Reklama

Dominika i Sebastian Kulczyk: Biznes we krwi

Choć o biznesowej aktywności Dominiki i Sebastiana Kulczyków głośno jest dopiero od kilku lat, to już od dzieciństwa mieli bliski kontakt z biznesem.

Aktualizacja: 30.07.2015 06:55 Publikacja: 29.07.2015 19:00

Wiosną kierowana przez Jana Kulczyka rada nadzorcza Kulczyk Investments przyjęła strategię rozwoju na najbliższe lata. Plan rozwoju rodzinnej firmy to już wizja 35-letniego Sebastiana Kulczyka, który z początkiem 2014 r. oficjalnie przejął stery zarządzania w grupie.

Mimo to pozostawał w cieniu sławnego ojca i starszej siostry, 38-letniej Dominiki, która – zgodnie z ustalonym w gronie rodziny planem – wzięła na siebie aktywności niezwiązane z operacyjnym kierowaniem grupą. W tym działalność charytatywną Kulczyków skoncentrowaną w utworzonej 2013 r. Kulczyk Foundation oraz udział w ekologicznej organizacji Green Cross. Nowy prezes Kulczyk Investments dotychczas od mediów stronił.

Symbolem zmiany miał być publikowany w najnowszym numerze magazynu „Forbes" pierwszy duży wywiad Sebastiana Kulczyka z dedykowaną mu okładką, gdzie występuje już jako samodzielny (choć korzystający ze wsparcia ojca) prezes grupy, który jest gotów zaprezentować światu swoją wizję rozwoju. – Moja rola polega teraz na dostosowaniu Kulczyk Investments do nowych czasów – podkreśla w wywiadzie Sebastian Kulczyk. Wspomina też swoje (i siostry) pierwsze doświadczenia biznesowe. Pomagali ojcu w początkach jego współpracy z Volkswagenem, rozdając ulotki na targach motoryzacyjnych.

Jak wspomina w wywiadach Dominika Kulczyk, rodzice wychowali ich bez zbytnich luksusów i przestrzegali dyscypliny. Chodzili do publicznych szkół w kraju i tu skończyli pierwsze studia.

Dominika jest absolwentką sinologii oraz politologii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (potem studiowała w Szanghaju i Pekinie, zdobywając też wiedzę z zakresu strategicznej filantropii w Rockefeller Foundation w Nowym Jorku). Sebastian skończył zarządzanie i marketing na Wydziale Prawa UAM i uzupełniał edukację w London School of Economics. Po studiach nabierał doświadczenia w dziale mediów cyfrowych SonyBMG w Nowym Jorku i w banku inwestycyjnym Lazard w Londynie.

Wcześnie spróbował sił w biznesie technologicznym, który do dziś jest jego pasją. To dlatego jeden z czterech filarów Kulczyk Investments (oprócz energetyki, infrastruktury i chemii) stanowią nowe technologie. Jako 19-latek założył działającą do dziś agencję marketingu interaktywnego Golden Submarine.

Jednocześnie zdobywał doświadczenie w firmie ojca, w 2010 r. wszedł do jej zarządu. Odpowiadał tam za kluczowy obszar surowców naturalnych, uczestnicząc m.in. w negocjacjach dotyczących koncesji nigeryjskiej oraz spółki z Katarczykami. Wiosną 2013 r. Jan Kulczyk publicznie poinformował o decyzji przekazania sterów rodzinnej firmy synowi.

Reklama
Reklama

Latem 2013 r. do jej rady nadzorczej weszła Dominika Kulczyk, która początkowo zdawała się mniej zainteresowana rodzinnym biznesem. Po powrocie z Chin kierowała PR poznańskiego Starego Browaru – flagowej inwestycji matki, Grażyny Kulczyk, i wraz ze znanym psychologiem biznesu Jackiem Santorskim założyła Grupę Firm Doradczych Values, ale przede wszystkim skupiła się na swojej pasji – działalności filantropijnej. Utworzyła Green Cross Poland, polski oddział Green Cross International (trzeciej co do wielkości na świecie pozarządowej organizacji ekologicznej), obejmując funkcję jego wiceprezesa, i została prezesem Kulczyk Foundation.

Choć od 2013 r. mocniej angażuje się w rodzinny biznes, to nadal dużo czasu poświęca działalności filantropijnej i jej promocji. W tym roku w ramach projektu fundacji TVN powstał z jej udziałem cykl reportaży „Efekt Domina", który promuje wolontariat i zachęca do pomocy krajom dotkniętym przez klęski naturalne.

Wydarzenia
Poznaliśmy nazwiska laureatów konkursu T-Mobile Voice Impact Award!
Wydarzenia
Totalizator Sportowy ma już 70 lat i nie zwalnia tempa
Polityka
Andrij Parubij: Nie wierzę w umowy z Władimirem Putinem
Materiał Promocyjny
Ubezpieczenie domu szyte na miarę – co warto do niego dodać?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama