy zapewniają, że pracują na rzecz jej zwiększenia. Ale politycy jak mówią, to mówią.

Reklama
Reklama

G

rabarczyk Cezary. Minister infrastruktury i wielki nieobecny. Według Radosława Sikorskiego wybudował więcej dróg niż ktokolwiek przez 1000 lat. Dziwnym trafem budowniczy tysiąclecia został skrzętnie ukryty przez swoją partię.

H

ofman Adam. Twarz kampanii PiS i autor słynnego powiedzenia o politykach PSL: chłopy wyjechali ze swoich miasteczek, wsi, trafili do Warszawy – zdziczeli, zbaranieli. Kandydaci PiS z okręgów wiejskich są za to mu głęboko wdzięczni.

I

nternet, czyli miejsce, gdzie kandydaci na parlamentarzystów wyczyniali najdziksze swawole. To tam można było obejrzeć spot Ryszarda Listwana z synami, "wiecznie młodego kandydata powiatu suskiego" z PO, kandydatkę SLD Katarzynę Lenart, która zachęcała wyborców do oddania na nią głosu, robiąc striptiz, a nawet porzucać wirtualnym burakiem w wizerunek Hofmana.

Reklama
Reklama

J

ak żyć, panie premierze? Najsłynniejsze pytanie kampanii. Zadał je Donaldowi Tuskowi hodowca papryki rozgoryczony brakiem pomocy dla plantatorów poszkodowanych przez trąbę powietrzną. Pytanie trafiło do spotów SLD, a sam "paprykarz" był gwiazdą jednej z konwencji PiS.

K

ibole. Świetnie zorganizowana i zajadła grupa obywateli. Od dawna mieli pretensje do Tuska za zamknięcie stadionów po finale Pucharu Polski w Bydgoszczy, gdzie doszło do burd. Odegrali się w kampanii, jeżdżąc po Polsce za Tuskiem i zakłócając jego spotkania okrzykami: "Donald, matole, twój rząd obalą kibole!".

L

Reklama
Reklama

isty Nowej Prawicy, których partia nie zdołała zarejestrować we wszystkich okręgach, m.in. w Warszawie. Janusz Korwin-Mikke walczył jak lew o zmianę decyzji PKW. Bezskutecznie. A że otwierał listę warszawską, to po raz pierwszy od lat nie można na niego głosować. Jednak głosowanie na Korwin-Mikkego od dawna nie ma większego znaczenia dla sceny politycznej.

Ł

upkowy gaz. Nikt nie wie, ile uda się go wydobyć. Mimo to stał się#jednym z głównych tematów kampanii. Według Platformy Obywatelskiej przyniesie zyski, które będą zabezpieczeniem przyszłych emerytur.

M

erkelgate. Afera na finiszu kampanii. Poszło o zdanie z wywiadu Jarosława Kaczyńskiego dla "Newsweeka", że wybór kanclerz Niemiec Angeli Merkel nie był dziełem przypadku. Niemiecka prasa zareagowała komentarzami, że gdy Kaczyński chce wygrać wybory, sięga po pomoc Niemiec.

Reklama
Reklama

N

apieralski Grzegorz. Lider SLD i kozioł ofiarny tej kampanii. To prawda, że jego pomysły na promocję nie były najszczęśliwsze, ale to nie powód, żeby obwiniać#go o wszystko. To naprawdę nie Napieralski odpowiada za rosnący dług publiczny, choć niektórzy obsadzają go w tej roli.

O

ni pójdą głosować, a Ty? – pyta Platforma w spocie wyborczym pokazującym kiboli i obrońców krzyża na Krakowskim Przedmieściu. Słowo "oni" w PRL było synonimem władzy PZPR i aparatu przymusu. Dziś powróciło w nowej odsłonie.

P

Reklama
Reklama

rzedszkola. Wszystkie partie głosowały za ustawą umożliwiającą podwyżki opłat za korzystanie z tych placówek. Tylko nie wiedziały, co czynią, do czego zawstydzone się przyznały.

R

eformy rządu. Podobno były, choć obserwatorzy sceny politycznej nijak nie mogą się ich dopatrzyć. Za to premier zapowiadał, że będzie je kontynuował.

S

moleńsk. Temat, który nie zaistniał, choć PO bardzo liczyła, że Prawo i Sprawiedliwość poruszy temat katastrofy Tu-154M. Niestety, prezes PiS Jarosław Kaczyński spuścił zasłonę milczenia na tę sprawę. I Platforma Obywateska musiała szukać innej strategii wyborczej.

"Tuskobus". Najpopularniejszy pojazd ostatniego miesiąca. Premier zwiedzał w nim kraj, kierował rządem i prawie w nim zamieszkał. Pojazd występował też w wersji przez ó "tóskobus". Podróżowali w nim kibole i koziołek. Podobno z Pacanowa.

U

stawa o dostępie do informacji publicznej. Uchwalona przy sprzeciwie mediów i organizacji pozarządowych, które uważają, że ograniczy ona dostęp do informacji, a w ślad za tym kontrolę nad rządzącymi. Rządzący tak nie uważają.

Z

amień kraj. Zagłosuj"– tak PiS sparafrazował kampanię społeczną z 2007 roku "Zmień kraj, idź na wybory". Wówczas zmobilizowała ona najmłodszych wyborców i przyniosła zwycięstwo PO. Ale dwa razy taka sztuczka nie działa.

To nieprawda, że tegoroczna kampania była nudna. Wydarzyło się bardzo wiele.

A

Pozostało jeszcze 99% artykułu
Reklama
Materiał Promocyjny
Ubezpieczenie domu szyte na miarę – co warto do niego dodać?
Wydarzenia
Zrobiłem to dla żołnierzy
Wydarzenia
RZECZo...: powiedzieli nam
Materiał Promocyjny
Garden Point – Twój klucz do wymarzonego ogrodu
Wydarzenia
Czy Unia Europejska jest gotowa na prezydenturę Trumpa?
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama