Reklama

Liczy się pomysł i wytrwałość, i można zawojować świat

W ostatnich latach wszystkie wskaźniki dotyczące małych i średnich przedsiębiorstw rosną. Perspektywy dla tego sektora również są dobre. Jednak firmy potrzebują wsparcia, by pobudzić tempo ich rozwoju i proinnowacyjność.

Aktualizacja: 26.05.2017 16:09 Publikacja: 23.05.2017 19:39

Uczestnicy debaty otwierającej Forum MSP (od prawej): Piotr Prajsnar, prezes Cloud Technologies, Patrycja Klarecka, prezes PARP, Jadwiga Emilewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju, Mirosław Kachniewski, prezes Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych, Waldemar Markiewicz, prezes Izby Domów Maklerskich, Dariusz Mejszutowicz, szef Zespołu Relacji z Interesariuszami GPW oraz Krzysztof Kowalczyk, szef działu ekonomicznego „Rzeczpospolitej”

Foto: Fotorzepa/Borys Skrzyński

„Małe i średnie przedsiębiorstwa jako koło zamachowe gospodarki" to hasło forum, które w siedzibie GPW zorganizowały wspólnie „Rzeczpospolita" oraz Gazeta Giełdy i Inwestorów „Parkiet".

– Uczestnictwo w takich spotkaniach to święto nie nasze, ale polskich przedsiębiorców. W ten sposób wskazujemy na to, że przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze – zauważyła Jadwiga Emilewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju. Zdaniem Emilewicz rządowe środki, które płyną do sektora MŚP, mają skłonić te firmy do poszukiwań nowych rynków dla ich produktów i usług. Podkreśliła, że dziś jednym z podstawowych wyzwań jest poszukiwanie polskiej marki.

– Jeśli chcemy ją odszukać, promować i sprawić, żeby Polska była z nią kojarzona, to musimy robić to twórczo i innowacyjnie – powiedziała minister Emilewicz.

Jadwiga Emilewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju

Reklama
Reklama

Rosnąć szybciej

Otwierając konferencję, wręczyliśmy nagrody dla dynamicznych, innowacyjnych przedsiębiorstw. Spośród najlepszych 50 firm sektora MSP wyłoniliśmy 10 takich, które oferują innowacyjne produkty i usługi oraz jednocześnie inwestują w rozwój i modernizację. W wyróżnionej grupie znalazły się: Nuctech Warsaw Company Limited, Cloud Technologies, Zortrax, Intap Tobik, LiveChat, Polski Bank Komórek Macierzystych, Vigo System, Filmar Group, Barbara Luijckx i BioMaxima.

Nagrody dla dynamicznych, innowacyjnych przedsiębiorstw

Z badań Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wynika, że w Polsce działa 1,9 mln przedsiębiorstw niefinansowych, z czego 99,8 proc. stanowią małe i średnie firmy. – Najwięcej jest oczywiście mikrofirm, bo 1,84 mln, małych jest 56 tys., a średnich 15 tys. Zdaniem Patrycji Klareckiej, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, dziś największym wyzwaniem jest to, żeby te małe i średnie firmy chciały dalej rosnąć.

– Rynek krajowy jest dość duży i on rozpieszcza małe i średnie firmy, one nie muszą eksportować, żeby odnieść sukces rynkowy – stwierdziła Klarecka. W jej ocenie, gdyby wesprzeć MŚP w rozwoju za granicą, to mają dużą szansę także na sukcesy na innych rynkach.

– Wspierając MŚP, wspieramy większą elastyczność, zwiększamy produktywność, nie ma lepszej drogi do rozwoju – przytaknął podczas panelu otwierającego forum Waldemar Markiewicz, prezes Izby Domów Maklerskich.

Reklama
Reklama

Zdaniem Mirosława Kachniewskiego, prezesa Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych, są dwie bariery w rozwoju MŚP: regulacyjna i finansowa.

– Zamiast pomagać przez brak regulacji, to pomaga się poprzez regulacje, co powoduje, że sytuacja jest dużo bardziej skomplikowana – stwierdzi Kachniewski.

Zwrócił też uwagę na problem sukcesji, przed którym będzie stawać coraz więcej polskich firm. – To niezwykle skomplikowana sprawa, która będzie wymagała od uczestników rynku przemyślanego podejścia – przyznał. Jego zdaniem perspektywy dla polskich MŚP są świetne. – Wszystko nam sprzyja, mamy ograniczone bariery wejścia na rynek. Liczy się pomysł i można zawojować świat – zachęcał Kachniewski.

Dariusz Mejszutowicz, szef zespołu relacji z interesariuszami Giełdy Papierów Wartościowych, przyznał, że giełda stara się promować emisję obligacji i akcji jako sposobów finansowania inwestycji.

– W ubiegłym roku odbyliśmy w tej sprawie ze spółkami ponad 100 spotkań. W tym roku będzie ich jeszcze więcej – zapowiedział.

Motywacja to klucz

Podczas forum przedstawiciele wyróżnionych przez nas firm opowiadali o sposobach na udany biznes. Często zwracali uwagę na zapotrzebowanie na kapitał. Ten można zdobyć np. w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. – Do dyspozycji jest ponad 3,5 mld euro, które można przeznaczyć na wdrożenie i realizację przedsięwzięć – szacowała Aneta Zielińska-Sroka z PARP (o programach, którymi zarządza PARP, napiszemy w dodatku „Dobra Firma" w czerwcu).

Reklama
Reklama

Jak tłumaczył Bartłomiej Cymer, dyrektor ds. marketingu w Zortrax, producenta drukarek 3D, biznes zaczyna się od wyzwania. – Spojrzeliśmy na rynek i dostrzegliśmy brak dobrego sprzętu, który by nas satysfakcjonował jako użytkowników. Ważna jest też wytrwałość w dążeniu do osiągnięcia celu. Dzięki niej stworzyliśmy produkt taki, jaki chcieliśmy – wspominał Cymer. – Weszliśmy w niszę, która dopiero się rozwijała. To był jeden z czynników, który zadecydował o naszym sukcesie – przyznał Cymer.

Podobne doświadczenia w starcie biznesu miał Polski Bank Komórek Macierzystych, który obecnie jest w swojej branży numerem jeden w Europie. – Zdobyliśmy szlify na trudnym rynku polskim, następnie przenieśliśmy te doświadczenia na rynki zagraniczne i tam również udało się odnieść sukces – opowiadał Tomasz Baran, członek zarządu PBKM.

Większość przedsiębiorców, zanim wyjdzie z ofertą za granicę, stara się wcześniej rozwinąć biznes w kraju. Odwrotną drogą poszedł Zortrax. – Najpierw rozwinęliśmy się za granicą, a następnie przenieśliśmy tę wartość do Polski. Od razu wiedzieliśmy, że rynek polski nie będzie tak chłonny jak zagraniczne – powiedział Cymer.

Tradycyjnym źródłem finansowania najmniejszych firm są rodzina i przyjaciele. Wsparcie najbliższych sprzyja naturalnemu środowisku narodzin firmy. Na rynku też jest dostępnych wiele innych instrumentów, np. fundusze typu venture capital czy środki unijne, jednak te źródła bym rekomendował w II fazie dlatego, że potrzebne jest własne emocjonalne zaangażowanie w projekt – tłumaczył Łukasz Urban, prezes spółki BioMaxima.

Jednym ze źródeł finansowania rozwoju jest rynek kapitałowy. – Najpierw był pomysł, później powstała spółka, dziś dalej rośniemy przez akwizycje. Rynek publiczny okazał się dla nas wygodnym miejscem do wspierania rozwoju – stwierdził Łukasz Urban.

Reklama
Reklama

Ale można też inaczej. Kilka lat temu Zortrax znalazł finansowanie dzięki platformie crowdfundingowej. – Obecnie ta forma straciła na wiarygodności, ponieważ pojawia się coraz więcej projektów, które kończą się niepowodzeniem, przez co coraz mniej chętnie się inwestuje w tego typu projekty – zauważył Cymer. Jego zdaniem jednak dopiero połączenie crowdfundingu i obligacji pozwoliło na zbudowanie pozycji rynkowej firmy.

Baran zwrócił uwagę, że istnieją dwa obszary, które sprawiają trudności szybko rozwijającym się firmom, takim jak PBKM. – To konieczność dostosowania się do regulacji, których jest sporo, gdyż podlegamy pod ministerstwa zdrowia. W Polsce jest co prawda jedno, ale np. w Hiszpanii jest ich kilkanaście. Na wielu rynkach przeszkadza nam również to, że jesteśmy z Polski, która nie jest postrzegana jako kraj, gdzie można bezpiecznie przechowywać swoje komórki macierzyste przez całe życie – przyznał Baran. Zdaniem Urbana bywa, że polskie firmy są również gorzej postrzegane od zagranicznych koncernów także w kraju.

Z kolei w ocenie Bartłomieja Cymera barierą w dynamicznym rozwoju może być brak funduszów. – Rozpoczęcie działalności od rynków zagranicznych oznacza, że trzeba się mierzyć z graczami globalnymi, którzy dysponują ogromnym kapitałem. Bez odpowiednich środków nie ma szans na konkurencję za granicą – ocenił Cymer.

Pokonać problemy

Małe i średnie firmy (MŚP) są bardzo ważnym ogniwem polskiej gospodarki, od paru już lat generują około 50 proc. polskiego PKB. Przyspieszenie tempa wzrostu gospodarczego zaczyna być widoczne wśród MŚP. – Widzimy ruch na rynku, coraz większą aktywność weryfikacji klientów i odzyskiwania należności – mówił Mariusz Hildebrand, wiceprezes Biura Informacji Gospodarczej, podczas panelu „Oferta usług finansowych i biznesowych dla MŚP – leasing, doradztwo, fundusze unijne". Dodał, że sporo firm trafia do bazy niespłaconych zobowiązań, ale często dzieje się tak, bo popadają w zatory płatnicze.

Wciąż jednak są bariery do pokonania. – Z niedawnego raportu „Inwestycje w MŚP. Pod lupą", przygotowanego na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego, wynika, że aż 36 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP nie planuje w ciągu najbliższych 12 miesięcy żadnych inwestycji. Dlaczego? Wśród barier dla inwestowania na pozycji niechlubnego lidera ciąż plasują się regulacje prawne i podatkowe – wyjaśniał Radosław Woźniak, wiceprezes EFL. Jednak widać przebudzenie rynku. W tym samym raporcie aż 41 proc. przedstawicieli sektora MŚP (najwięcej od IV kwartału 2015 r.) uważa, że będzie więcej inwestować. – W kolejnych miesiącach dobra kondycja firm w Polsce powinna się utrzymać, m.in. za sprawą rozpoczęcia wydatkowania z unijnej perspektywy 2014–2020 – dodał wiceprezes EFL.

Reklama
Reklama

Sięgnąć po pieniądze, zabezpieczyć biznes

Istotnym elementem wspierającym rozwój i inwestycje firm jest dostęp do finansowania. Tym zagadnieniom poświęcony był panel: „Jak finansować działalność MŚP – kredyty, emisje obligacji i akcji, finansowanie z funduszy PE/VC. Co małym i średnim firmom oferują banki i rynek kapitałowy". Zdaniem rozmówców polscy przedsiębiorcy z sektora MŚP często finansują rozwój biznesów własnymi środkami. Jeśli już decydują się na kapitał dłużny, to preferują kredyt. Na znaczeniu zyskują też obligacje, choć ich udział w strukturze finansowania w Polsce nadal jest zdecydowanie niższy niż na Zachodzie.

– Nie bójcie się rynku obligacji, kapitał dłużny jest tańszy od własnego – apelował do przedsiębiorców podczas debaty Mirosław Bajda, prezes agencji ratingowej EuroRating. Z kolei Piotr Cirin, ekspert z biura produktów kredytowych departamentu klientów małych i średnich przedsiębiorstw PKO BP, podkreślał, że przedsiębiorca, zanim sięgnie po finansowanie z danego źródła, powinien sobie zadać podstawowe pytanie: na co potrzebne są te pieniądze. Wtórował mu Krzysztof Dresler, prezes firmy ICRA. – Nie dajcie sobie wmówić, że są jakieś darmowe usługi. Nie wpadajcie w iluzję – przestrzegał jednocześnie. Z kolei Rafał Wiza, partner w KPMG, zwracał uwagę na kapitał od funduszy PE i VC, którego rola w Polsce systematycznie rośnie.

W kolejnym panelu o polisach dla MSP dyskutowali Paweł Żmudzki, dyrektor ds. ubezpieczeń majątkowych w PZU, Agata Ambroziak-Rogulska, dyrektor ds. produktów i underwritingu w Link4 oraz Rafał Mańkowski, ekspert Polskiej Izby Ubezpieczeń. – Dane statystyczne mówią, że ok. 75 proc. firm z sektora MSP posiada ubezpieczenia, jednak najczęściej są to polisy komunikacyjne oraz ubezpieczenia mienia – zauważył Paweł Żmudzki.

– Brak polisy może doprowadzić do upadku przedsiębiorstwa. Na przykład na rynku amerykańskim 25 proc. firm dotkniętych powodzią nie wraca na rynek – tłumaczyła konieczność odpowiedniego doboru zabezpieczenia Agata Ambroziak-Rogulska. A Rafał Mańkowski podkreślał znaczenie prewencji. – Świadomość ubezpieczeniowa wiąże się ze świadomością zarządzania ryzykiem – tłumaczył. Eksperci zgodzili się, że ubezpieczyciele mogą pomóc firmie nie tylko w likwidacji, ale i w zapobieganiu wystąpieniu szkód.

Zdobyć inne rynki

Tylko około jedna trzecia firm w Polsce zajmuje się eksportem. – Wartość aktywów polskich przedsiębiorstw jest około dwa razy niższa niż europejska średnia. Polskich firm często nie stać na zapoznanie się z unijnymi regulacjami – przyznała Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan. Jej zdaniem sporym problemem dla krajowych MŚP jest brak wiarygodnej marki, który nieraz paraliżuje eksport.

Reklama
Reklama

– Przybywa rynków, na których polscy eksporterzy próbują działać – szacował Jacek Szugajew, dyrektor zarządzający w Banku Gospodarstwa Krajowego. – Oprócz typowego wspierania eksporterów instrumentami, które są też dostępne w bankach komercyjnych, staramy się o umowy z rządami obcych państw, jednak tylko i wyłącznie jeśli te środki zostaną wykorzystane do programów związanych z eksportem polskich towarów i usług – stwierdził Szugajew. Wojciech Warski, prezes Softex Data zwrócił uwagę, że polskich eksporterów wstrzymuje rynek pracownika w kraju.

Startupy na start

Ostatnia dyskusja podczas poniedziałkowej konferencji dotyczyła możliwości finansowania polskich startupów za pośrednictwem rynku kapitałowego. W panelu udział wzięli: Eleonora Burzyńska, twórczyni aplikacji drBarbara, Tomasz Danis, partner zarządzający Funduszem Internet Ventures, Arkadiusz Regiec, prezes Beesfund, Maciej Sadowski, prezes Startup Hub Poland, oraz mec. Jarosław Ziobrowski, kancelaria Kurpisz i Ziobrowski. Zdaniem ekspertów polska giełda, zarówno rynek GPW, NewConnect, jak i Catalyst, nie mają atrakcyjnej oferty dla firm na wczesnym etapie rozwoju, które potrzebują szybkiego zastrzyku gotówki.

Wśród przeszkód wymieniane były m.in. długość procesu wejścia na parkiet, wymogi informacyjne, koszty związane z IPO, a także brak wsparcia merytorycznego dla młodych przedsiębiorców. Wśród propozycji poprawy sytuacji były m.in. lepsze przystosowanie rynku NewConnect do specyfiki startupów lub chociażby stworzenie platformy equity crowdfundingowej.

Patronat Rzeczpospolitej
Odporny transport wyzwaniem dla integracji i rozwoju
Patronat Rzeczpospolitej
Kluczowa ciągłość działania infrastruktury krytycznej
Wydarzenia Gospodarcze
Inwestycje: Polska między optymizmem a wyzwaniami
Wydarzenia Gospodarcze
Nowa przestrzeń dialogu o zdrowiu najmłodszych: debiut Forum Zdrowia Dzieci w Katowicach
Wydarzenia Gospodarcze
Sama emerytura nie zapewni spokojnej starości
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama