Pieniądze z nowo powstałej części programu trafią do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR), które spożytkuje je na sfinansowanie trzech tzw. projektów systemowych mających na celu przetestowanie innowacyjnych instrumentów wsparcia prac badawczo-rozwojowych.
Chodzi o: „Innolot – innowacyjne lotnictwo", „Demonstrator+ – wsparcie badań naukowych i prac rozwojowych w skali demonstracyjnej w obszarach Info i Bio" oraz Demonstrator+ w obszarze Tech. Ich łączna wartość to 547,3 mln zł.
Projekty systemowe zostaną sfinansowane z nowej części „Innowacyjnej gospodarki" (PO IG), a z nich częściowo pokryte będą wydatki beneficjentów (firm i konsorcjów biznesowo-naukowych) programów: Innolot i Demonstrator+. Jako że nie wszystkie inwestycje zakończą się z upływem 2015 r., urzędnicy planują kontynuację ich finansowania już z nowego programu operacyjnego „Inteligentny rozwój", który w latach 2014–2020 zastąpi PO IG.
Wersje demonstracyjne
NCBiR zdążyło już rozstrzygnąć pilotażowy konkurs w Demonstratorze+ przeznaczony dla firm i instytucji z sektora wysokich technologii. 41 firm na wersje demonstracyjne innowacyjnych produktów i technologii otrzyma prawie 436 mln zł. Pieniądze te posłużą m.in. do: powstania elektrowni wiatrowej, która umożliwi uzyskanie wysokiej efektywności przy niskich prędkościach wiatru, opracowania nowych technologii produkcji światłowodów oraz reaktywacji nowej wersji kultowego samochodu „Syrenka".
– Demonstrator+ jest skierowany do firm, które prowadzą duże projekty badawcze. Chodzi o pilotażowe przedsięwzięcia demonstracyjne, a więc jeszcze przed fazą komercjalizacji, podczas których firmy zbadają, czy ich pomysły znajdą zastosowanie rynkowe – mówi „Rz" Michał Gwizda, partner w firmie doradczej Crido Taxand. Przykładowo firma PESA z Bydgoszczy opracuje i przetestuje nowy niskopodłogowy tramwaj.