Nasz pasażer, nasz pan

W nowym regulaminie przewozów ZTM wreszcie pojawią się obowiązki przewoźników

Publikacja: 30.11.2012 01:24

Radni uchwalili nowy regulamin przewozów środkami komunikacji miejskiej. Wejdzie on w życie 1 stycznia 2013 r. Najważniejszą nowością jest ustalenie praw pasażerów i obowiązków przewoźników.

ZTM będzie zobowiązany m.in. do  zapewnienia pasażerom dostępu do rozkładu jazdy i informacji o warunkach przewozu osób, bagażu i zwierząt. Wprowadzono też obowiązek zapewnienia bezpiecznych warunków podróżowania i należytej obsługi z poszanowaniem godności osobistej pasażera.

W regulaminie znalazło się też prawo do składania skarg, wniosków i odwołań oraz dochodzenia zadośćuczynienia poniesionych strat, jeśli są one z winy przewoźnika.

– Oczywiście to nie jest tak, że wcześniej pasażerowie nie mieli żadnych praw – zastrzega rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego Igor Krajnow. – Postanowiliśmy jednak je umieścić w regulaminie, by podkreślić, że najważniejszy jest dla nas pasażer.

Omijanie bramek

Nowy regulamin dopuszcza korzystanie z wyjść awaryjnych w metrze przez osoby prowadzące wózki dziecięce, osoby niepełnosprawne, a także przez osoby z większym bagażem lub rowerem. Obecnie mogą oni dostać się na perony jedynie windą.

ZTM planuje w przyszłym roku ustawić przy wyjściach ewakuacyjnych dodatkowe kasowniki, by osoby, które nie mogą skorzystać z bramki, nie musiały nadrabiać drogi.

Jak zastrzegają urzędnicy, nie znaczy to, że z wyjść ewakuacyjnych będzie mógł skorzystać każdy. Pozostali pasażerowie, łamiąc zakaz, narażą się na karę grzywny do 500 zł lub karę nagany. Może ją nałożyć straż miejska lub policja.

Regulamin precyzuje też, że pasażer zamierzający wysiąść na przystanku na żądanie powinien uprzedzić o tym fakcie obsługę pojazdu w czasie umożliwiającym bezpieczne zatrzymanie pojazdu na przystanku, poprzez wciśnięcie przycisku „STOP" lub „na żądanie". Odpowiednio wcześniej powinni dawać znak również wsiadający.

Urzędnicy tłumaczą, że często zdarzało się, iż pasażerowie zbyt późno podnosili rękę lub wciskali przycisk informujący kierowcę o potrzebie zatrzymania się. Gdy kierowca nie zatrzymał się, bo nie mógł tego zrobić w bezpieczny sposób, pasażerowie skarżyli się na prowadzącego.

Z kolei osoby niepełnosprawne ruchowo lub osoby niewidome i niedowidzące poruszające się z białą laską lub psem asystującym powinny na przystanku oczekiwać w miejscu widocznym dla kierowcy. Prowadzący pojazd będzie musiał wówczas się bezwzględnie zatrzymać.  Skąd niewidomy ma wiedzieć, czy kierowca go widzi, czy nie?

– Tu chodzi o zachowanie zdrowego rozsądku – tłumaczy Igor Krajnow. – Wystarczy, że np. osoba z białą laską pojawi się na skraju przystanku, tak żeby kierowca wiedział, że chce ona wsiąść do pojazdu.

Osobom niepełnosprawnym w wejściu do pojazdu będzie pomagać obsługa pojazdu.

Nowy regulamin zezwala również na wprowadzenie do autobusu, tramwaju, pociągu lub na stację metra psów asystujących. Muszą jednak mieć uprząż, ważne świadectwo szczepienia oraz certyfikat.

Cztery spóźnienia

Dodatkowo gdy na przystanku stoją dwa autobusy lub tramwaje, to drugi z pojazdów po zamknięciu drzwi nie będzie się zatrzymywał po raz drugi (chyba że np. zapali się czerwone światło). Gdy na przystanku w tym samym czasie będą stały trzy tramwaje lub autobusy, to trzeci z pojazdów będzie miał obowiązek powtórnego zatrzymania się i zabrania pasażerów.

Uregulowana została też kwestia tzw. zimnego przycisku, czyli guzika do samodzielnego otwarcia drzwi.

Wprowadzony również został zakaz używania tzw. e-papierosów, zarówno w pojazdach, jak i na przystankach i stacjach metra.

Do regulaminu został także dopisany rozdział 2, który wprowadza możliwość ubiegania się przez pasażera o zwrot należności za bilet, jeśli pociąg SKM spóźni się co najmniej godzinę.

Np. posiadacze biletów 3-dniowych będą mogli ubiegać się o zwrot w wysokości 1/6 wartości biletu. Pasażerom posługującym się biletem 30-dniowym przysługiwać będzie zwrot w wysokości 1/60 wartości biletu za każde opóźnienie.

Jednak – jak zastrzegają urzędnicy – zwroty będą możliwe po przekroczeniu progu minimalnego w wysokości 4 euro w przeliczeniu na polskie złote. 1/6 wartości biletu 3-dniowego to 5 zł. Aby pasażer mógł odebrać odszkodowanie, pociąg musi się spóźnić o godzinę co najmniej cztery razy. – Wiemy, że to może być martwy przepis, ale jest wymagany przez prawo unijne – tłumaczy Igor Krajnow.

Kultura w przepisach

Radni, którzy debatowali nad regulaminem, mieli wiele wątpliwości. – Zastanawialiśmy się, czy w niektórych miejscach regulamin nie jest zbyt szczegółowy – mówi Jarosław Krajewski (PiS). – Np. pierwszeństwo w korzystaniu  z windy mają osoby niepełnosprawne, starsze i te z wózkami. To są przecież podstawy zasad współżycia społecznego.  Regulamin jednak wprowadza dużo dobrych rozwiązań, jak np. otwarcie bramek w metrze czy przepis, że kierowca w wyjątkowych przypadkach może wysadzić pasażerów między przystankami. Wcześniej nawet w ogromnym korku kierowcy tego nie robili, bo bali się konsekwencji.

– Już sam fakt, że regulamin wreszcie daje pasażerom jakieś prawa, a przewoźnikom – obowiązki, był wystarczający, by zagłosować za nowymi przepisami – dodaje Marcin Rzońca (RP).

Nowy regulamin chwalą też specjaliści. – Znalazło się tam dużo przepisów dobrych dla pasażerów, jak np. ten o otwarciu bramek – uważa Łukasz Oleszczuk ze stowarzyszenia SISKOM. – Dobre jest też doprecyzowanie zasad zatrzymywania autobusów na żądanie. To ułatwi pracę nie tylko pasażerom, ale również kierowcom.

Radni uchwalili nowy regulamin przewozów środkami komunikacji miejskiej. Wejdzie on w życie 1 stycznia 2013 r. Najważniejszą nowością jest ustalenie praw pasażerów i obowiązków przewoźników.

ZTM będzie zobowiązany m.in. do  zapewnienia pasażerom dostępu do rozkładu jazdy i informacji o warunkach przewozu osób, bagażu i zwierząt. Wprowadzono też obowiązek zapewnienia bezpiecznych warunków podróżowania i należytej obsługi z poszanowaniem godności osobistej pasażera.

Pozostało 91% artykułu
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!