Ogrzać się w blasku gwiazd

Błażej Poboży politolog, Uniwersytet Warszawski, portal politykawarszawska.pl

Publikacja: 05.09.2013 01:48

Ogrzać się w blasku gwiazd

Foto: archiwum prywatne

Piotr Guział i Warszawska Wspólnota Samorządowa zapowiadają ofensywę celebrytów w kampanii przed referendum w stolicy. To pomoże?

Błażej Poboży:

Polityka się tabloidyzuje, często opiera się na osobach ze świata kultury, sztuki, sportu określanych mianem celebrytów. Istnieje bowiem przekonanie, że osoby znane mogą przyciągnąć czy skłonić kogoś do podjęcia decyzji wyborczej. Jeśli jakiś polityk pokaże się w towarzystwie osób znanych i lubianych, to dobrze wpłynie na jego wizerunek.

W jaki sposób celebryci byli wykorzystywani w polskiej polityce po 1989 roku?

Najczęstszą i pewnie najskuteczniejszą formą był udział takich osób w honorowych komitetach poparcia. Politycy, głównie startujący w wyborach prezydenckich, tworzą takie gremia, a uczestniczący w nich celebryci przenoszą swoją rozpoznawalność na kandydata.

A udział w kampanii wyborczej do parlamentu?

Podczas ostatnich wyborów do europarlamentu jeden z kandydatów Platformy Obywatelskiej – warto zaznaczyć, że był to mniej znany polityk Rafał Trzaskowski – wykorzystał swoją znajomość z aktorem Michałem Żebrowskim, który zagrał w jego spocie wyborczym. Dzięki temu mało rozpoznawalna postać ze świata nauki ogrzała się w blasku gwiazdy telewizji.

Obecność takich gwiazd pomoże w referendum?

Kampanie, które mają zachęcać do udziału w referendum, to oddzielna kwestia. Wszyscy powinniśmy być zainteresowani zwiększaniem frekwencji w takich głosowaniach.

Jednak w przypadku warszawskiego referendum sprawa jest chyba nieco bardziej złożona?

W referendum w Warszawie frekwencja ma fundamentalne znaczenie dla jego wyniku. Bardzo trudno będzie więc tłumaczyć udział celebrytów jako społeczną akcję na rzecz podniesienia frekwencji, a nie jako akcję propagandową, by frekwencja była wystarczająca do odwołania Hanny Gronkiewicz-Waltz. Jednak skoro rząd i Platforma grają nie do końca czysto, to burmistrz Guział też może sobie pozwolić na takie zagranie.

Piotr Guział i Warszawska Wspólnota Samorządowa zapowiadają ofensywę celebrytów w kampanii przed referendum w stolicy. To pomoże?

Błażej Poboży:

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Wydarzenia
RZECZo...: powiedzieli nam
Materiał Promocyjny
Garden Point – Twój klucz do wymarzonego ogrodu
Wydarzenia
Czy Unia Europejska jest gotowa na prezydenturę Trumpa?
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!