Zarządzane kapitałem intelektualnym firmy

Co sprawia, że firma odnosi sukces? Czasem decydują o tym proste czynniki: dostęp do taniej siły roboczej, albo energia i wytrwałość tworzących ją ludzi. Siłowe rozwiązania mają jednak swoje ograniczenia: w globalnej gospodarce zawsze znajdzie się ktoś, kto zrobi coś jeszcze taniej i jest jeszcze bardziej zdeterminowany. Dlatego coraz więcej firm dąży do budowania przewagi konkurencyjnej na wiedzy - kompetencjach pracowników, znajomości rynku, metodzie pracy, zaawansowanych technologiach. W każdym wypadku, oznacza to, że konkurencja przeniosła się do sfery niematerialnej, rządzącej się innymi regułami. Wygrywają w niej nie ci, którzy inwestują najwięcej wysiłku - lecz ci, którzy najlepiej wykorzystują intelektualny potencjał pracowników.

Publikacja: 22.05.2015 15:10

Foto: Materiał Partnera

Bariery w wykorzystaniu potencjału

Oczywiście, łatwiej powiedzieć, niż zrobić. Na drodze do efektywnego budowania kapitału intelektualnego firmy stoją powtarzające się w wielu kontekstach problemy. Należą do nich:

Pozostało 92% artykułu

Złap mikołajkową okazję!

Czytaj dalej RP.PL.
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Wydarzenia Gospodarcze
Zarządzanie różnorodnością – DEI jako wyzwanie i klucz do sukcesu nowoczesnych organizacji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Wydarzenia Gospodarcze
Czy polska prezydencja w Unii Europejskiej to czas na rozpoczęcie debaty o kosztach zrównoważonej transformacji? Dyskusja w świetle raportu Mario Draghi’ego.
Wydarzenia Gospodarcze
Bezpieczeństwo lekowe - filar gwarantujący stabilność europejskiej gospodarki
Wydarzenia Gospodarcze
CSRD, CSDDD, Atestacja. Na jakim etapie jesteśmy?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Wydarzenia Gospodarcze
Transformacja biznesu w całym łańcuchu wartości – dobre praktyki