Ankieta "Rzeczpospolitej": Agnieszka Kurant (PO, okręg nr 11, śląskie, miejsce 6)

Na pytania "Rzeczpospolitej" odpowiada Agnieszka Kurant, kandydatka do Parlamentu Europejskiego z listy PO.

Publikacja: 27.04.2014 14:19

1.       Przyszłość integracji. Czy Unia Europejska powinna pozostać dalej związkiem państw, zmierzać w kierunku federalizacji, czy też stawać się w dłuższej perspektywie superpaństwem?

Wielkopaństwowość i wielokulturowość Unii Europejskiej jest jej największą siłą i sztuczne tworzenie superpaństwa czy federacji "regionów europejskich" jest bezcelowe. W dalszej integracji powinniśmy się skupić na efektywności wspólnego rynku, ułatwianiu życia naszych coraz bardziej mobilnych obywateli, zwiększaniu naszej pozycji w świecie. Tożsamość narodowa i historia poszczególnych podmiotów tej Unii stanowi o naszej wyjątkowości a jednocześnie przypomina nam czemu się na projekt zjednoczenia zdecydowaliśmy. Jako Europejka jestem przede wszystkim Polką, jako Polka jestem też Europejką i w obu przypadkach jestem równie z tego dumna.

2.       Euro. Kiedy i na jakich warunkach Polska powinna przystąpić do Unii Walutowej i przyjąć Euro?

Do wejścia do strefy euro musimy się dobrze przygotować. Przyjęcie waluty będzie nie tylko wymagać zmiany konstytucji, ale też debaty społecznej i kampanii informacyjnej na temat korzyści z posiadania wspólnej waluty. Należy wybrać odpowiedni moment by bilans niewątpliwych zysków krótko i długookresowych związanych z wyeliminowaniem ryzyka kursowego, kosztów transakcyjnych czy w związku ze spodziewanym ożywieniem wymiany handlowej z pozostałymi krajami euro, przewyższał koszty wprowadzenia europejskiej waluty w Polsce.

3.       Unia Bankowa. Czy, kiedy i na jakich warunkach Polska powinna wejść do Unii Bankowej?

Dzięki wzorowej pracy polskich instytucji nadzoru bankowego kryzys w świecie finansów ominął nasz kraj w odróżnieniu do krajów tzw. starej Unii. Trwająca obecnie reforma i powstanie unii bankowej jest jego bezpośrednią konsekwencją. Jako kraj skutecznie zabiegamy o to by drzwi do tej współpracy pozostawały dla nas otwarte. Zanim jednak się przyłączymy musimy być pewni, że decyzja ta będzie bezpieczna dla wszystkich tych, którzy oszczędzają w polskich bankach. Dlatego poczekajmy na pierwsze doświadczenia funkcjonowania unii bankowej zanim do niej przystąpimy.

4.       Polityka energetyczna i klimatyczna. Co ważniejsze: środowisko czy gospodarka. Jakie powinny być polskie priorytety w sprawie bezpieczeństwa energetycznego i wspólnej polityki energetycznej UE. Czy Europa powinna być bardziej niezależna energetycznie – jak to osiągnąć. Czy Unia Europejska powinna iść w kierunku dalszego zaostrzenia prawa ochrony środowiska, bez względu na koszty jakie poniosą państwa/ przedsiębiorcy?

Polska od lat zabiega o utworzenie unii energetycznej i wprowadzenie w życie zasady solidarności także w tej kwestii. Wydarzenia w naszym najbliższym sąsiedztwie zaakcentowały europejskie uzależnienie od rosyjskich dostaw i skłoniły wszystkie państwa europejskie do realizacji polskich postulatów. Chodzi nie tylko o wspólnotowe negocjacje dostaw energii z partnerami spoza UE ws., musimy także lepiej wykorzystać potencjał europejskiego budżetu w kontekście budowy odpowiedniej infrastruktury oraz poszukiwań i wydobycia nowych źródeł energii takich jak gaz łupkowy.
W kontekście unijnej polityki klimatycznej musimy wypracować racjonalne cele. Ochrona środowiska jest ważna, musimy więc inwestować w nowoczesne technologie eksploatacji kopalin przy jednoczesnym zwiększaniu udziału odnawialnej energii w rynku. Inwestować należy jednak tak, by ewentualnych kosztów tych inwestycji, takich jak cena prądu nie ponosili obywatele..

5.       Unia gospodarcza. Jak daleko powinna sięgać współpraca gospodarcza. Czy powinno dojść do harmonizacji podatkowej i budżetowej w ramach państw członkowskich UE?

Integracja gospodarcza jest procesem stopniowym i strukturalnym, w pierwszej kolejności musimy skupić się na eliminacji istniejących barier i w pełni wykorzystać potencjał, jaki daje nam wspólny rynek.

6.       Wspólny rynek i swoboda przepływu osób. Jakie wysiłki należy podjąć na rzecz wzmocnienia wspólnego rynku w UE? Jak przeciwdziałać coraz silniej pojawiającym się w UE tendencjom do ograniczenia jednej z fundamentalnych zasad UE – swobodnego przepływu osób?

Wspólnemu rynkowi służą przede wszystkim znoszenie barier administracyjnych i uproszczenie procedur, a także większa pewność prawna i wiedza w krajach członkowskich na temat tego co nam przysługuje. Należy przypominać, że przepływ osób jest nierozerwalnie związany z przepływem usług i towarów. Najlepszą odpowiedzią na populizm niektórych środowisk w kontekście swobody przepływu osób w UE są twarde dowody na udział wewnątrzunijnej imigracji w dochodach gospodarek narodowych czy wielkość wewnątrzunijnej wymiany handlowej. Jedno i drugie się po prostu opłaca.

7.       Polityka rolna. Czy należy utrzymać na obecnym poziomie pomoc dla rolnictwa w krajach UE? Czy UE powinna rozważyć inną alokację tych środków np. na rozwój  innowacyjnej gospodarki.

Nie zajmowałam się na unijną polityką rolną więc nie chcę się wypowiadać na temat szczegółów, nie można jednak przeciwstawiać sobie innowacji i rolnictwa. Inwestycje w jedno i drugie są nieodzowne, bo taką mamy rzeczywistość w Polsce i nie tylko. Polityka rolna powinna pozostać polityką wspólnotową choćby dlatego, że korzystają z tego europejscy konsumenci.

8.       Budżet UE. Jak duży budżet powinna mieć Unia Europejska. Jeśli większy niż dziś, to proszę wskazać źródła dochodów (podatek europejski, podatek od transakcji finansowych, większy udział w dochodach podatkowych państw UE?). Czy powinien powstać osobny budżet strefy Euro.

Odpowiedź wydaje się oczywista, im większy budżet tym większa zachęta dla władz krajowych do inwestycji. Ważne by były one racjonalne i miały wartość dodaną. Kwestia struktury budżetu unijnego jest określona na najbliższe lata, do 2020 roku nic się w tej sprawie nie zmieni. Pamiętajmy, że jest to najniższy budżet UE w historii a jednocześnie najwyższy budżet dla Polski, co zostało osiągnięte dzięki naszym staraniom we wszystkich instytucjach unijnych.
W kwestii reformy budżetu po 2020 roku nic nie zostało zdecydowane, dotychczasowy system oparty głównie o składki krajów członkowskich i dochody celne czy częściowo VAT wydaje się najsprawiedliwszy, bo uwzględnia realne możliwości państw członkowskich. Osobny budżet strefy Euro to zaprzeczenie idei integracji, bo jeśli tak, to czemu nie osobny budżet strefy Schengen.

9.       Rozszerzenie UE. Czy opowiada się Pan/Pani za rozszerzeniem UE na nowe kraje (jeśli tak to jakie? np. Ukrainę, Mołdowę, Gruzję, Turcję), nawet kosztem zmniejszenia funduszy strukturalnych dla Polski w przyszłości.

Popieram stopniowe rozszerzanie UE na pozostałe kraje, zwłaszcza na kraje zza naszej wschodniej granicy. Raczej niż na zagrożeniach trzeba się skupić na szansach, z jakimi może się ono wiązać dla naszych przedsiębiorców i produktów. Powiększanie wspólnego rynku to nie tylko wymierne korzyści ekonomiczne dla europejskich gospodarek, w tym polskiej, to przede wszystkim powiększanie strefy pokoju i dobrobytu na naszym kontynencie a w kontekście globalnym zwiększanie roli UE w świecie.

10.   Polityka wschodnia i polityka obronna. Jakie powinny być polskie priorytety w sprawie wspólnej polityki wschodniej Unii Europejskiej. Jakimi instrumentami powinno się posługiwać państwa i/lub Unia Europejska w celu wzmocnienia możliwości obronnych Polski i Unii.

Od lat jesteśmy rzecznikami zbliżenia krajów Partnerstwa Wschodniego z Unią Europejską. Wspieramy procesy demokratyczne w tych krajach, lobbujemy na rzecz zniesienia wiz, promujemy wzajemną integrację, czego wyrazem są prace nad umowami stowarzyszeniowymi i umowami o wolnym handlu. W kontekście ostatnich wydarzeń szczególnie istotne jest też wzmacnianie naszej współpracy z tymi krajami w kwestiach bezpieczeństwa energetycznego. Stabilność i rozwój tych krajów są jednym z warunków naszego bezpieczeństwa.

11.   Polityka demograficzna. Jaka powinna być odpowiedź państwa i instytucji UE na pogarszającą się sytuację demograficzną Polski. Obecnie UE nie ma kompetencji w tej dziedzinie? Czy powinno się to zmienić czy pozostawić na poziomie krajowym?

Polityka demograficzna powinna pozostać w kompetencji krajów członkowskich przy założeniu, że instytucje europejskie będą pełnić rolę koordynacyjną i ułatwiać wymianę dobrych praktyk. Odpowiedzią państwa na wyzwania demograficzne nie jest bowiem tylko polityka prorodzinna ale też np. edukacyjna, zdrowotna czy migracyjna. Te narzędzia powinny pozostać w kompetencji krajowej, gdyż sytuacja poszczególnych krajów członkowskich pozostaje różna w tych kwestiach. W Polsce nadal istnieje potencjał związany z aktywizacją zawodową poszczególnych grup społecznych, które mogłyby uczestniczyć w rynku pracy a pozostają bierne zawodowo (np. Rządowy Program na rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych na lata 2014–2020). Odsetek imigrantów w Polsce jest jednym z najniższych w Europie, możemy więc inwestować w racjonalną i celową imigrację, zwłaszcza z krajów naszego wschodniego sąsiedztwa. Ponadto, dobre wykorzystanie funduszy unijnych to nie tylko drogi i mosty, ale też infrastruktura szkolna, zdrowotna a także inwestycje w edukację, nie tylko młodszego pokolenia, a przede wszystkim uczenie się przez całe życie. Mądra polityka społeczna to taka, która obejmuje politykę prorodzinną i nakierowana jest nie tylko na zwalczanie biedy poprzez system zasiłków, lecz przede wszystkim na tworzenie warunków rodzinie - matkom i ojcom do godzenia życia zawodowego z rodzinnym, słowem normalnego funkcjonowania w solidarnym międzypokoleniowo społeczeństwie.

12.   Prawo rodzinne. Czy Unia Europejska powinna uzyskać większe kompetencje w obszarze prawa rodzinnego? (Dziś Bruksela nie może narzucić niczego krajom członkowskim w tej sprawie) Czy jest Pan/Pani za liberalizacją i ujednoliceniem prawa  dotyczącego zawierania małżeństw przez  pary homoseksualne we wszystkich krajach członkowskich  UE. Czy to samo powinno dotyczyć kwestii aborcji?

Jestem przeciwna powiększaniu kompetencji instytucji unijnych w obszarze prawa rodzinnego.  Popieram wprowadzenie instytucji związku partnerskiego w Polsce, ale uważam, że zmiany w tej i innych tego typu sprawach powinny być wynikiem krajowej debaty a nie trendów w Europie.

Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!