Kiedy samoloty Bielik wrócą do szkolenia pilotów wojskowych

Najwcześniej wiosną zostaną wznowione loty samolotów szkolnych M-346 Bielik, które zostały uziemione na początku grudnia 2023 r.

Publikacja: 26.01.2024 13:53

M-346 Master (w polskim wojsku nosi nazwę Bielik) to dwumiejscowy, dwusilnikowy samolot na którym od

M-346 Master (w polskim wojsku nosi nazwę Bielik) to dwumiejscowy, dwusilnikowy samolot na którym odbywa się zaawansowane szkolenie lotnicze.

Foto: Fotorzepa/ Michał Walczak

Stało się tak, gdyż 5 grudnia 2023 r. w godzinach przedpołudniowych podczas lotu szkolnego nad terenem powiatu łukowskiego, urwała się z takiej maszyny owiewka.

„Pomimo wyjątkowej sytuacji pilot bezpiecznie wylądował na lotnisku 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Zdolność pilota do szybkiego podejmowania decyzji, umiejętności pilotażowe oraz opanowanie i koncentracja w sytuacji kryzysowej okazały się kluczowe. Asysty w sytuacji kryzysowej udzielił pilot lecący w formacji, który koordynował służby ruchu lotniczego prowadząc korespondencję radiową oraz wizualnie zweryfikował uszkodzenie samolotu i prawidłową konfigurację do lądowania” – poinformowało Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych.

Incydent z samolotem M-346 Bielik. Jedna przyczyna już znana, ale tajna

Przyczyny zdarzenia wyjaśnia Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, i do czasu wyjaśnienia okoliczności i przyczyn zdarzenia loty na samolotach M-346 zostały wstrzymane.

Czytaj więcej

Polski mundur nie tylko dla Polaka. Czy polskie wojsko przyjmie cudzoziemców?

Jaka była przyczyna awarii? – zapytaliśmy Dowództwo Generalne. „Została określona jedna z przyczyn (nigdy nie wyklucza się większej ilości przyczyn) zdarzenia lotniczego. Zdarzenie w dalszym ciągu jest przedmiotem badania KBWL LP i po jego zakończeniu zostaną sformułowane zalecenia profilaktyczne do realizacji (w tym usunięcie przyczyny bezpośredniej)” – poinformował nas ppłk. Marek Pawlak, rzecznik dowództwa.

Bieliki wznowią loty wiosną

Loty na tych jednostkach nadal są wstrzymane. „Na obecną chwilę loty na samolotach Bielik M-346 nie są realizowane. Decyzję o wznowieniu lotów wyda Dowódca Generalny RSZ po zakończeniu badania zdarzenia lotniczego przez KBWL LP oraz wydania Raportu końcowego. Zawieszenie lotów na M-346 obowiązuje do czasu usunięcia bezpośredniej przyczyny usterki. Szacuje się, że wiosenne szkolenie pilotów LAW nie jest zagrożone” – dodał ppłk. Pawlak.

Czytaj więcej

Nowy śmigłowiec dla armii wysoko uniesie Świdnik

Armia odnalazła element, który odpadł od maszyny. Jak słyszymy w Lotniczej Akademii Wojskowej teraz realizowane jest szkolenie wstępne na symulatorach, a praktyczne na innych jednostkach, którymi dysponuje uczelnia.

W skład floty Lotniczej Akademii Wojskowej wchodzi 38 statków powietrznych m.in. samoloty Diamond, Zlin, AN 2 oraz śmigłowce.

Problemy z samolotami M-346 Master

M-346 Master (w polskim wojsku nosi nazwę Bielik) to dwumiejscowy, dwusilnikowy samolot na którym odbywa się zaawansowane szkolenie lotnicze. Pierwsze maszyny pojawiły się w Polsce w 2016 roku. Teraz jest ich 16, bazują one w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.

To nie pierwsze problemy z tymi samolotami, o czym pisaliśmy w „Rzeczpospolitej”. NIK w 2022 r. ujawniła, że w Lotniczej Akademii Wojskowej i 4. Skrzydle Lotnictwa Szkolnego z Dęblina nie w pełni było realizowane szkolenie lotnicze podchorążych. Wynikało to m.in. z tego, że połowa samolotów szkolnych M-346 Bielik była niesprawna.

Zdaniem Najwyższej Izby Kontroli ponad 40 proc. absolwentów kończących w latach 2019–2020 studia o specjalności pilot samolotu odrzutowego nigdy nie szkoliło się na takim samolocie.

Stało się tak, gdyż 5 grudnia 2023 r. w godzinach przedpołudniowych podczas lotu szkolnego nad terenem powiatu łukowskiego, urwała się z takiej maszyny owiewka.

„Pomimo wyjątkowej sytuacji pilot bezpiecznie wylądował na lotnisku 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Zdolność pilota do szybkiego podejmowania decyzji, umiejętności pilotażowe oraz opanowanie i koncentracja w sytuacji kryzysowej okazały się kluczowe. Asysty w sytuacji kryzysowej udzielił pilot lecący w formacji, który koordynował służby ruchu lotniczego prowadząc korespondencję radiową oraz wizualnie zweryfikował uszkodzenie samolotu i prawidłową konfigurację do lądowania” – poinformowało Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Wojsko
Awaryjne lądowanie samolotu Bielik. Loty wstrzymane do odwołania
Wojsko
Problemy kadrowe polskiego wojska. Alarmujące dane NIK
Wojsko
Samoloty Iskra przechodzą na emeryturę
Wojsko
Polska załoga Abramsa jednym pociskiem zniszczyła dwa cele
Wojsko
Marek Kozubal: Wojna o Husarza, czyli duma i hejt
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił